A Magyar Karszt- és
Barlangkutató Társulat Alapszabálya
I. A Társulat
neve, székhelye, jelvénye
1. . (1) A Társulat neve: Magyar Karszt- és Barlangkutató Társulat
(továbbiakban: Társulat, rövidítve: MKBT)
(2) A Társulat
a magyar karszt- és barlangkutatás érdekképviseleti, szakmai-tudományos,
koordinációs, információs szervezete.
(3) A Társulat
székhelye: 1027 Budapest, Fő utca 68. Működési területe Magyarország.
(4) Jelvénye: vízszintes,
piros-fehér zöld sávokra osztott, ívelt oldalú pajzs, fehér sávjában
kiterjesztett szárnyú denevér. A pajzs két oldalán babérág, felette fehér szalagon
MKBT felirat.
II. A Társulat
célja
2. . (1) A Társulat célja az alábbi
közhasznú és kiemelten közhasznú (továbbiakban együtt: közhasznú) tevékenységek
folytatása:
a) az 1. . (2) bekezdéséből fakadó feladatok széleskörű ellátása,
b) a karsztvidékek és barlangok bejárásának, megismerésének, feltárásának, tudományos kutatásának szervezése, ismertetése, hasznosítása, elismertetése, a környezet- illetve a természetvédelem, ezen belül is alapvetően a karsztvidékek és barlangok védelme, amivel a Társulat olyan közhasznú feladatokat lát el, amely a természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény alapján állami, illetve önkormányzati szervek feladata,
c) a karsztvidékek és barlangok megismertetésével, kutatásával, feltárásával kapcsolatos oktatási, nevelési, ismeretterjesztési feladatok ellátása,
d) a barlangoknak, mint a kulturális örökség különleges tárgyainak a megóvásában való közreműködés,
e) hazai, külföldi és nemzetközi szervezetekkel való együttműködés,
f) a barlangok bejárásával kapcsolatos sporttevékenység szervezése, folytatása, különös tekintettel az ifjúság barlangjárással kapcsolatos tevékenységének elősegítése
g) közreműködés a barlangokkal összefüggő egészségmegőrzési, betegségmegelőzési, gyógyító-, egészségügyi rehabilitációs tevékenységekben, illetve azok szervezése,,
h) az a)-g) pontokban meghatározott tevékenysége során a hátrányos helyzetű csoportok társadalmi esélyegyenlősége megvalósításának a mind teljesebb körű elősegítése.
i) a karszt- és barlangkutatással kapcsolatos magyar nyelvi szókincs óvása és gyarapítása,
j) a barlangkutatás irodalmi és tárgyi emlékeinek gyűjtése, kezelése és közkinccsé tétele.
(2) A Társulat közhasznú
céljainak megvalósítása érdekében, ezekkel összefüggő vállalkozási
tevékenység folytatására – a közhasznú célok megvalósítását nem
veszélyeztetve –
jogosult. A Társulat gazdálkodása során elért eredményét nem osztja fel,
kizárólag az (1) bekezdésben megfogalmazott céljainak, közhasznú
tevékenységének megvalósítására fordítja.
(3) A Társulat
a) váltót, más hitelviszonyt megtestesítő
értékpapírt nem bocsáthat ki,
b) vállalkozásának folytatásához közhasznú
tevékenységét veszélyeztető mértékű hitelt nem vehet fel,
c) az államháztartás alrendszereitől kapott
támogatást hitel fedezetéül, illetve hitel törlesztésére nem használhatja,
d) befektetési tevékenységet nem folytathat.
(4) A Társulat
tevékenységének és gazdálkodásának legfontosabb adatait országos sajtó útján
nyilvánosságra hozza.
(5) Társulat, mint politikai pártoktól független
szervezet, politikai tevékenységet nem
folytat és ilyen tevékenységet nem támogat, a politikai pártoktól anyagi
támogatást nem kap, nem fogad el, azoknak anyagi támogatást nem nyújt. A
választásokon országgyűlési vagy önkormányzati képviselőjelöltet nem
állít, mások által állított vagy független jelöltként induló
képviselőjelöltet nem támogat.
(6) A Társulat közhasznú
szolgáltatásaiból a tagjain kívül más
is részesülhet. A közhasznú szolgáltatások igénybevételének feltételeit és
módját a Választmány határozza meg. A Választmány erről való döntése
nyilvános, a Társulat Tájékoztatójában, valamint a Társulat
hirdetőtábláján közzé kell tenni.
III. A Társulat tagsági
formái, keletkezése, megszűnése
3. . (1) A Társulat természetes
személy és szervezeti tagokból áll. Természetes személyek rendes,
tiszteletbeli, ifjúsági és pártoló tagok lehetnek.
(2) Rendes tag az a nagykorú,
cselekvőképes személy, aki a Társulat céljaival egyetért, az Alapszabály
írásbeli belépési nyilatkozatát
elfogadja, az éves tagdíjat megfizeti.
(3) Rendes tag felvételéről az Elnökség
határoz, elutasító döntés ellen ennek kézbesítésétől számított 15 napon
belül a Választmányhoz lehet
fellebbezéssel élni.
