2004 őszén néhány lelkes, a gyermekek
iránt elkötelezett barlangász egy konduktor vezetésével mozgássérült
gyermekeket kísért a budapesti Mátyáshegyi-barlangba. A túra olyan jól sikerült,
hogy később látássérült fiatalok és a barlangászok egészséges gyermekei is
bekapcsolódtak. Tanítási időben heti egy-egy délutánt töltünk barlangban a
mozgás- és látássérült gyermekekkel, akiket tanáraik is elkísérnek.
Rendszeresen vesznek részt a sérültek műfal-mászáson is. Először 2005-ben
szerveztünk 1-1 napos vitorlázást, amit idén folytattunk.
Tervezzük a sziklamászás és a
búvárkodás kipróbálását is. Mindazon fogyatékkal élő – siket,
vak, nagyothalló, gyengénlátó, mozgáskorlátozott, végtaghiányos, művégtagos,
értelmileg akadályozott, autista, halmozottan sérült – gyermeknek, felnőttnek
ajánljuk programunkat, aki érdeklődik a nem hagyományos rehabilitáció, a
sajátélményt adó sportok személyiségfejlesztő hatásai és kihívásai iránt.
Fontosnak tartjuk a
gyógyító-egészségügyi rehabilitációs tevékenységet a fogyatékkal élők számára.
Különböző személyiségfejlesztő módszerekkel segítséget nyújtunk a szociálisan,
és személyiségfejlődésükben gátolt, illetve fogyatékkal élők életvezetési
problémáinak önálló megoldásában.
Ez a speciális, komplex
testi-lelki-szellemi fejlődést eredményező sportolási lehetőség leginkább a
10-20 évesek számára jelent kiemelkedő lehetőséget, mert ebben az életkorban
csökken legjobban az intézményes sportolás lehetősége, és ez az az időszak,
amikor a csapatsportok a legtöbbet segíthetnek a személyiség megfelelő irányba
való alakulásában.
A biztonságos járást,
egyensúlyérzéket, szem-kéz koordinációt, a komplex izom- és légzőszervi
erősítést, a szabálykövető magatartást, a saját határai megismerését és
elfogadását, az önmaga és társa iránti felelősségvállalást egyaránt fejleszti.
A barlang egyfajta oktatóterem is, a környezetvédelem, földrajz, geológia,
kémia, fizika testközelben tanítható. A társaik iránti tolerancia, a szülők bevonásával
a jó szülő-gyermek kapcsolat is erősíthető.
A jelenlegi általános iskolai
tananyagban nem szerepel a sérült emberekkel való kapcsolatkialakítás, az
optimális segítségnyújtás módjai, lehetőségei. Egy ép
ember általában nem tudja, hogyan kéne egy vak embert kísérni, vagy mi a teendő
egy bottal járó mozgássérült elesése esetén. Az együtt végzett sporttevékenység
megismerteti az ép gyermeket sérült társai állapotával, képességeivel, és
elősegíti az előítéletek megszűnését. Kialakul benne egyfajta kompetencia-érzés,
örömmel, biztonsággal tölti el, hogy tud segíteni, amikor szükség van rá.
A magatartászavaros gyermek a barlangban
megtapasztalja, miért kell betartani a szabályokat; hogy a társai és a saját
épsége, élete múlhat azon, amit tesz. A részképesség-zavarral küszködő
gyermek nagyon gyorsan megtanulja a bal-jobb-fent-lent-előre-hátra irányt,
stabillá válik a testsémája, a termek és folyosók néhány túra után ismerőssé
válnak, sorrendjüket örömmel tanulja. A teljes sötétségben a látássérült
gyermekek egyfajta esélyegyenlőséget éreznek, hiszen ha leoltjuk a lámpákat,
senki sem lát. Ilyenkor ők sokkal biztosabban mozognak, mint látó társaik, ez
növeli az önértékelésüket. A mozgássérült gyermek számára a kalandos
környezetben zajló, változatos, minden izmot megmozgató sport vonzóbb, mint a
tornatermi „gyógytorna”. Az esélyegyenlőség számukra is megjelenik; a szűk
járatokban az ép mozgású ember is csak négykézláb, vagy hason csúszva jut
tovább. A különböző nehézségű terepek, útvonalak sarkallják a gyerekeket a még
jobb teljesítmény elérésére, egészséges versengés alakul ki közöttük. A
csoportbeli élmények összekötik a gyerekeket, felelősséget vállalnak egymásért.
