A tavalyi évi expedíció utolsó napján
bizony nagyon lógott az orrom, véget ér a nagy kaland, és úgy múlik
el Kína varázsa, mint ez a két hét elmúlott. Pedig még mennyi lehetőség
és mekkora területek maradtak átnézetlenül, felfedezésre várva!
Majd, mint egy halvány reménysugár jutott a hosszú repülőút alatt
az agyamba a gondolat – ide vissza kell menni! Hiszen jó volt a társaság
részéről a fogadtatás, talán még jöhetek velük jövőre is! És hátha
nem csak én egyedül, hanem más magyarokkal kiegészülve! Az lenne ám
az igazi!
És bizony a finom tapogatózásom tárt kapukra talált, természetesen
örömmel fogadnak, ha újra csatlakozni akarok a Ged Campion által
vezetett expedícióhoz – és nem zárkóznak el több magyar résztvevőtől
sem.
A hosszúra nyúlt tavaszi és nyári tervezgetés végére csak lassan állt
össze a teljes program és útiterv – hiába bonyolult hely ez a Kína!
Különösen, ha egy még az expedíció vezetője és fő szervezői számára
is ismeretlen tartományba és területre indulunk! Ugyanis az erre az évre
„rendelt” terület a Hubei tartományban fekvő Lichuan városa környezetében
helyezkedik el.
A nagy Kína térképen hosszas keresgélés után azért megtaláltuk a városkát,
és elindulhatott a konkrét tervezgetés, adatgyűjtés időszaka.A nagyjából
Kína középső területének keleti végében elhelyezkedő tartomány
nyugati csücskében megbúvó megye a híres és nemrégiben átadott Három
Szurdok Gát közelében fekszik – attól mintegy 200 km távolságra Ny
– DNy irányban. Az időjárásra a DNy-i (nyári) monszun erős hatással
van, az évi átlagos 1000 – 1300 mm csapadék jelentős része (70%-a)
június – augusztus hónapokban esik le. Az éves középhőmérséklet
15oC, tehát előzetesen kellemes klímájú barlangokra számíthattunk.
Az élővilág a tavaly látottakhoz képest (Guangxi kígyóktól hemzsegő
dzsungele… brrrr) kedvezőbbnek tűnt, lévén a hideget a hüllők tán
annyira nem szeretik. A terület geológialag a Guizhou fennsíkhoz
tartozik, annak az ÉK-i lezárását adó Jangce folyó határolja közvetlenül
északi irányban. Fő kőzetét jól karsztosodó karbon kori mészkőnek
azonosították a kutatók. Az alapvetően „fengcong” (tehát az aktív
erózióbázis szintje a lepusztuló fázisban lévő karsztos kúpok közötti
vakvölgyek völgytalpai alatt helyezkedik el) típusú karsztterületre készülhettünk.
A lassan teljessé alakuló programból a következő feladatok és lehetőségek
rajzolódtak ki:
- Fő feladatunkat a következőkben határozták meg. A Lichuan városától
10km-re lévő Teng Long Dong barlangrendszert (32km hosszban ismert üregrendszer)
és a hozzá kapcsolódó felszíni formavilágot a kínai hatóságok
nemzeti szintű geopark-á akarják minősíttetni. Az ehhez szükséges pályázati
anyag elkészítéséhez hívták segítségül expedíciónkat, ugyanis
az ilyen irányú tevékenységben már jelentős tapasztalattal bír a
„kemény magját tekintve” változatlan összetételű expedíció.
Ugyanis 3 éves folyamatos munkájuk elismeréseképpen a tavalyi évben
Fungshan tartományban emeltek egy területet a nemzeti GEOPARK státuszába.
A barlangrendszer 1986 és 88-ban belga barlangkutatók kiváló munkája
nyomán alaposan át lett kutatva, és az akkori igényszintnek megfelelően
dokumentálva is lettek az elért eredmények. Azonban a pályázatot
nagymértékben elősegítené, hogyha egy kicsivel részletesebb vízkémiai,
geológiai és persze barlangtani leírás is a rendelkezésre állna. És
ennek az elkészítésére kérte fel expedíciónkat a Guillini
Karsztkutató Intézet, mely a Kínában folyó nemzetközi barlangkutató
expedíciók koordinátora.
- Fő feladatunk mellett, amennyire időnk és lelkesedésünk engedi,
teljesen új, eddig még nem kutatott területeken a helyi barlangászok
segítségével a lehető legtöbb barlang feltárása és mindnél
alaposabb szintű feldolgozása. Ez nagyon különlegesnek ígérkezett,
hiszen ez olyan tájegységek megismerését ígérte – amit nem látott
még európai kutató! Kicsit úgy éreztük magunkat, mint gyerekkorunk
kalandregényeinek a főszereplői: ki az ismeretlenbe!
Az előzetes egyeztetések során kiderült, hogy az idén szerény mértékben
hozzá kell járulnunk az expedíció költségeihez. Ez azonban csak
magyar zsebnek tűnt megterhelőnek (cca. 400 USD), a szolgáltatás és a
felszerelés használata, amit cserébe kaptunk, utólag bebizonyította
– megérte ez az összeg!