(4) Tiszteletbeli tag olyan személy lehet, aki a
karsztok vagy barlangok kutatása terén kimagasló eredményeket ért el vagy
a Társulat munkáját hosszú időn át jelentősen elősegítette és
a Küldöttközgyűlés a Választmány vagy az Érembizottság javaslata alapján tiszteletbeli taggá választotta.
(5) Ifjúsági tag az a 14. életévét betöltött
kiskorú, aki a Társulat céljaival egyetért, az Alapszabályt írásbeli belépési nyilatkozatával elfogadja, az éves ifjúsági tagdíjat befizeti. Belépési
nyilatkozatához a törvényes képviselő hozzájáruló nyilatkozatát csatolni kell. Felvételére a (3) bekezdésben foglaltak
értelemszerűen irányadóak.
(6)
Pártoló tag az, aki írásbeli nyilatkozatában a Társulat céljaival egyetért, és
azt anyagilag támogatja. Ez alapján a Társulat nyilvántartásba veszi.
4. . Szervezeti tag az a jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem
rendelkező gazdasági társaság, amely a Társulat céljaival egyetért,
tevékenységét anyagi vagy egyéb módon
támogatja, és a Társulattal együttműködési megállapodást köt. Az
együttműködési megállapodás érvényességéhez az Elnökség kétharmados
szótöbbséggel meghozott jóváhagyó határozata szükséges.
5. . A tagdíjak és kedvezmények mértékét a Választmány évente határozza
meg, a szervezeti tagok által nyújtandó támogatások külön megállapodások
tárgyát képezik. Ennek megkötésére az elnök jogosult.
6. . (1) A tagság megszűnik:
a) kilépéssel,
b) törléssel,
c) kizárással,
d) elhalálozással,
e) szervezeti tag esetén a megállapodás
felmondásával vagy a szervezeti tag kilépésével.
(2)
Tagdíjfizetési késedelem esetében — ha a késdelem mértéke az egy éves tagdíj
mértékét meghaladja — a Társulat ügyvezető titkára megfelelő — legalább 30
napos —
határidő kitűzésével írásban felszólítja a tagot kötelezettségének
teljesítésére. A határidő eredménytelen eltelte esetén törlési indítványt
terjeszt az Elnökség elé. A törléshez az Elnökség kétharmados szótöbbséggel
hozott határozata szükséges. A tagdíj minden év január 1. napján esedékes, de
az adott év december 31-ig hátrányos jogkövetkezmények nélkül
teljesíthető.
(3)
Törlés esetén a tagság, valamint a Társulatban viselt tisztség megszűnik.
Az elmaradt tagdíj utólagos befizetése esetén a törölt tag tagsági viszonya
helyreáll, ez azonban nem vonatkozik a megszűnt tisztségre.
(4)A
Társulat valamennyi alapító tagja, továbbá 2000.január 1. napjától a legalább
30 éves folyamatos tagsági viszonnyal r endelkező
tagok a további tagdíj megfizetése alól mentesülnek.
(5)
Az a rendes tag, aki egy összegben 25 évi tagdíjat — a befizetés
éve szerinti tagdíj mértéke szerint — befizet, az a további
tagdíj megfizetése alól mentesül.
(6)
Kizárásra - fegyelmi vizsgálatot követően - az Elnökség javaslata alapján
2/3-os választmányi szavazatarány esetén kerülhet
sor. A döntés ellen fellebezni a
Küldöttközgyűléshez lehet.
IV. A tagok jogai és
kötelezettségei
7. . (1) A Társulat rendes tagja
részt vehet a Társulat rendezvényein, tevékenységében, megilleti a
véleménynyilvánítás joga. Tagok
önkéntes társulásán alapuló (9..1) szervezeti formákat hozhat létre, illetve azok tevékenységében részt
vehet. Szavazati joga van és bármely
testületbe, tisztségre választható. A 9. §. (1) bekezdés b/-c/,
illetve a 9. §.
(2) bekezdés a/-b- pontjaiban meghatározott testületbe, tisztségre csak olyan
tag választható, aki legalább három éves folyamatos tagsági jogviszonnyal
rendelkezik.
(2)A Társulat tiszteletbeli elnöke olyan személy,
aki a magyar barlangkutatás előbbre vitelében elévülhetetlen érdemeket
szerzett. Megbízatása élethosszig tart, s csak lemondás vagy elhalálozás
folytán szűnik meg. A Társulat tiszteletbeli elnöke részt vehet az Elnökség és a Választmány, valamint a
Küldöttközgyűlés munkájában, s valamennyi ülésen szavazati joggal
rendelkezik. A Társulat tiszteletbeli tagját megilletik mindazon jogok, amelyek
a rendes tagot, de tagdíjat nem köteles fizetni.
(3) A Társulat ifjúsági tagját az (1)
bekezdésben foglaltak értelemszerűen megilletik, de szavazati joga nincs,
testületbe és tisztségre nem választható.
(4) A Társulat pártoló tagja részt vehet a
Társulat tevékenységében, rendezvényein.
