2004 őszén néhány lelkes, a gyermekek iránt elkötelezett barlangász egy konduktor vezetésével mozgássérült gyermekeket kísért a budapesti Mátyáshegyi-barlangba. A túra olyan jól sikerült, hogy később látássérült fiatalok és a barlangászok egészséges gyermekei is bekapcsolódtak. Tanítási időben heti egy-egy délutánt töltünk barlangban a mozgás- és látássérült gyermekekkel, akiket tanáraik is elkísérnek. Rendszeresen vesznek részt a sérültek műfal-mászáson is. Először 2005-ben szerveztünk 1-1 napos vitorlázást, amit idén folytattunk.
Tervezzük a sziklamászás és a búvárkodás kipróbálását is. Mindazon fogyatékkal élő – siket, vak, nagyothalló, gyengénlátó, mozgáskorlátozott, végtaghiányos, művégtagos, értelmileg akadályozott, autista, halmozottan sérült – gyermeknek, felnőttnek ajánljuk programunkat, aki érdeklődik a nem hagyományos rehabilitáció, a sajátélményt adó sportok személyiségfejlesztő hatásai és kihívásai iránt.
Fontosnak tartjuk a gyógyító-egészségügyi rehabilitációs tevékenységet a fogyatékkal élők számára. Különböző személyiségfejlesztő módszerekkel segítséget nyújtunk a szociálisan, és személyiségfejlődésükben gátolt, illetve fogyatékkal élők életvezetési problémáinak önálló megoldásában.
Ez a speciális, komplex testi-lelki-szellemi fejlődést eredményező sportolási lehetőség leginkább a 10-20 évesek számára jelent kiemelkedő lehetőséget, mert ebben az életkorban csökken legjobban az intézményes sportolás lehetősége, és ez az az időszak, amikor a csapatsportok a legtöbbet segíthetnek a személyiség megfelelő irányba való alakulásában.
A biztonságos járást, egyensúlyérzéket, szem-kéz koordinációt, a komplex izom- és légzőszervi erősítést, a szabálykövető magatartást, a saját határai megismerését és elfogadását, az önmaga és társa iránti felelősségvállalást egyaránt fejleszti. A barlang egyfajta oktatóterem is, a környezetvédelem, földrajz, geológia, kémia, fizika testközelben tanítható. A társaik iránti tolerancia, a szülők bevonásával a jó szülő-gyermek kapcsolat is erősíthető.
A jelenlegi általános iskolai tananyagban nem szerepel a sérült emberekkel való kapcsolatkialakítás, az optimális segítségnyújtás módjai, lehetőségei. Egy ép ember általában nem tudja, hogyan kéne egy vak embert kísérni, vagy mi a teendő egy bottal járó mozgássérült elesése esetén. Az együtt végzett sporttevékenység megismerteti az ép gyermeket sérült társai állapotával, képességeivel, és elősegíti az előítéletek megszűnését. Kialakul benne egyfajta kompetencia-érzés, örömmel, biztonsággal tölti el, hogy tud segíteni, amikor szükség van rá.
A magatartászavaros gyermek a barlangban megtapasztalja, miért kell betartani a szabályokat; hogy a társai és a saját épsége, élete múlhat azon, amit tesz. A részképesség-zavarral küszködő gyermek nagyon gyorsan megtanulja a bal-jobb-fent-lent-előre-hátra irányt, stabillá válik a testsémája, a termek és folyosók néhány túra után ismerőssé válnak, sorrendjüket örömmel tanulja. A teljes sötétségben a látássérült gyermekek egyfajta esélyegyenlőséget éreznek, hiszen ha leoltjuk a lámpákat, senki sem lát. Ilyenkor ők sokkal biztosabban mozognak, mint látó társaik, ez növeli az önértékelésüket. A mozgássérült gyermek számára a kalandos környezetben zajló, változatos, minden izmot megmozgató sport vonzóbb, mint a tornatermi „gyógytorna”. Az esélyegyenlőség számukra is megjelenik; a szűk járatokban az ép mozgású ember is csak négykézláb, vagy hason csúszva jut tovább. A különböző nehézségű terepek, útvonalak sarkallják a gyerekeket a még jobb teljesítmény elérésére, egészséges versengés alakul ki közöttük. A csoportbeli élmények összekötik a gyerekeket, felelősséget vállalnak egymásért.
A programsorozat céljai, hatásai:
Fiziológiás, mozgásos változások:
- a gyerekek komplex rehabilitációs spektrumának szélesítése
- állóképesség növelése
- mozgáskoordináció javítása
- tanult, már meglévő mozgásformák alkalmazása más terepen
- szenzoros élmények nyújtása kontrollált körülmények között
-
végül, de nem utolsósorban: érezzék jól magukat!
Mentális változások:
- önértékelés, önbizalom fejlesztése
- kommunikációs készség fejlesztése
- társuk és önmaguk jobb megismerése
- kezdeményezőkészség fejlesztése
- egymás fogyatékosságának elfogadása, tolerancia, empátia fejlesztése
-
az egy iskolában, egy csoportban tanuló gyerekek közösségének, összetartásának fejlesztése, és más iskolákban tanulókkal való új kapcsolatok kialakítása
Akik eddig részt vettek programjainkon:
- Mozgássérültek Állami Intézete,
- Mozgássérültek Pető András Nevelőképző és Nevelőintézete,
- Vakok Állami Intézete,
- Siketek Iskolája,
- Hallássérültek Óvodája és Általános Iskolája,
-
Gyengénlátók Általános Iskolája és Nevelőotthona
2009. évi programjaink
Január |
22. 27. |
17.30 17.30 |
SNI, MS MS |
Február |
5. 15. 19. |
17.30 11.00 17.30 |
SNI, MS Cseppkő utcai gyermekotthon SNI, MS |
Március |
5. 7.10. 19. 24. 27. 29. |
17.30 10.00 17.30 17.30 17.30 16.00 11.00 |
SNI SNI (Burattino) GYL SNI, MS SNI, MS SNI (Burattino) Cseppkő utcai gyermekotthon |
Április |
2. 16. 21. 30. |
17.30 17.30 17.30 17.30 |
SNI, MS SNI, MS SNI SNI, MS |
Május |
5. 10. 12. / 14. 19. 28. |
17.30 11.00 17.00 17.30 17.30 |
MS Cseppkő utcai gyermekotthon GYL MS SNI, MS |
Június |
4. 9. 16. 28. |
17.30 17.30 17.30 11.00 |
SNI, MS MS MS Cseppkő utcai gyermekotthon |
Július |
17-19. |
|
Hétvége Jósvafőn a Cseppkő utcai gyermekotthon projektjének résztvevőivel. |
A fentiektől eltérő időpontokban előzetes egyeztetéssel szervezünk túrát.
Hétköznap délutáni időpontokkal Mikolovits Veronikát (06-20-912-3018),
hétvégi időpontokkal Göröcs Dorkát (06-70-770-7290) keressétek.
Van lehetőségünk már mászófalra is menni szerda délutánonként, ezt előzetes bejelentkezés, egyeztetés után tudjuk biztosítani, szintén költségmentesen.
Szakembereink:
konduktor, pszichológus, fejlesztő pedagógus, gyógypedagógus, barlangi túravezető, vizsgázott hegymászó, vitorláshajó-vezető, búvár.
Elérhetőségeink:
Mikolovits Veronika:06-20-9123-018, Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Göröcs Dorka:06-70-7707-290, Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Fotók, videók, média megjelenések találhatók a http://heroic.barlangjaras.hu/ oldalon.