Izgalmas feladatok, és nagy kaland!
Utazás
A hosszas repülőjegy keresgélés végén a Perzsa öbölben fekvő
Qatar állam nemzeti légitársasága tűnt a legkedvezőbbnek, különösen,
hogy a visszaútra felmerült egy Doha-i városnézés lehetősége is. Ők
teljesen utasbarát módon kezelik vásárlóikat – miután ismertettük
utazásunk és expedíciónk céljait, minden gond nélkül megkaptuk a
+10 kg súlykedvezményt, ami igazán megkönnyítette a csomagolásunkat
és a repülésünket is!
Tehát a Bécsből induló repülésünket kellemes és igazi keleti
hangulatú dohai tranzit szakította meg, majd 20 órával indulásunk után
landoltunk Hong Kong-ban.
A város lélegzet elállító felhőkarcolós panorámáját azért kellően
ellensúlyozta a hatalmas ázsiai tömeg és a hangok, szagok kavalkádja.
Az ott töltött 1 nap pont elég volt elsőre, bár kicsit szomorkásan búcsúztunk
az egyetlen biztos és ismerős ponttól: egy Mc Donaldstól! Vajon mi vár
ránk kaja terén? Tettük fel magunkban a kérdést, majd a népes
siserehaddal átfolytunk a Népi Kínába a shenzen-i határátkelőn
keresztül.
Rövid vonatozás után Guangzhou városában kellemes órákat töltöttünk
az ott élő Bereczki Tiborral és kedves feleségével, akik Káplár Balázs
által megvásárolt vonatjegyeket adták a kezünkbe. De kedvességüknek
hála egy roppant különleges szecsuáni (értsd roppant csípős, de jó!)
vacsorával is megleptek minket az egyik kedvenc éttermükben. Igazán jó
volt pár hasznos tanácsot hallani tőlük. Mind a jegy vásárlásáért,
mind a kellemes estért ezúton is szeretnénk köszönetet mondani mindhármuknak!
A vonatozás teljesen kényelmes módja a Kínán belüli utazásnak –
az éjszakai vonatozás meg még kifizetődő is. Ugyanis a kényelmes
„alvós” vonaton egyszerre alszik az ember és közben az éjszaka
leple alatt vagy 1000km-t is megtehet. Ezt tettük mi is, és Miután este
felszálltunk a Guangzhou-i állomáson a jó hosszú vonatra, másnap
reggelre megérkeztünk Zhangjiaje városába. Itt a netről és LP-ből
gyűjtött információkkal felvértezve úgy pattantunk fel a 2-es buszra
mintha a Keleti pályaudvar mellet a piros 7-esre szállnánk fel. Szegény
mindenféle alternatívákat kínáló utazási ügynökök! Bizony ezt
nem értették…
Majd egy rövid buszozás, és máris a Wulingyuan Nemzeti Park falujában
találtuk magunkat. Nagyon szép hely – lehet, ugyanis kétnapos ott
tartózkodásunk ideje alatt a felhők oly szorosan összezártak, hogy
csak a legritkább esetben engedték látni a csodás homokkőtornyokat.
Azért reméljük egyszer, még meglátjuk.
Innen már csak 200km-nyi távolságra voltunk Enshi-től, ahol angol barátainkkal
kellett találkozni. Gondoltuk majd csak lesz busz… Hát lett is, de
csak kétnaponta közlekedett, tehát egy fél nappal korábban értünk a
randi színhelyére egy 7 órás kalandos és sült bogarakban bővelkedő
buszozás után.
Összességében az oda utunk nem volt olcsóbb mintha végig repültünk
volna, de mindenképpen nagyon tanulságos volt és nem sajnáljuk, hogy
ezt a formáját választottuk az expedíció megközelítésének.
Barlangászat – úgy is, mint fő fejezet
Lichuan városában találkoztunk az expedíció előőrsével, akik már
egy hete ismerkedtek a környékkel, valamint Guillinból idekormányozták
a tetemes mennyiségű felszerelést, köteleket, csónakokat, mentőmellényeket
és minden más egyebet.
Ők az elmúlt hét alatt jócskán kiegészítették az otthon meglévő
bizony szegényes ismereteket a környékről.
Ezek szerint a város 20-25km-es környéke két fő egységre osztható.
A várost észak felől közvetlenül körülölelő karszt plató átlagos
magassága 1000 – 1100m, ennek a megcsapolását jelentő források 800m
magasságban fakadnak. Jellemzően nagyméretű foszil barlangjáratok
alakultak ki, melyeknek viszonylag szűk (azért ez csak a Kínai
viszonylatokra értendő) összekötő járatai vezetnek le a hatalmas aktív
patakos járatok szintjére. Ezt a területet kutatták át a belga
barlangászok a fentebb említet két expedíciójuk alkalmával.
