III.
ÉVFOLYAM, 50. SZÁM |
HETEK - Országos
Közéleti Hetilap |
HU ISSN 1587-0340 | 1999. DECEMBER 18. |
Három nap a Bükkben
Ezredvégi barlangrajz
A Bükk Magyarország
legmagasabb hegyvidéke. A Tarna völgyétől a Sajó- medencéig terjed. Északon a
Gömör–Hevesi-dombság, délről az Alföld határolja. Hazánk legnagyobb
kiemelkedése a szomszédos Mátrában van, de a Bükk egész tömegét tekintve, a
központjában emelkedő fennsík miatt mégis magasabb.
„Itt egyértelmű mozdulatokra
van szükség, ne lengesd, hanem dobd azt a vödröt!” – mondja Ervin, és nem
türelmetlen. Harminc méter mélyen, a föld méhszájában dolgozunk. Nem
munkásőrbázist építünk, csak barlangot bontunk. A bontás szó itt annyit tesz:
az üregrendszerbe töltődött, tömör, agyagos, hihetetlen színezetű és formájú
mészkődarabokkal teli földet termeljük a felszínre. Nem „bányásszuk”, mert az
még azt jelenthetné: a kitermelt anyag reményében tesszük. Márpedig mi azért
dolgozunk, hogy még mélyebbre jussunk. Különben ez egy harminc méteres akna.
Odalenn már érthető, hogy bizonyos munkakörökben miért közvetíti a ténykedő
ember hangos beszéddel saját cselekvéseit. Mindketten vízhatlan overallt
viselünk. Alatta műnyulat. A fejünkön munkavédelmi sisak, a sisakon fejlámpa.
Azt a barlangászt, akinek nincs fejlámpája a közös túrákon, fényparazitának
nevezik. Aki még a fényt is úgy kéri kölcsön, annyira sötét, hogy nem tud
magával lámpát hozni egy barlangtúrára.
A műnyúl manapság
termo-anyagból készült, cipzáras ruhadarab. Gyakorlatilag kezes-lábas
jégeralsó. A cipzár fogassínje az ádámcsutkától a farcsontig húzódik. Kitűnő
medvejelmezt lehetne belőle készíteni a farsangi bálra. Kivéve persze a
karcsúsított műnyulat, amit derékban bevettek. A műnyúl nappali viseletnek is
kiváló. Emberlakta vidékeken például jókedvre derítheti a lakosságot. „Dobd már
azt a vödröt! Ne lengesd! Mondjad, hogy »megy a vödör, és dobd!” – okít Ervin,
aki tőlem három méterrel lejjebb bontja az álfeneket. Ne gondolja a kedves
olvasó, hogy nem tudja, mi az álfenék. Ne gondolja, mert fogadok: érezte már,
hogy meglelte egy hiba okát, de jobban megismerve újabb hibákra lelt. És aztán
arra indult újabb keresésre, amerre a tudás és az ösztön akarta. Ilyen az
álfenék. Elhiteti a kutató-barlangásszal egy pillanatra, hogy nincs tovább, ez
a barlang feneke, itt van az út vége. De itt kizárólag az a biztos, hogy
bejöttünk valahol.
A Pes-kő-katlani víznyelő
barlangot a hetvenes években fedezték fel. A Bükk-fennsík déli részének
rengetegében tátong titokzatos lejárata. Pontosabban a „Magas-Bükkben”, annak
is a szélén. Mi tegnap este, sötétedés után érkeztünk ide. A közeli Kerek
rétről gyalogoltunk a katlanig, a holdtölte utáni második éjszakán. Nem volt
éppen vaksötét. Ervin (nevének jelentése: vadkan erejű barát) lépdelt előttem.
Suttogva beszélünk arról, hogy a fák koronái között kavargó szél olyan, mint az
emberi beszéd. Hertendi Ervint úgy ismertem meg, hogy én belérúgtam, ő pedig
orrba vágott. Az egész azért történt – alig húsz éve –, mert beszóltam az
öccsének a közkútnál. Éljen a gyerekkor!
A katlan lejárata körül öt
lassan mozgó emberi alakot látunk. Némelyikük műanyag kezeslábast visel,
fejükön sisak, a sisakon karbidláng. Aprócska, imbolygó fénypontok száz
méterről. Eléjük állva viszont már látom ismerős vonásaikat: Kósza, Lengyel
Janó, Bence, Linda és Csaba. „Ti aztán tudjátok, mikor kell jönni!” – fogadnak.