A programsorozat céljai, hatásai:
Fiziológiás, mozgásos változások:
Ø a gyerekek komplex rehabilitációs
spektrumának szélesítése
Ø állóképesség növelése
Ø mozgáskoordináció javítása
Ø tanult, már meglévő mozgásformák
alkalmazása más terepen
Ø szenzoros élmények nyújtása
kontrollált körülmények között
Ø végül, de nem utolsósorban: érezzék
jól magukat!
Mentális változások:
Ø önértékelés, önbizalom fejlesztése
Ø kommunikációs készség fejlesztése
Ø társuk és önmaguk jobb megismerése
Ø kezdeményezőkészség fejlesztése
Ø egymás fogyatékosságának elfogadása,
tolerancia, empátia fejlesztése
Ø az egy iskolában, egy csoportban
tanuló gyerekek közösségének, összetartásának fejlesztése, és más iskolákban
tanulókkal való új kapcsolatok kialakítása
Akik eddig részt vettek programjainkon:
Mozgássérültek Állami Intézete,
Mozgássérültek Pető András Nevelőképző és Nevelőintézete, Vakok Állami
Intézete, Siketek Iskolája, Hallássérültek Óvodája és Általános Iskolája,
Gyengénlátók Általános Iskolája és Nevelőotthona
Január |
22. 27. |
17.30 17.30 |
SNI, MS MS |
Február |
5. 15. 19. |
17.30 11.00 17.30 |
SNI, MS Cseppkő utcai gyermekotthon SNI, MS |
Március |
5. 7. 10. 19. 24. 27. 29. |
17.30 10.00 17.30 17.30 17.30 16.00 11.00 |
SNI SNI (Burattino) GYL SNI, MS SNI, MS SNI (Burattino) Cseppkő utcai gyermekotthon |
Április |
2. 16. 21. 30. |
17.30 17.30 17.30 17.30 |
SNI, MS SNI, MS SNI SNI, MS |
Május |
5. 10. 12. / 14. 19. 28. |
17.30 11.00 17.00 17.30 17.30 |
MS Cseppkő utcai gyermekotthon GYL MS SNI, MS |
Június |
4. 9. 16. 28. |
17.30 17.30 17.30 11.00 |
SNI, MS MS MS Cseppkő utcai gyermekotthon |
Július |
17-19. |
|
Hétvége Jósvafőn a Cseppkő utcai gyermekotthon projektjének résztvevőivel. |
A
fentiektől eltérő időpontokban előzetes egyeztetéssel szervezünk túrát.
Hétköznap délutáni időpontokkal Mikolovits Veronikát (06-20-912-3018),
hétvégi időpontokkal Göröcs Dorkát (06-70-770-7290) keressétek.
Van lehetőségünk már mászófalra is menni szerda délutánonként, ezt előzetes bejelentkezés, egyeztetés után tudjuk biztosítani, szintén költségmentesen.
Szakembereink:
konduktor, pszichológus, fejlesztő
pedagógus, gyógypedagógus, barlangi túravezető, vizsgázott hegymászó,
vitorláshajó-vezető, búvár.
Elérhetőségeink:
Mikolovits Veronika:
06-20-9123-018,
Göröcs Dorka:
06-70-7707-290
Fotók, videók, média megjelenések találhatók a http://heroic.barlangjaras.hu
oldalon.