(5) A Társulat szervezeti tagjának
képviselője részt vehet a Társulat tevékenységében, rendezvényein,
megilleti a véleménynyilvánítás joga,
szavazati jogáról az együttműködési megállapodásban (4. ) kell rendelkezni.
(6) A Társulat minden tagját megilleti a
szolgáltatások, kedvezmények igénybevételének joga, a Választmány által meghatározott körben és mértékben.
8. . (1) A természetes személy tagok
kötelezettsége a Társulat Alapszabályában foglaltak betartása, a vállalt
feladatok ellátása, a tagdíj
megfizetése a tiszteletbeli tag kivételével.
(2) Szervezeti tag kötelezettsége az
együttműködési megállapodás (4. .) megtartása.
V. A Társulat szervezeti
felépítése, a vezető szervekre és más testületekre vonatkozó általános
szabályok
9. . (1) A Társulat vezető
szervei:
a) legfőbb vezető szerv: Küldöttközgyűlés
b) Választmány,
c) az ügyintéző szerv az Elnökség.
(2) A Társulat egyéb szervei:
a) Felügyelő Bizottság,
b) Érembizottság,
c) Tanácsadó Testület.
(3) A társulati tagok önkéntes társulásán
alapuló szervezeti formák:
a) Szakosztályok, vagy szakmai bizottságok
b) Területi Szervezetek,
c) Kutatócsoportok.
(4) A Társulat vezetői szervei állandó
vagy ad hoc bizottságokat, valamint egyéb szerveket, tisztségeket hozhatnak
létre, meghatározott feladatok
ellátására.
10.
. (1) A Küldöttközgyűlés
által választott tisztségviselők, testületi tagok, valamint a Tanácsadó
Testület tagjainak megbizatása 4 évre
szól..
(2) A 9. . (3) bekezdése szerint a szervezetek ügyrendjükben határozzák meg
tisztségviselőik megbizatási időtartamát.
11.
. (1) A Társulat vezető szervei és más testületi szervei
döntéseiket általában nyílt szavazással és egyszerű szótöbbséggel hozzák.
Az Alapszabály, a Szervezeti és
Működési Szabályzat, valamint a testületi tagok - egyszerű
szótöbbséggel - bármely ügyben megállapíthatna titkos szavazási módot vagy a
döntéshez minősített többséget. Szavazategyenlőség esetén az a
javaslat válik határozattá, amely mellett a testületi ülést vezető személy
szavazott.
(2)
A Társulat vezető szervei és más testületi szervek döntéseiről
(határozatairól) a Társulat titkársága testületenkénti nyilvántartást vezet.
(3)
A nyilvántartások tartalmazzák a döntések (határozatok):
a) meghozatalának
időpontját,
b) tartalmát, valamint, ha
végrehajtási feladatokat is tartalmaz, a végrehajtás időpontját és a
végrehajtásért felelős személy megnevezését,
c) a határozat személyi, tárgyi,
időbeli hatályát,
d) a döntést (határozatot)
támogatók, ellenzők, tartózkodók
számarányát, továbbá – titkos szavazás kivételével –
ezek személyét is.
12.
. (1) A választott
tisztségviselők, testületi tagok a választóik által visszahívhatók, ha a
testületi üléseken három egymást követő alkalommal - kellő indok
nélkül - nem vesznek részt. A második indokolatlan távollétet követően a
Társulat elnöke vagy főtitkára írásban tájékoztatja a mulasztót a várható
jogkövetkezményekről.
(2) Az Alapszabály 14. §. (2) bekezdés, valamint a 25. §
(3) bekezdés, illetve (5) b) pontjának vonatkozásában vezető
tisztségviselő az elnökség tagja, a szakosztályok és területi szervezetek
vezetői, az Ellenőrző Bizottság tagjai.
VI.
Összeférhetetlenségi szabályok
13. §. (1) A Társulat vezető
szerveinek vagy más testületi szerveinek határozathozatalában nem vehet részt
az a személy, aki vagy akinek közeli hozzátartozója [Ptk. 685. §
b)]
élettársa (a továbbiakban együtt: hozzátartozó) a határozat alapján
a) kötelezettség
vagy felelősség alól mentesül, vagy
b) bármilyen más
előnyben részesül, illetve a megkötendő jogügyletekben egyébként
érdekelt.
Nem minősül előnynek a Társulat cél
szerinti juttatásai keretében a bárki által megkötés nélkül igénybe vehető
nem pénzbeli szolgáltatás, illetve a Társulat által tagjának tagsági jogviszony
alapján nyújtott, megfelelő cél szerinti juttatás.
(2) Nem lehet az
Ellenőrző Bizottság elnöke vagy tagja, póttagja az a személy,
a) aki a Társulat vezető
szerveinek tagja és tisztségviselője, a szakosztályok, területi
szervezetek, állandó és ad hoc bizottságok, illetve az egyéb szervek (9. §.
(4) tisztségviselője.
b) a Társulattal a megbízatásán
kívüli más tevékenység kifejtésére irányuló munkaviszonyban vagy munkavégzésre
irányuló egyéb jogviszonyban áll, ha jogszabály másképp nem rendelkezik,
c) a Társulat cél szerinti
juttatásából részesül - kivéve a bárki által megkötés nélkül igénybe nem
vehető nem pénzbeli szolgáltatásokat és a Társulat által tagjának a
tagsági jogviszony alapján nyújtott, az Alapszabálynak megfelelő cél
szerinti juttatást -, illetve
d) az a) - c) pontban
meghatározott személyek hozzátartozója.