Nagyjából ez mondható el a várostól északi és keleti irányban, de
távolabb fekvő az északi részen elterülő önállónak definiálható
területről is, de itt a források 550 - 600 m magasságban nyílnak, tehát
a barlangokban az elvi elérhető mélység itt nagyobb. Ez a terület
teljesen ismeretlen az európai barlangászok számára, első bejárói
lehettünk az itt lévő területnek.
A megérkezésünk felett érzett öröm olyan nagy volt kínai vendéglátóinkban,
hogy rögvest egy hatalmas és számunkra teljesen értelmezhetetlen opera
előadást szerveztek – a Teng Long Dong barlangban. Igen, az ottani
„Hangversenyteremben”. Az egészet megkoronázta a mű kiteljesedésekor
a szökőkútból feltörő vizezett petróleum begyújtása. Szép
volt…
Az első közös estén nagyjából megismerkedtünk a helyszíni információk
alapján némileg módosított „haditervvel”. Ezek szerint a Teng Long
Dong barlang továbbkutatása várhatóan sokkal nagyobb energiákat köt
majd le, mint amit otthon kigondoltunk. Ennek az oka a barlang aktív részének
óriási patakjában rejlett, valamint a fosszil részek nagyméretű járataiban.
Ugyanis a patak olyan erős sodrású és nagy vízhozamú volt, hogy a
benne előrehaladni szinte lehetetlen – sokat kell majd a falon mászni,
amíg a csendesebb részekhez nem érünk. A foszil meg olyan nagy, hogy
gyakorlatilag nem látni a járat közepéről a falakat, tehát ezeknek a
folyosóknak az alapos átkutatása is tovább tart majd és több embert
köt le, mint számítottunk rá.
Tehát az expedíció egy része mindig a Teng Long Dong -ban fog
dolgozni. Itt egyrészt belgák által mát felmért részek újratérképezése
a feladat, másrészt új járatok keresése. Prioritást kaptak az újabb
felszínről nyíló bejáratok keresése, valamint az aktív és a foszil
részek összekötésére irányuló kísérletek. A társaság másik
fele az európai kutatók számára eddig ismeretlen Xiao Xi He rendszerének
víznyelőit, tienkeng-jeit és forrásait kutatja majd.
Bázisul a város egyik elegáns szállodája szolgált. Érdekes látvány
volt a sáros gumicsizma a padlószőnyegen tárolva – arról nem is
beszélve, amikor a nagyon koszos felszerelés elengedhetetlenül fontos
elemeit a zuhanyzóban ki kellett mosni. Ilyet még nem tapasztaltunk, de
azért természetesen meg bírtuk szokni, és ki lehetett bírni.
Teng Long Dong barlang
Az aktív munka mindenki számára nagyon izgalmasan kezdődött, hiszen
számunkra teljesen ismeretlen rendszerek kutatását kellett elkezdeni,
illetve folytatni majd’ 20 év kieséssel. Természetesen ez alatt a 20
év alatt sokat változtak a munkamódszerek és az elvégzett munkával
kapcsolatban támasztott követelmények szintje is. Tehát sokkal
kevesebb energiánkba tellett „megismételni belga elődeink munkáját,
mint amennyi erőfeszítésükbe ez nekik tellett. Jellemző példa erre,
hogy a Long Gu Dong barlangban a hatalmas méretű folyó (mint a Sajó
beszorítva egy 2-3 méter széles és 40 m magas járatba) feletti
traverzálashoz nekik két hétre volt szükség, addig nekünk mindehhez
két bő fél nap is elegendő volt – ennyit tesz az, ha az embernek van
egy akkumulátoros ütve fúrója. A 200 méternyi kötelet miután
beszereltük vízszintesen a barlang falára – tulajdonképpen egy közepesen
erős barlangász verseny színhelyének tűnt az egész. Meglepő volt a
barlangban a vízhozam ingadozása. Mivel mi a száraz évszak kezdetén
voltunk, alapvetően alacsony volt a vízszint. Egy éjszakai eső után
(2-3 mm csapadék pár óra alatt) a vízszint 60-80 cm-t emelkedett az előző
nap tapasztaltakhoz képest. Ezek után rezignáltan szemléltük a kötélen
történő kimászás során a 20 m magasságban a fal repedésébe beszorított
szemetet – monszun idején bizony idáig ér a víz! Teljesen más világ
lehet ilyenkor a környék…
Az aktív járatból kiindulva sikerült a már ismert összekötő járatot
megtalálni, és feltérképezni. Jellemző az akkori (’86-os) mérési
pontosságra, hogy a majd két kilométernyi járat kezdési pontja
teljesen rossz helyre lett felrajzolva – 100 m körüli eltérést találtunk.
Így egészen a mérési adatok feldolgozásáig azt gondoltuk, hogy új járatot
találtunk – és csak a járatok alaprajzának sajátosságainak összevetése
után derült ki, hogy egy már ismert részt mértünk újra! De nem sajnáltuk,
mert szép járat volt, és persze az oldalágak felmérése és ábrázolása
nem történt meg akkoriban, tehát végeztünk „új” munkát is.