Vége a munkának. Látjuk a hamvadni hagyott tüzet. Szerelik szét a csörlőt,
pakolnak össze, vetik le a kezeslábast, vége van a „műszaknak”, vagyis az
aznapi bontásnak. Olyan fáradtak, elcsigázottak, éhesek és szomjasak, hogy mi
magunk elszégyelljük pihentségünket.„Mi újság a nagy Budapesten?” – kérdik. „A
szokásos” – feleli Ervin, aki távközlésben utazik, és strukturált hálózatok
ügyében rohan hétfőtől péntekig. Elindulunk a kopasz-réti ház felé. A házat a
föld alá tervezte és építette Lengyel János és a Myotis Barlangkutató
Természetjáró és Természetvédő Szakosztály. A ház a Julcsa-barlang száján ül. Ácsolt,
emeletes priccs, asztal, pad, kályha, tűzhely, stelázsi. A priccs alatt a
földön hatalmas, fából készült fiókok. Három gyertya, három lux. Aznap este
Kósza főzött. Az előétel receptje: végy egy konzervnyitót, nyisd föl vele a
paradicsomos szardíniát, nyiss föl vele egy olajos halat is, azután keverd
össze a paradicsomossal. Az olajos olcsó és sok, a paradicsomos drága és kevés.
A főétel, vagyis a barlangi munkatúrák után ajánlott életmentő kalóriabomba,
másképpen a Trutymák receptje Kósza szerint: végy egy jó pohár egri muskotályt.
Idd meg. Ha ezzel elkészültél, vágj hagymát apróra, tedd zsírra, azon süss
kolbászt és szalonnát, de feltétlenül tégy bele az apróra vágott darált húsból,
és kavargatás közben mondogasd: meat lunch. Bolondítsd meg egy kis borssal a
mártást, adj hozzá minden fűszert, mit jónak látsz. A végén keverd be az
egészet tejföllel. Meglátod, milyen finom! De ha főzöl mellé egy fazék krumplit
hajában, akkor biztos a siker. E tartalmas mártás hamar összefő. Addig is
eszegetheted a forró krumplit a ráolvasztott kacsazsírral.Tévé nincs.
Másnap a társaság kilencig
pihen. Ervin, Kósza és én hétkor, komoly reggeli után indulunk Istállós-kő
felé. Kósza huszonöt éves. Munkás heteit alföldi munkahelyén, alföldi
otthonában tölti. Szabad heteiben a Bükkben kószál. Jól rajzol, legtöbbször a
mappája is vele van. Az a fajta, aki szeret egyedül lenni, de társaságban nem
tesz úgy, mint aki egyedül van. És akkor is itt lenne, ha mi nem. Nincs bánata.
Tartalmat akar. Míg Janóékkal öszsze nem találkozott, avarba-hóba kapart
lyukakban, barlangokban és az erdő szélvédett zugaiban éjszakázott. A
leghosszabb idő, míg emberrel nem találkozott, három hét volt. Aztán kénytelen
volt leballagni a legközelebbi falu boltjába. Kopasz rétről a köves úton
tartunk lefelé; Ervin, Kósza meg én. Dúdolom az opált. Egy vadetetőnél letérünk
a jelzett útról – járt utat a járatlanért mindig hagyj el – és egy csodálatos
szurdokon, hatalmas kőszálak tövében, gyalog is alig járható úton ereszkedünk a
felhagyott kőbánya felé. Néha visszanézünk, és szólni sem tudunk típusú
életérzés tölt el minket. A térdünk sajog – sziklába ütöttük, a tenyerünk
lehorzsolva – gatyafék, másik tenyerünket csalán csípte, mert abba
kapaszkodtunk. Mint egyszer. Odalenn a bánya hatalmas „udvarát” kezdi visszahódítani
az erdő. Nincs itt már semmi a bányagépeket túlharsogó férfibeszédből. Mi ez a
csönd? Ebédszünet? De hol vannak az alumínium éthordók és Skála-szatyorba
csavart tegnapi veknik? És hol van László bányamester? Aki fejtés közben egy
mélybe húzódó keskeny hasadékra lelt. Nem volt kőszívű. Vasúti talpfákkal fedte
le a barlang száját. Tudta, hogy a fejtés tovább folytatódik, és még nagyon sok
követ robbantanak rá. Már nyugdíjas volt, amikor szólt a barlangászoknak.