14. §. (1) A közhasznú szervezet
megszüntét követő két évig nem lehet a Társulat vezető
tisztségviselője az a személy,aki olyan közhasznú szervezetnél töltött be
- annak megszüntét megelőző két évben legalább egy évig - vezető
tisztséget, amely az adózás rendjéről szóló törvény szerinti köztartozását
nem egyenlítette ki.
(2) A vezető
tisztségviselő, illetve az ennek jelölt személy köteles a Társulatot
előzetesen tájékoztatni arról, hogy ilyen tisztséget egyidejűleg más
közhasznú szervezetnél is betölt.
VII. A Küldöttközgyűlés
15.
. (1) Küldöttközgyűlés a
Társulat legfőbb vezető szerve, melyet évente legalább egy alkalommal
kell összehívni. A küldötteket a Választmány által esetenként meghatározott
számban a kutatócsoportok választják. Kutatócsoporthoz nem tartozó (egyéni)
tagok esetén a küldötteket a Társulat elnöke által összehívott és általa megbízott
személy vezette küldöttválasztó gyűléseken, a megjelent egyéni tagok
számának megfelelően választják. A küldöttek száma nem lehet kevesebb,
mint a Társulat rendes és ifjúsági taglétszámának az 5 %-a. Valamennyi
szervezeti tag (4. §) egy-egy küldöttet delegálhat, az így
delegálható küldöttek száma a Küldöttközgyűlés által esetenként
meghatározott számhoz hozzászámítandó.
(2) A Küldöttközgyűlés kizárólagos
hatásköre:
a) a Társulat Alapszabályának megállapítása,
módosítása,
b) a Társulat elnökének, elnökségi
tagjainak és tisztségviselőinek (társelnökök, titkárok), valamint a
Választmány 10 tagjának és póttagjainak, az Ellenőrző és
Érembizottság elnökének és tagjainak megválasztása, felmentése, továbbá a Választmány választott tagjainak kivételével visszahívása.
c) a Választmány által létrehozott
szakosztályok, területi szervezetek felfüggesztését, feloszlatását kimondó
határozat elleni fellebbezés elbírálása.
d) a Tanácsadó Testület elnökének és tagjainak
felkérése,
e)a
Társulatnak más társadalmi szervezettel való egyesülésének, oda történő
belépésnek vagy onnan kiválásnak, továbbá a
Társulat feloszlásának kimondása, ez utóbbi esetben rendelkezés a
társulati vagyonról.
f)
az éves költségvetés meghatározása, kialakítása, továbbá az éves beszámoló,
valamint a közhasznúsági jelentés elfogadása.
16.
. (1) A Küldöttközgyűlés
nyilvános, azon a Társulat bármely tagja - tanácskozási joggal - részt vehet. A
Küldöttközgyűlésen részt vevő bármely tag kérheti a nyilvánosság
kizárását valamely napirendi pont tárgyalásánál. A nyilvánosság kizárásához a
jelenlévő küldöttek 2/3-ának egyező szavazata szükséges.
(2) A 15. . (2) bekezdése a) és e) pontjainak eldöntéséhez a jelenlevő
küldöttlétszám 2/3-ának egyező szavazata szükséges.
(3) A 15. §. f) pontjában
meghatározott éves beszámolót, valamint a közhasznúsági jelentést az Elnökség
készíti elő, és a Választmány véleményével terjeszti a
Küldöttközgyűlés elé. Elfogadásához a jelenlévő küldöttek
egyszerű szótöbbséggel hozott határozata szükséges.
(4) Szavazásra jogosultnak az a tag tekinthető,
aki éves tagdíját (tagdíjhátralékát) a Küldöttközgyűlés megkezdéséig rendezte. Szavazni csak személyesen lehet.
17.
. (1) A Küldöttközgyűlést a Társulat elnöke, akadályoztatása
esetén a társelnök, illetőleg a Társulat főtitkára, akadályoztatásuk,
vagy az előző tisztségviselők hiányában a tiszteletbeli elnök
írásban a napirend megjelölésével a Küldöttközgyűlés időpontját legalább 30 nappal
megelőzen hívja össze.
(2) Rendkívüli
Küldöttközgyűlés esetén az (1) bekezdésben megjelölt határidő 15 nap,
legkésőbb eddig az időpontig kell a küldötteket megválasztani és
bejelenteni, valamint a napirendi pontokat tartalmazó meghívót postára adni.
(3) A Küldöttközgyűlést a
Társulat elnöke, akadályoztatása esetén a jelenlévő társelnök, ennek
hiányában a Társulat főtitkára vezeti. Amennyiben az előbb felsorolt
tisztségviselők egyike sincs jelen, az ülést a tiszteletbeli elnök, vagy a
Társulat elnöke által megbízott személy vezeti.
18.