A rendszer fosszil bejáratain keresztül (Fosszil bejárat, Fehér
barlang, Ember barlang és Mao Canyon) folytatott bejárásaink nem hoztak
átütő újdonságot és sok kilométernyi új barlangszakaszt. A munkát
valóban nagyon megnehezítették a hatalmas méretű folyosók és teörmelékhegyek.
Még a ’86-os belga expedíció említ egy titokzatos barlangjáratot,
mely az ismert és térképezett járatok között helyezkedik el – ők
akkor idő hiányában nem ereszkedtek bele. Természetesen GPS akkor nem
volt, tehát az álltaluk megadott hely leírása alapján és a földjeiken
békésen dolgozó parasztok kikérdezésével, vajon ők hol tudnak
barlang bejáratot. Nem volt könnyű – sok kis hágót és rizsföld széli
domboldalt átnéztek a fiúk, mire az egyikben megtalálták a nevezetes
bejáratot. Igazából minden várakozásunkat alulmúlta ez az aknasor!
Elég szűkös volt (Vajon Kínában, a hatalmas járatok földjén miért
ezt dobta ki nekünk a gép? – kérdeztük egymástól többször), ahol
kitágult ott kisebb nagyobb tömbök képeztek veszélyes omladékot, egy
nagy ferde cseppkő miatt alig volt benne igazán függőleges kötélszakasz.
És ami ez után következett! Egy 80m x 30 m felszínű hatalmas tó –
telis tele mindenféle elképesztően gusztustalan szeméttel! Olyan
visszataszító volt az egész, hogy a sok minden furcsaságtól sem
visszariadó Kutya barátunk is csak félve csónakázott rajta egy
kicsit. Arról szó sem lehetett, hogy megismételjük elvetemült londoni
barátaink tettét – zoknira, alsógatyára vetkőzve, sisakkal a fejükön
átúszták a tavat, és egy nagyméretű foszil járatot találtak az
egyik befolyó oldalon – lévén amikor leértek az aknasor aljára
felfedezőként és elsőként, akkor nem volt náluk csónak. Szóval, mi
bár vittünk magunkkal csónakot – nem rajongtunk a szemétkupacban való
csónakázásért és a tó másik végének megkutatásáért. Inkább a
nehezebb és hálátlanabb, de ugyanakkor a fertőzés elkerülése végett
hasznosabb térképezést oldottuk meg. Persze nem lelkesedtem az ötletért
amikor pár nap múlva vissza kellet mennem a mindenre elszánt londoni különítménnyel
és át kellett csónakázni a tavon, megtéve amit a világ várt tőlünk!
Folyamatosan arra gondoltam, hogy ha kilyukad a csónak és át kell úszni
a tavon visszafelé – akkor inkább lassan haljak éhen a túlparton,
mert az is kevesebb szenvedés mint rettenetes kínok között a László
trópusi fertőző osztályán üvöltve kimúlni! Persze nem szenvedtünk
hajótörést, és a kötelekkel és minden egyébbel megterhelve
(kiszerelő túra is voltunk egyben) boldogan kapaszkodtunk ki a felszínre
– jó pár méter szűz járat felmérése után! Ez a barlang a
keresztségben az angolok ironikus névadási szokásainak köszönhetően
a pompás „Sky light” nevet kapta.
Xiao Xi rendszer és a Gan Dong (Kémény – barlang)
A vélhetően még karsztkutatók által meg nem kutatott Xiao Xi He
rendszer kifolyójához egy csodálatos természeti látnivaló vezetett
minket. Az 500 – 600 méter mély, néhány helyen kevesebb, mint 100 m
széles szurdokvölgy igazi trópusi hangulatot teremt. Oldalfalai bár közel
függőlegesek hihetetlen dús vegetációnak adnak otthont. Bibliai
hangulatú békében él egymás mellett a banánfa, tűlevelű fenyő,
lombhullató fa, bambusz – és a völgy alján a csodás rizsföldek!
Mindehhez egy gyors sodrású patak szolgáltatja a zenei aláfestést,
mely madárdallal van kísérve. A völgy vége felé eldugott kis falu, néhány
vízcsatorna építő munkással emeli meg a hely báját.
A völgy sziklafalait végestelen-végig nagyméretű barlangszájak díszítik,
melynek az ékköve a hatalmas méretű forrásbarlang a völgy végében.
A völgytalpon lévő omladékból két helyen feltörő vizek nagyméretű
tavat táplálnak, melybe 20 m magasból hullik alá a barlangszájon
kifolyó víz. Magába a barlangba kötélen tudtunk leereszkedni, miután
egy majdnem kényelmes ösvényen begyalogoltunk a sziklafal egy nagyobb párkányára,
jó 50 m magasan. Impozáns ereszkedést követően azonnal egy nagyméretű
folyosóban találtuk magunkat. Pár száz méter után egy természetes gát
által visszaduzzasztott tó partján folytattuk térképezésünket. A tó
vége gyanúsan szifonszerűen összeszűkült, egy kis csörgedező hang
mégis arra sarkalt minket, hogy ússzunk be és ellenőrizzük, érdemes-e
csónakkal visszatérni. Graham barátunk nem szeretett úszni, így adva
volt kettőnk közül ki vállalta a beúszást a 14 fokos vízbe – félneoprénben,
mivel Kutya barátunk még reggel bíztatott, nem érdemes a felső részt
is elvinni… Szóval hideg volt, de megláttam a folytatást. Ebbe aztán
pár nappa később mások visszatértek és sokáig tudták követni a
befolyó patakot. Igazából nem értek el a végéig, csak az idejük
fogyott el.