Nagyjából emlékezett még a helyre. László bányamester barlangja – így szerepel
ma már a térképeken. Újabb, jóval szelídebb szurdokon ereszkedünk le a
Szalajka-patak forrásáig. A tiszta, jéghideg vizet szemléljük. Egy tábla a
forrásbarlang bejáratán: Fodor Géza barlangász könnyűbúvár emlékére. Aztán
felmegyünk az istállós-kői ősemberbarlanghoz. Onnan keményen emelkedő, közel
egy órás út visz az Istállós-kő 959 méter magas tetejére. Maradt egy kép arról,
ahogy félúton megpihentünk. Elöl-fönn Kósza, középen-mögötte Ervin, lenn végül
én. A bükkfák között, amelyhez hátunkat vetettük, egyenlő a távolság. Egyikünk
sem a hegytető felé fordulva pihen, hanem lefelé néz: ha már ennyi van
mögöttünk, nem lehet sok hátra. Rosszul gondoljuk. Késve érünk viszsza a kopasz
réti házhoz. Csaba (kereskedő) barlangászati odaadása sokakat vonz. Melinda
(Kósza húga, diáklány) és Bence (geológus és mentőápoló) továbbá Kósza a
Pes-kő-katlanba indultak bontani. Ervin és én az első napon felszíni munkára
szegődtünk Janó mellé. A Kálmán-lápafői barlang harcsaszájhoz hasonló bejáratát
igyekszünk szélesíteni. Janó jóformán nem engedi ki a kezéből a csákányt, alig
győzzük hordani a kitermelt, köves földet. Most tanulom meg, mennyire más
sziklás talaj bontásánál magányos kődarab helyett „kőszáli kőre”, nagyobb darab
részére akadni. Később hűvös lesz, tüzet rakunk. Tűzfelvigyázónak menekülhetek
eredeti állásomból. Valójában a harmadik napon ereszkedünk le a Pes-kő-katlanba
Ervinnel. Janóval aznap Bence és Kósza bont a felszínen. A lejárattól harminc
méter hosszú vaslétra visz a mélybe. A katlan kanyarulatainak megfelelően
tervezte Lengyel János, a bélapátfalvi lakatos pedig megcsinálta.
A létra kerete sínpárként is
szolgál. Azon közlekedik egy kocsi, a kocsira keret készült a vödörnek. Azon
húzza fel Csaba és Melinda a csörlővel a felszínre, ahol „deponálják”
tartalmát. A sínlétra tövében állok. A derekamra kötve egy félméterenként
megcsomózott kötél. A másik végét, amire karabinert tettünk, leeresztem. Ervin
egy tőlem lejjebb eső, három négyzetméteres lyukban bont. Térden állva, sarkán
ülve csákánnyal lazítja a földet, aztán a kezeivel húzza bele a térdei közé
szorított vödörbe. Aztán a teli vödröt ráakasztja a karabinerre, én pedig
felrántom. A vödör a kocsi keretébe kerül. Ezután a tenyérkővel kettőt rácsapok
a létrára. Ezt odafönn, ha halványan is, de lehet hallani. Indul a csörlő.
Összesen öt vödröt fogtunk be. Igyekszünk úgy intézni, hogy egy vödör úton
legyen felfelé, három odalenn tele legyen, egy pedig megtöltés alatt. A maradék
idő kell a bontásra. Ervin hátát látom. Át is üt vízhatlan overallján az
izzadság, és egyre bizonyosabb, hogy teste nem válik majd különböző betegségek
csataterévé.Aztán potyogni kezd sisakjára az álmennyezet, ami egyben egy
fölsőbb terem álfeneke. Ervin legyint. Ez csak egy szűk kis kémény őfölötte.
Azután tompa puffanások. Nem látom Ervint. Pár vödör agyag a nyakába zúdul, a
keresztvíznél némiképp sűrűbb matériából. Kiürült a kürtő. Nagy levegő,
indulnék haza. Beleheltük, megcsapkodtuk, megbolygattuk a barlangi kitöltést,
nem is számíthatunk másra. Felmegyünk ebédelni. Alma, kenyér, sonka, sajt,
kolbász, ribizliszörp. A sziklafal, maga a Pes-kő, tőlünk alig kétszáz
méternyire van. Ebéd után odaballagunk. Ez a Bükk-fennsík egyik meredek, magas
és hosszan elnyúló lepusztulási pereme. Sziklabérc. Mint a többi híres „bükki
kő”: Bél-kő, Őr-kő, Tar-kő, Három-kő, Örvény-kő és a szentléleki Látókövek. Meg
sem kísérlem leírni, hogy ami a Központi-Bükknek erről a széléről látszik a
világból, milyen hihetetlenül szép. A föld alól előmászott embernek különösen.
Legközelebb is előmászom.