. (1) Rendkívüli
Küldöttközgyűlést kell tartani, ha azt a(z)
a) Választmány 2/3-a,
b) Ellenőrző Bizottság,
c) rendes tagok 20 %-a írásban, a cél
megjelölésével kéri,
d) az elnök vagy az Elnökség 2/3-a
meghatározott célból szükségesnek tartja,
e) felügyeleti szerv indítványozza.
(2) A rendkívüli Küldöttközgyűlést a kérelem
(indítvány) benyújtásától vagy a testületi döntés meghozatalától számított 60
napon belüli időpontra kell összehívni.
(3) A
Küldöttközgyűlés határozatképes, ha a
megválasztott küldöttek több mint fele jelen van.
(4) Határozatképtelenség esetén a
Küldöttközgyűlést el kell halasztani és 15 napon belüli időpontra -
azonos napirend mellett - ismét összehívni. Az így összehívott
Küldöttközgyűlés határozatképes, ha a megválasztott küldöttek legalább 15
%-a jelen van.
VIII. A Választmány
19.
. (1) A Választmány a
Küldöttközgyűlés kizárólagos hatáskörébe utalt (15. . 2 bekezdése) ügyek kivételével bármely, a Társulatot érintő kérdés
eldöntésére jogosult, az állandó választmányi döntések körét az Alapszabály,
valamint a Szervezeti és Működési Szabályzat határozza meg.
(2) A Választmány tagjai:
a) a Küldöttközgyűlés által választott 10
fő,
b) a Társulat elnöke, az Elnökség tagjai,
c) a Területi Szervezetek vezetője
(képviselője),
d) a Szakosztályok egy-egy képviselője,
e) a kutatócsoportok egy-egy képviselője.
(3) A Küldöttközgyűlés az általa
választott választmányi tagokkal egyidejűleg 3 póttagot választ, akik a
kieső Küldöttközgyűlés által választott választmányi tagok helyére lépnek.
(4)
A nem a Küldöttközgyűlés által választott választmányi tagok pótlásáról a
tagot választó szervezet köteles gondoskodni.
20.
. (1) A Választmány üléseit a
Társulat elnöke írásban hívja össze - a napirend megjelölésével - az ülés
időpontját legalább 15 nappal megelőzően. A Választmány ülését a
Társulat elnöke, akadályoztatása esetén a jelenlévő társelnök, ennek
hiányában a Társulat főtitkára vezeti, amennyiben az előbb felsorolt
tisztségviselők egyike sincs jelen az ülést a tiszteletbeli elnök, vagy a
Társulat elnöke által megbízott vezetőségi tag vezeti. A Választmány
alakuló ülését a tisztújító Közgyűlést követő 30 napon belüli
időpontra kell összehívni.
(2) A Választmány üléseit a szükséghez képest,
de évente legalább 4 alkalommal tartja.
(3)
A Választmány határozatképes, ha a 19. . (2) bekezdésének a) és b) pontjaiban megjelölt tagoknak több mint a
fele jelen van.
(4) A Választmány üléseit össze kell hívni
a) a Társulat elnökének javaslatára,
b) a választmányi tagok 1/3-ának a cél
megjelölésével, írásban benyújtott kérelmére,
c) az Elnökség határozatára,
30
napon belüli időpontra.
(5) A szakosztály, területi szervezet
felfüggesztését, feloszlatását kimondó határozat meghozatalához 2/3-os
szótöbbségre van szükség.
(6)
A Választmány ülése nyilvános, azon a Társulat bármely tagja - tanácskozási
joggal - részt vehet. A Választmány bármely tagja kérheti a nyilvánosság
kizárását valamely napirendi pont tárgyalásáról. A nyilvánosság kizárásához a
jelenlévő választmányi tagok 2/3-ának egyező szavazata szükséges.
(7) A Karszt és Barlang
főszerkesztőjének személyéről a Választmány dönt.
IX. Elnökség
21.
. (1) A Társulat életének
operatív irányítói, döntéshozó és ügyintéző szerve a Küldöttközgyűlés
által választott Elnökség.
Tagjai:
a) a Társulat elnöke,
b) 3 társelnök,
c) főtitkár,
d) gazdasági titkár, szaktitkár, szervezeti
titkár,
e) 3 elnökségi tag.
A
területi szervezetek vezetői tanácskozási joggal vesznek részt az Elnökség
ülésein.
(2) Az Elnökség szervezi, koordinálja, irányítja a
Társulat tevékenységét, biztosítja a társulati szervek működését,
közvetlen kapcsolatot tart fenn más egyesületekkel, szervezetekkel,
elősegíti a hazai, külföldi és nemzetközi együttműködést.
(3) Dönt az Alapszabály által hatáskörébe utalt
kérdésekben, valamint mindazon ügyekben, amelyek nem tartoznak a Társulat más
testületének, szervének hatáskörébe.
22.
. (1) Az Elnökség üléseit a
szükséghez képest, de évente legalább 6 alkalommal tartja, összehívásáról a
Társulat elnöke írásban gondoskodik. A meghívót - a napirendi pontok
megjelölésével - az ülést megelőző 15 nappal kézbesíteni kell. Az
elnök akadályoztatása esetére a 17. § (1) és (3)
bekezdéseiben meghatározottakat kell értelemszerűen alkalmazni.