Még az autóból kifigyeltünk egy nagyméretű barlangszájat, jó 200 méterrel
a völgytalp felett. Benne több romot láttunk. Természetesen nagyon kíváncsiak
voltunk, mit találunk ott. Hát igazából egy jó pár ház maradványait,
annak minden kulturális és kulturálatlan hulladékával, valamint egy
elkészült, üres fakoporsót. Érdekes volt. Persze a barlangba is
bementünk. Az első 200 m nagyon érdekes volt, gyakorlatilag egy jól
elrendezett kőbányában jártunk. Olyan volt, mintha valaki a köveket
szépen egy helyre gyűjtötte volna, mint afféle meddőt. A belső felén
pedig kemencének tűnő üregek voltak. Mindehhez ráadásként a falakat
vastagon belepte a korom, ezzel jelezve, hogy a kemenceszerű egységekben
nem is oly régen rengeteg tűz éget. Egy kis felmászás előtt pedig
mesterséges vízgyűjtő medencét leltünk. Vajon mi folyt itt? Mire
használták itt a barlangot?
Ennek a rejtélynek a megoldására jó pár napot kellet várni. Moha barátunk,
mint rendes vegyész doktor lassan összerakta a mozaikokat. Miszerint is
a járat talpáról kibányászott agyagon (amiből kiválogatták a meddőt
jelentő köveket) keresztül vizet szivárogtattak át (amit a mesterséges
tóban gyűjtöttek össze). Ezek után a vizet lassú tűzön forralták
(a kemencékben). A tűz valószínűleg nagyon le volt fojtva (ettől
hatalmas mennyiségű füstképződött és ez rakta le a falakra a
kormot), és ennek köszönhetően faszenet is égettek. Ugyanis a fő
termék a víz elpárologtatása után visszamaradó nátrium lehetett,
amit valószínűleg robbanó anyaggyártáshoz használtak fel. Hát, jól
kigondolták – Moha pedig majd leellenőrzi elméletének helyességét
a vizsgálat céljából hazahozott agyagminták segítségével.
Természetesen a barlang nem állt meg a fent említett kis medencénél.
Pár méteres felmászást követően európai barlangásznak ismerős
mozdulatsor következett (jó 15 méternyi kúszás a szembe jövő vízcsorgásban),
majd a járat szerencsére ismét kitágult. További 200 m után éreztük,
hogy a huzat valahova eltűnt, és mivel újabb kúszás réme
fenyegetett, visszafordultunk a huzatot megkeresni. Pár méteres kis
tereplépcső, némi omladék megpiszkálása és egy szűkület leküzdése
után egy hatalmas nagy fekete tér mutogatta magát! Kutya barátunk
azonnal mellettem termett, és sűrű csodálkozás (értsd elismerő káromkodás)
kíséretében kicsit elindultunk a teremben. Ez nem volt könnyű, mármint
eldönteni, merre menjünk. Ugyanis a későbbi felméréseink ezt a
termet 200 x 50 m alapterületűnek találták. Szóval csak egy gyors
ellenőrző túrát tettünk csak, hogy megy-e valamerre a járat. Persze
hogy ment, de mivel mi nem akartuk a feltárást elb….ni (azaz a társaink
nélkül előrerohanni), így visszafordultunk meghagyva a feltárás
izgalmát holnapra. A minden kétséget kizáróan szűz járat megtalálása
feletti örömünket a faluban pár kukoricapálinka elfogyasztásával próbáltuk
fokozni – vicces volt a visszaút Lichuan városába.
Természetesen többször visszamentünk a barlangba térképezni. Összesen
három napon négy térképző akcióval, valamivel több, mint 3300 m járatot
térképeztünk fel, és még 300 m térképezetlen járatot hagytunk ott
(csak bejártunk bizonyos folyosókat). Ehhez hozzátartozik, hogy jószerivel
csak a fő járatokat mértük fel, az oldaljáratokat csak megjelöltük
illetve a bejáratukat felrajzoltuk a térképre.
A nagy terem utáni első 600 m járat 40 – 50 m széles és 30-40 m
magas folyosó volt, hatalmas méretű cseppkövekkel. Majd egy jó 20 méter
átmérőjű és 50 m mély akna oldalfalában talált kerülőjárat
levezetett egy alsóbb szintre, ahol a folyosó szélessége nagyon megnőtt
(közel 100 m) és a plafon is eltűnt a sötétségben. Végig jól
mutatta az irányt a kormos fal, tehát a huzat ekkora nagy szelvényben
is követhető volt. Több nagyméretű oldalág becsatlakozása mellett
elhalad a járat. Ezek közül csak egynek a felmérésére volt időnk.