(2) Az Elnökség ülése nem nyilvános,
azon az Elnökség tagjai és az állandó vagy az egyes napirendi pontok
tárgyalásához a Társulat elnöke vagy főtitkára által meghívott –
tanácskozási joggal rendelkező – személyek vehetnek
részt. Az Elnökség állandó meghívottjainak körét a Szervezeti és Működési
Szabályzat tartalmazza.
(3) Az Elnökség határozatképes,
ha tagjainak több mint a fele jelen van.
(4) Határozatképtelenség esetén
15 napon belüli időpontbra kell összehívni, s a megjelentek számára
tekintet nélkül határozatképes.
23. . (1) A Társulat elnöke képviseli
a Társulatot hatóságok és harmadik személy felé. A közgyűléseket,
választmányi és elnökségi üléseket
összehívja, ezeket vezeti, ellenőrzi a határozatok előterjesztését és
végrehajtását, az ülések
jegyzőkönyvének hitelesítéséről gondoskodik. Önálló
kiadmányozási és utalványozási joga van.
(2) A társelnökök az elnök közvetlen
tanácsadói, egy-egy szakmai területet képviselő, nagy tapasztalatú
szakemberek. Felkérésre, akadályoztatás
esetén helyettesítik az elnököt.
24.
. (1) A Társulat főtitkára
összefogja a titkárok, valamint az ügyvezető titkár tevékenységét. Az
elnökségi és választmányi ülések napirendjét és határozati javaslatait
előkészíti, gondoskodik azok testületi üléseken történő
előterjesztéséről. Önálló
kiadmányozási joga van. Teljeskörűen képviseli a Társulatot, felelős
annak jog- és alapszabály szerinti működéséért, gazdálkodásáért és a
határozatok végrehajtásáért. Tevékenységéről rendszeresen beszámol a Társulat
vezető szerveinek.
(2) A titkárok a
főtitkár irányítása mellett intézik a képviselt szakterület ügyeit.
(3)
Az ügyvezető titkár a Társulat adminisztrációs-regisztrációs feladatainak
ellátása mellett a közgyűlések, választmányi és elnökségi ülések
jegyzőkönyveit vezeti, gondoskodik a Társulat titkárságának
működtetéséről, a Társulat pénztárát és vagyonát felelősség
mellett kezeli, a pénzügyi és számviteli tevékenységhez szükséges
adatszolgáltatásokat biztosítja.
Kifizetést kizárólag az elnök és a főtitkár utalványára teljesít. A
Társulat könyv- és irattárát kezeli, az ebből fakadó szolgáltatásokat elvégzi. Az Elnökség
munkájában önálló szavazati joggal vesz részt. Az Elnökség munkájában tanácskozási
joggal vesz részt.
(4)
A Társulatnál munkaviszonyban álló személyek tekintetében a munkaviszony
létrehozásával, megszüntetésével, a munkabér és bérjellegű kifizetésekkel
(jutalom, prémium stb.) kapcsolatos munkáltatói jogokat a Társulat Elnöksége,
egyéb munkáltatói jogokat a főtitkár gyakorolja.
(5)
A főtitkár kezdeményezésére ésaz Elnökség jóváhagyásával a titkárok vagy
elnökségi tagok (21. §. (1) bekezdés d/-e/ pontja köréből
főtitkárhelyettest jelölhet ki.
X. Felügyelő Bizottság
25.
. (1) A közhasznú tevékenységet
ellátó Társulat felügyelő szerve. A Felügyelő Bizottság elnökét és 4
tagját, valamint 2 póttagját a Küldöttközgyűlés választja.
(2) A Felügyelő Bizottság ellenőrzi a
Társulat működését és gazdálkodását, ezen belül alapvetően a
a) a Társulat jog- és alapszabályszerű
működését és
b) a Társulat vagyonkezelésének és gazdálkodását.
(3) A (2) bekezdésen
meghatározottak érdekében a Társulat vezető tisztségviselőjétől,
az Elnökség, Választmány vagy más testület tagjától jelentést, tájékoztatást
vagy felvilágosítást, a Társulat munkavállalóitól pedig tájékoztatást vagy
felvilágosítást kérhet, továbbá a Társulat könyveibe és irataiba betekinthet,
azokat megvizsgálhatja.
(4) A Felügyelő
Bizottság elnöke vagy bármely tagja a Társulat vezető szervének ülésén
tanácskozási joggal részt vesz.
(5) A Felügyelő
Bizottság köteles az intézkedésre jogosult vezető szervet tájékoztatni, és
annak összehívását kezdeményezni, ha arról szerez tudomást, hogy
a) a Társulat működése
során olyan jogszabálysértés vagy a szervezet érdekeit egyébként súlyosan
sértő esemény (mulasztás) történt, amelynek megszüntetése vagy
következményeinek elhárítása, illetve enyhítése az intézkedésre jogosult
vezető szerv döntését teszi szükségessé,
b) a vezető tisztségviselők
felelősségét megalapozó tény merült fel.