Ennek a vége egy másik járatot keresztezett, melyben a huzat elképesztően
erős volt, és a nyomok (sok falevél a patkány fészkekben, friss földszagú
és nagyon párás meleg levegő) alapján arra következtettünk, hogy
nagyon megközelítettük a felszínt, de azt elérni nem volt időnk és
energiánk, pár méteres meredek tereplépcsők kényszeríttetek
visszafordulásra minket. A barlang felső része változatos formakincsű,
cseppkövekkel kevésbé díszített járat volt, melynek a legtávolabbi
vége egy szifon volt – azonban az előtte induló járatot (vélhetően
szifonkerülő) nem volt időnk bejárni.
A völgfő feletti kis fennsíkon több barlangot illetve bejáratot átkutattunk,
azonban a legnagyobb eredményt egy közel kilométer hosszú barlang
jelenti (Dupla barlang), mely erősen le volt bányászva – a fentebb
említett módszerekkel. Tehát megállapítható, hogy ennek a területnek
a barlanghasznosítása a nátrium bányászat.
Érdekes volt, hogy a környék barlangjaiban rengeteg patkány nyomot találtunk
– tulajdonképpen több fényesre kikoptatott ösvényt is leltünk,
illetve nagy kupacokban hagyták ott a hulladékukat, guanót képezve a járattalpon.
Vajon mi vezethette ezeket a kis állatokat arra, hogy ilyen távolságba
bemenjenek a barlangba. Hiszen élelmet jobban találnak kint, a kinti klíma
sem indokolja a beköltözést – hiszen a téli átlaghőmérséklet sem
nagyon megy 10 fok alá. És természetesen ezeknek az állatoknak nincs a
sötétben látáshoz szemük, és nem használnak ultrahangot sem a tájékozódáshoz,
mint a denevérek. Hogy patkányok nyomait találtuk meg, kétséget kizáróan
bebizonyosodott, mert a csalinak kirakott ételhez percek alatt
odasereglettek. Arról nem is beszélve, hogy jól meg is ijesztettük
egymást egy kifejlet példánnyal, amikor szembetalálkoztunk egy járatban…
A rendszer forrásai és víznyelői között jó 10 km légvonalbeli távolság
és 500 – 550 méter magasság különbség van. A kettő közötti terület
csodaszép fengcong karsztot rejt. Azaz az európai karszt területektől
eltérően az erózióbázis nem azonos a völgyek talpszintjével. Az aktív
patakos barlangok szintje jóval (akár több száz méterrel is) a völgyek
alatt húzódik. Ezen a szintkülönbségen ezen a területen hatalmas méretű
aknákon, ritkábban óriási felszakadásokon (tienkengek-en) keresztül
vezet az út. Több ilyen tienkeng-be beereszkedett az expedíció. Az
aljukon a felszíntől teljesen eltérő növényvilág található, ez érthető
is, hiszen 150 – 200 m szintkülönbség van a felszínig, a napfény
nem akkora mennyiségű az alján min a elszínen, viszont a páratartalom
ha lehet, akkor még magasabb. A tienkengek alján az esetek nagy többségében
megtalálható az aktív patakos barlang, melyet mind a ét irányba
hosszabb – rövidebb ideig lehet követni, általában az első
szifonig. Sajnálatos és egyedülálló élményben volt része az egyik
társaságnak, amikor a nagy méretű bejárati aknán kimászva a felszínen
hagyott felszerelésük közül egy 25 – 30 méteres kötelet nem találtak.
Azt valaki átvette népgazdasági hasznosításra, magáncélokra. Ez egyáltalán
nem tipikus, az angolok elmondása szerint (ez a társaság már a 6.
expedíciójuát bonyolította Kínában) ilyennel még nem találkoztak.
De hát ilyen is van, csak mesze menő következtetéseket nem szabad
levonni egy ilyen esetből – de azért vigyázni kell a későbbiekben.
A víznyelői a rendszernek sajnos nem lettek a szerepüknek megfelelő mértékben
átkutatva, ennek oka a viszonylag alacsony létszámunk (legalább is a
feladatokhoz mérten) és az egyéb feladatok mennyiségében kereshető.
Több 500 – 900 m hosszú barlang térképezése megtörtént, de a fő
rendszerbe sehol sem sikerült bejutni.
A titokzatos utolsó napi barlangok Xiaowokeng Dong, Luoshai Dong,
Xiagongou Dong
Arthur barátunk egy barlangbiológus barátjától megkapott egy pár
koordinátát emailon, pár mondatos kísérőszöveggel. Ennek a lényege
az volt, hogy valahonnan azt az infót kapta, hogy arra vannak hatalmas
barlangok. Hogy honnan, azt nem sikerült letisztázni. Lényeg a léneg,
utolsó előtti napon fiával Emersonnal ellátogattak oda, miután ennek
a fontosságáról sikerült meggyőzni a kísérőinket. Este lelkendezve
meséltek több kilométernyi bejárt barlangról, több száz méternyi
30-40 m átmérőjű járatról és csodaszép szurdokokról.
Természetesen a többség meg akarta ezt a helyet nézni. Jó másfél óra
autózás után értünk el egy kis falu boltja mellé, ahonnan alig 10
perc gyaloglással már lent is voltunk az egyik dolina alján. Itt
gyorsan háromfelé oszlott a társaság, és mindenki indult a saját területére.
Összességében majd 4 km járatot mértünk a három csoportban. Ebből
kimagaslik az általunk mért 1750m járat – ez mindenképpen saját és
valószínűleg magyar rekord ebben a műfajban, főleg ha hozzátesszük
ezt alig négy óra alatt sikerült véghezvinni. A járat valóban olyan
volt, ahogy tasmán barátaink leírták. Nem kellett lehajolni a
barlangban, csak a két kis időszakos szifonban csökkent a járatmagasság
két méter közelébe. Csodaszép fekete mészkőben haladt a barlang, szépen
egyenletesen lejtve befelé – ezzel is mutatva, hogy időszakos víznyelőben
dolgoztunk. Végső pontunkat egy csodaszépen oldott 12 m mély tereplépcső
oldalába vettük fel. Ennek az oldalánál elméláztunk rajta, hogy
milyen jó lenne még egyszer ide visszatérni.! Kutya barátunk a hosszú
buszúton visszafelé próbálta a „sörösüvegnyitás vizes flakonnal
jó hangosan” tantárgyból korrepetálni egyre vidámabb angol barátainkat.
Nagyon jól sikerült búcsúbuszozás volt!
További munkáink
Interaktív barlangbiológusunknak (Arthur C. Clarke – Tasmánia) sok érdekes
élőlényt gyűjtött az expedíció. Nagyon örült a sok különleges
ebihalnak (bár békát egyet sem láttunk – vajon hova vándorolnak és
hogy rakják ide le a petéjüket), vakrákoknak, harcsáknak. Rengeteg
teljesen fehér színű szöcskét és legyet gyűjtöttünk, találtunk
fehér piócát valamint nagyobb mennyiséget sikerült összeszedni
mindenféle százlábúból. A hatalmas tarisznyaráknak is örült, bár
azonnal kifejtette, hogy csak az érdekessége miatt tartja meg – mivel
a barna színe és hatalmas szemei alapján nyilvánvalóan nem beszélhetünk
barlangi élőlényről. A legnagyobb örömet neki azonban egy alig 6–7
mm hosszú, 3-4 mm széles és alig 1 mm vastag amőbaszerű hófehér kis
lény jelentette. Hosszas vizsgálódás és konzultáció alapján megállapította
hogy barlangi laposférget találtunk – kínai barlangban először
sikerült ilyet azonosítani. Jó pár fotó és mérés után konzerválás
közben sajnos pont ez a lény megsemmisült – egyserűen feloldódott a
konzerválás egyik fázisaként használt valamilyen csodafolyadékban.
Ilyen a sors, így bánik a felfedezőkkel!
Moha és Tony mint vegyészdoktorok természetesen vízkémiai vizsgálatokat
végeztek a helyszínen, valamint jelentős mennyiségű víz-, agyag- és
kőzetmintát szállítottak haza további vizsgálatok céljából.
Hazautazás
Nehéz búcsút vettünk angol anyanyelvű barátainktól, hiszen a
visszautunkat sem együtt tettük meg. Sikerült ugyanis a haza utunkat is
kellően bonyolulttá és érdekessé tennünk, miután rábeszéltük Kínai
kísérőink főnökét Mr. Zhang Hai-t, had kísérjük vissza a
felszerelést szállító buszt Guillin-ba. Ez persze 2,5 nap buszozást
ígért, de ez mellé nagyon sok természeti látnivalót és alkalmat kínált
arra, hogy megismerkedjünk egy kicsit a vidéki Kína hétköznapjaival.
Nem csalódtunk egyik várakozásunkban sem.
Az út első fele a Guizhou-fennsík keleti végein vitt keresztül, a
karsztfennsíkok minden bájával és formakincsével. Búvópatakok
rohantak a völgyek mélyén, majd a hatalmas barlangbejáratokban elnyelődve
folytatták útjukat hosszabb, rövidebb ideig a föld alatt, míg óriási
forrásokon keresztül kijutva a felszínre kezdték újra útjukat a völgyekben.
Hófehér faló szurdokok szélén egyensúlyozott óvatosan a busz, vagy
éppen aprócska falvak piacterein kerülgette a sztoikus nyugalommal csekély
portékájuk mellett ücsörgő árusokat.
Az egyre szélesebb és zöldebb folyóvölgyek aztán beértek az
iparosodott zónába, innentől kezdve kisebb nagyobb városokon keresztül
mentünk, a továbbiakban inkább kulturális kíváncsiságunkat kielégítve.