(6) Az intézkedésre jogosult
vezető szervet a Felügyelő Bizottság indítványára - annak
megtételétől számított harminc napon belül - össze kell hívni. E
határidő eredménytelen eltelte esetén a vezető szerv összehívására a Felügyelő Bizottság is jogosult.
(7) Ha az arra jogosult
szerv a törvényes működés helyreállítása érdekében szükséges
intézkedéseket nem teszi meg, a Felügyelő Bizottság köteles haladéktalanul
értesíteni a törvényességi felügyeletet ellátó szervet.
(8) A Felügyelő Bizottság a Társulat
vagyonkezelését általában félévenként megvizsgálja, a számadási év lezártával pedig az évi zárszámadást és a
pénzkezelésre vonatkozó okmányokat, bizonylatokat, könyveket, egyéb iratokat megvizsgálja és vizsgálatának
eredményéről jelentést terjeszt a Társulat vezető szervei elé.
(9) Az ellenőrzési jog gyakorlásának
biztosítása érdekében a Felügyelő Bizottságot meg kell minden testületi ülésre hívni.
(10) A Felügyelő Bizottság üléseit a Bizottság
elnöke írásban - napirend megjelölésével - az ülés időpontját 15 nappal
megelőzően hívja össze. A Bizottság elnökének akadályoztatása
esetében az ülés összehívására bármelyik bizottsági tag önállóan jogosult.
(11) A Felügyelő Bizottság határozatképes, ha
tagjainak többsége jelen van.
(12) A Felügyelő Bizottság döntéseit általában
nyílt szavazással és egyszerű szótöbbséggel hozza. A Felügyelő
Bizottság tagjai –
bármely tag javaslatára – egyszerű szótöbbséggel hozott
határozattal bármely ügyben (napirendi pont tekintetében) megállapíthatnak
titkos szavazási módot, vagy a döntéshez minősített többséget.
Szavazategyenlőség esetén az a javaslat válik határozattá, amely mellett a
Felügyelő Bizottság elnöke, távolléte esetében pedig a Bizottság ülését
vezető bizottsági tag szavazott.
(13) A Felügyelő Bizottságot általában az
elnöke képviseli, de egyes ügyekben vagy ügycsoportokban a Bizottság más tagját
is kijelölheti a képviseletre.
(14) A Felügyelő
Bizottság az ügyrendjét maga állapítja meg.
(15) A Felügyelő
Bizottság póttagja a Bizottság ülésén általában nem vesz részt, azonban ha a
bizottság bármely tagjának e jogállása megszünik (pl. lemondás miatt) a póttag
a vezető szervek döntése nélkül az Ellenőrző Bizottság rendes
tagjai sorába lép.
XI. Érembizottság
26.
. (1) Az Érembizottság a Küldöttözgyűlés által választott
elnökből és 4 tagból álló testület.
(2) Feladata a kiemelkedő teljesítmények
elismertetése, a Társulat által alapított érmek és oklevelek odaítélése és a Küldöttközgyűléseken történő átadása.
(3) A testület munkáját a Választmány által 2/3-os szótöbbséggel elfogadott Érem- és Oklevélszabályzat alapján végzi.
XII. Tanácsadó Testület
27.
. (1) A karszt- és barlangkutatás,
valamint az ehhez kapcsolódó tudományágak kiemelkedő szakembereit magába
foglaló testület.
(2) Elnökét és tagjait a Küldöttközgyűlés
kéri fel, a Társulat munkájának eredményesebbé tétele érdekében.
(3) A
Tanácsadó Testület segítségét, véleményét bármely társulati szerv vagy tag
jogosult kikérni.
XIII. Szakosztályok
28.
. (1) A szakosztályok a Társulaton
belül, valamely szakterület művelőiből a szakmai munka
eredményesebb végzésére alakult, legalább
10 rendes tagot magába foglaló szervezeti forma. Létrejöttéhez a Választmány
hozzájárulása szükséges.
(2) A szakosztály munkáját a tagjainak sorából a tagok által
választott vezető(ség) irányítja, koordinálja.
(3) A Választmány az Ellenőrző Bizottság javaslatára a szakosztály működését felfüggesztheti, vagy a szakosztályt
feloszlathatja, ha annak jog- vagy alapszabályszerű működése nincs
biztosítva, vagy tevékenysége jog- vagy alapszabályba ütközik és ezt az
állapotot felszólítás ellenére sem szünteti meg.
(4) A felfüggesztett
szakosztály képviselőjének szavazati joga a Választmányban a felfüggesztés
időtartama alatt szünetel.
(5) A (3) bekezdésben meghatározott választmányi döntés
nélkül is a szünetelés jogkövetkezményeit kell alkalmazni abban az esetben, ha
a Szakosztály létszáma — legalább hat hónapon keresztül —
az (1) bekezdésben meghatározott létszám alá csökken.
(6) A Szakosztály megszünik:
a) ha a megszünését a tagok
kétharmados szótöbbséggel elhatározzák,
b)a
megszüntetésről — a Felügyelő Bizottság javaslatára —
a Választmány kétharmados szótöbbséggel dönt, jogszabály-, vagy
alapszabálysértő tevékenység miatt,
c) a Választmány
az (1) bekezdés szerinti hozzájárulást visszavonja.
d)a Szakosztály tagjainak
száma —
egy évet meghaladó időtartamig — az (1) bekezdésben
meghatározott létszám alá csökken.