Azonban egyben hasonlítottak a városok a falvakra: mindenhol kedvesen és
érdeklődően mosolygó emberek bámultak bennünket, ebből arra következtettünk,
kevés külföldi fordul meg ezen az úton.
Guillinban a már ismerős karsztkutató intézet raktárába bepakoltunk
majd elmorzsoltunk egy visszatérést és viszontlátást kérő fohászt.
Az intézet kedves vezetője professzor Zhu Xue Wen vendégül látott
minket egy pazar ebédre, majd sajnos eljött a különválás ideje.
Moha elvonatozott Hong Kong-ba, ahol a helyi egyetemen volt dolga (előadása),
mi pedig lebuszoztunk a kúpkarsztos vidék egyik szívébe –
Yyangshou-ba.
Itt a túránk utolsó napjait biciklizéssel, hajókázással töltöttük,
valamint megpróbáltunk minél többet magunkba szívni a táj varázsos
hangulatából.
Éjszakai buszozást követően elhagytuk a Kínai Népi Demokratikus köztársaság
területét, és a szintén oda tartozó – de más elvek szerint működő
Macao városát néztük meg. Egy kis mediterrán színfolt a távol-keleti
forgatagban! Érdekes volt, és jó ott a kaja!
Esti kompozás Hong Kongba, az ismerős látkép előtt egy búcsúsör,
amjd az A21-es busz kivitt minket a reptérre. Innen egyébként talán űrhajók
is indulnak, olyan nagy és modern az egész!
Nyugodt és kényelmes éjszakai repülés Dohába a Qatar Airways
hatalmas gépén – mivel félig se volt a gép, mindenkinek külön ülés
pár jutott – jót aludtunk!
Dohában meglepően könnyen el tudtuk intézni a tranzitvízumot, amit
megfejeltek egy grátisz szállodai szobával, reggelivel és
transzferrel! Csodaszép délelőttöt törtöttünk ebben a fejlett és
tiszta Perzsa-öböl parti városban – és jót fürödtünk a 30C-os
tengerben! Jó vég ez egy csodás túrának!
A Bécsbe tartó gépen aztán kétségtelen bizonyítékot kaptunk arra
hogy hova megyünk: az utunkba akadó hegyláncok és csúcsok felső régiói
mind be voltak havazva, mutatva ezzel, hogy Európában most kezdődik
majd a tél! A Zagrosz, Kaukázus, Ararát, Torosz, Kárpátok mint egy
nagy nyitott földrajzi atlasz oldalai tűntek el a gép háta mögött,
és ezek után az esti felhőkbe beborult az ég.
A reptéren azonban pillanatok alatt feledni tudtuk a hazaérkezés
feletti szomorúságunkat, melyet a viszontlátás miatti öröm váltott
fel.
Az expedíció résztvevői:
Ged Campion – Nagy-Britannia
Mike Clayton – Nagy-Britannia
Graham Salmon – Nagy-Britannia
Dave Williams (II.) – Nagy-Britannia
Harvey Lomas – Nagy-Britannia
Tony Harrison – Nagy-Britannia
Emma Porter – Nagy-Britannia
Bruce Bensley – Nagy-Britannia
Shaun Penny – Nagy-Britannia
John Walley – Nagy-Britannia
Eddie Edkins – Nagy-Britannia
Tony Penny – Írország
Arthur C. Clarke – Ausztrália, Tasmánia
Emerson Clarke – Ausztrália, Tasmánia
Mr. Yan - Kína
Mr. Chen Weihai - Kína
Mr. Zhang Hai - Kína
Mr. Han Daosan - Kína
Mr. Deng Yadong - Kína
Miss Niu Chang Ying – Kína
Nyerges Miklós, Dr. (Moha) – Magyarország
Németh Zsolt (Kutya) – Magyarország
Kucsera Márton - Magyarország
Köszönettel tartozunk:
Gránit Design Kft. Sopron
Qatar Airways budapesti irodája és Papp Károly úr + 10 kg súlyhatár
engedélyezése a feladott csomagok tekintetében
Egerland Zoltán (York) szállítás Bécsbe és részben vissza
Magyar Barlangi Mentőszolgálat HILTI akkumulátoros ütve fúró és
laptop kölcsönzése
Taródi Péter GPS készülék kölcsönzése
Zih család (Gemenata és Kati) suunto térképező felszerelés kölcsönzése
Dr. Szabó György és Dr. Tóth Jutka orvosságokat, recepteket és jó
tanácsokat adtak
Káplár Balázs, Berezcki Tibor és kedves felesége – előzetesen
vonatjegyet vettek és azt kihozták nekünk, valamint egy kellemes vacsorához
segítettek minket Kantonban!
Invics Gábor (Maci) mindenki megelégedésére megrajzolta az expedíció
logóját
Lieber Tamás, Czifra Szilvia, Trebitsch Péter – médiakapcsolatokban
segítettek
Ágnes, Ildikó és Menyus türelmet és megértést adtak
(Kucsera Márton)
|