(7) A szakosztályok
munkájukról a Társulatot a Választmány által meghatározott körben és módon tájékoztatják. Az a szakosztály,
amelyik ennek felszólítás ellenére sem tesz eleget, a tájékoztatás pótlásáig
elveszti szavazati jogát a Választmány
ülésein.
(8) A szakosztály
tevékenységére, működésére vonatkozó részletes szabályokat a szakosztály
ügyrendje tartalmazza.
(9) A szakmai bizottságokra
az (1)-(8) bekezdések rendelkezéseit értelemszerűen kell alkalmazni, azzal
a különbséggel, hogy szakmai bizottság létrehozásához és működtetéséhez 5
rendes tag is elegendő.
XIV. Területi Szervezet
29.
. (1) A területi szervezet
valamely országrész, megye vagy település területén lévő, illetve
működő kutatócsoportok, társulati
tagok önkéntes társulásán
alapuló, résztvevőinek tevékenységét koordináló szervezeti forma.
(2) A területi szervezet alapítását
legalább 2 kutatócsoport, vagy legkevesebb 20 társulati rendes tag
kezdeményezheti.
(3) A területi szervezet akkor tekinthető
megalakítottnak, ha legalább 20 rendes társulati tag alakuló ülésen a
megalakítását elhatározza, vezetőségét megválasztja és ehhez a Választmány
hozzájárul.
(4) A területi szervezetre a 28. . (3)-(6) bekezdései megfelelően irányadók.
XV. Kutatócsoport
30.
. (1) Az ország területén
működő, barlangkutatói tevékenység folytatására lakult szervezetek
kérhetik a Társulatnál történő nyilvántartásba vételüket, ha legalább 10
társulati taguk van, melyből legalább 5 fő a Társulat rendes tagja.
(2) A kutatócsoportok szakmai munkáját a tudományos titkár
koordinálja.
(3) A kutatócsoportokra a 28. . (5) bekezdésében foglaltak megfelelően irányadóak.
XVI. A Társulat
működésének nyilvánosságára vonatkozó
szabályok
31. §. (1) A Társulat
működése az Alapszabályban meghatározottak szerint nyilvános.
(2) A Társulat
vezetői szerveinek a döntéseit (határozatait) a Társulat Tájékoztatójában
- a testületi ülést követő legközelebbi számban - nyilvánosságra kell
hozni. Azokat a döntéseket, amelyek egyes személyekre vagy társulati szervekre vonatkoznak, a közvetlenül
érintett számára - a döntés meghozatalát követő 8 napon belül -
kézbesíteni kell.
(3) A Társulat
működésével kapcsolatban keletkezett iratok általában nyilvánosak. Nem
nyilvánosak a személyes adatot, üzleti titkot tartalmazó iratok, illetőleg
azok, amelyek kizárólag belső használtra készültek,
döntéselőkészítő dokumentumok.
(4) A nyilvános
iratokba bárki betekinthet a Társulat Titkárságán, a nyilvánosan meghirdetett
félfogadási időben. A nyilvános iratokról - költségtérítés mellett -
másolat készíthető.
(5) A félfogadás
időpontját, valamint a másolat készítés költségtérítésének mértékét a
Választmány határozza meg. A Választmány erről való döntését a Társulat
Tájékoztatójában meg kell jelentetni és a Társulat hirdetőtábláján is el
kell helyezni.
(6) A Társulat
éves közhasznúsági jelentéseibe a Társulat Titkárságán bárki betekinthet,
abból - költségtérítés mellett -
másolatot készíthet.
(7) A Társulat vezető
szervek által meghatározott szolgáltatásait bárki igénybe veheti. Az
igénybevétel konkrét formájáról a Választmány dönt, döntését a Társulat
Tájékoztatójában meg kell jelentetni és a Társulat hirdetőtábláján is el
kell helyezni. A szolgáltatások igénybevétele - ha a szolgáltatás
jellegéből más nem következik - a Társulat székhelyén (Titkárság)
történik.
XVII. Egyéb rendelkezések
32.
. (1) Az Alapszabályban nem
szabályozott kérdésekben az egyesülési jogról szóló 1989. évi II. törvény,
valamint a Polgári Törvénykönyv (a többször módosított 1959. évi IV.
törvény), valamint a mindenkor hatályos és vonatkozó jogszabályok rendelkezései irányadóak.
(2) Felhatalmazást kap a Választmány, hogy az
Alapszabályban nem részletezett kérdéseket, valamint az Alapszabályban meghatározott
feladatok végrehajtásának részletes szabályait (pl. 2. §. (6)
bekezdés Szervezeti és Működési Szabályzatban szabályozza.
(3) Jelen Alapszabályt a Társulat 2005. április 23-án megtartott
küldöttközgyűlése egyhangúlag elfogadta, ezzel egyidejűleg a Társulat
korábbi –
1999. június 5-i küldöttközgyűlésen egyeséges szerkezetben –
elfogadott Alapszabálya hatályát veszti.