KARSZT- ÉS BARLANGKUTATÁSI TÁJÉKOZTATÓ
1973/2.
A
MAGYAR KARSZT- ÉS BARLANGKUTATÓ TÁRSULAT KIADVÁNYA
Belső
használatra!
Kiadja
a MTESZ Magyar Karszt- és Barlangkutató Társulat
Szerkesztők:
Dr. Dénes György, Székely Kinga
Készült:
650 példányban
Az elektronikus
változatot Urbán Gabriella és dr. Nyerges Miklós készítette 2006-ban.
TARTALOM
A Társulat elnöksége március
23-án az 1973. évi Barlangnap, a Nemzetközi Szpeleológiai Kongresszus, a
tisztújító közgyűlés előkészítése, valamint folyó ügyek
megbeszélésére ülést tartott.
Jamrik Károly társelnök, a
Jelölő Bizottság vezetője referált bizottsága munkájáról és közölte,
hogy amíg a munka során felmerült kérdések nem tisztázódnak, a tisztújító
közgyűlés összehívását nem javasolja.
Dr. Juhász András a Borsodi
Területi Osztály vezetője felvetette, hogy a Társulat közgyűlését
majd Miskolcon tartsa meg. A javaslatot dr. Láng Sándor elnök elfogadta és
bejelentette, hogy a következő közgyűlésre Miskolcon kerül sor.
Dr. Dénes György főtitkár
ismertette a Tatabányai Csoport rendezésében megtartandó Barlangnap vázlatos
programját, a Nemzetközi Szpeleológiai Kongresszus szervezésének állását. Az
elnökség megbízta dr. Dénes Györgyöt, hogy a Kongresszus utáni Magyarországra
is átterjedő kirándulás ügyét továbbra is intézze.
A főtitkár ismertette a
csoportok létszám alakulását.
Bejelentette, hogy két új
csoport, a X. ker. Természetbarát Szövetség, Fényes Elek Barlangkutató Csoport
és a Borsodi Területi Osztály Kazincbarcikai BVK Csoport megalakult, valamint,
hogy a Herman Ottó Csoport vezetője, Gyenge Lajos, betegségére való
tekintettel lemondott, és a vezetést Mészáros Károly mérnökre ruházta át. Az új
csoport vezetőt az Ady Endre Művelődési Ház vezetősége
elfogadta. A főtitkár felolvasta a Borsodi Területi Osztály levelét,
melyben javaslatot tettek, hogy a jövőben küldöttközgyűlés legyen. Az
elnökség megbízta a Borsodi Területi Osztályt, hogy konkrét javaslatot
terjesszen az elnökség elé, hogy milyen formában képzeli el a
küldöttközgyűlés lebonyolításának lehetőségét.
Dr. Kessler Hubert társelnök
beszámolt a Ferenchegyi-barlang feletti munkálatokkal kapcsolatos
tevékenységről, miszerint az Országos Természetvédelmi Hivatallal
együttműködve sikerült a veszélyeztetett területen leállíttatni az
építkezést.
ELHANGZOTT
ELŐADÁSOK
1973. március 5.
Lorberer Árpád:
KARSZT- ÉS BARLANGKUTATÁS MŰSZAKI-FÖLDTANI MÓDSZEREKKEL A PILIS HEGYEN ÉS KÖRNYÉKÉN
Az előadó beszámolt az
1967-1972 évek között folytatott kutatásairól, amelyek során repülőgépes
és terepi karsztmorfológiai, geológiai és vízföldtani megfigyeléseket és
térképezést végzett, valamint elkészítette a terület 1:25.000 méretarányú
térbeli modelljét.
Rámutatott azokra a
lehetőségekre, amelyek egy-egy karsztterület vízgazdálkodási-vízellátási
feladatainak megoldásához használatos korszerű módszereknek a
barlangkutatásban való alkalmazásában rejlenek.
Az újonnan feltárt felszíni és
felszínalatti karsztobjektumok (töbörsorok, zsombolyszerű beszakadások,
aktív és inaktív víznyelők, barlangok) ismertetése és vetítettképes
bemutatása után felvázolta a terület karsztgenetikájára vonatkozó elképzeléseit
és ezek alapján tett javaslatot a Pilis-hegynek és környékének további
összehangolt kutatására.
1973. március 12.
Dr. Dénes György:
KARSZTFORRÁSVIZEK TRICIUM TARTALOM VIZSGÁLATÁNAK EGYES EREDMÉNYEI
A trícium a hidrogén radioaktív
izotópja, amely a természetben rendkívül kis mennyiségben fordul elő, de
az 1953-ban megkezdett termonukleáris robbantásokkal (hidrogénbomba
robbantásával) nagy mennyiségben jutott a föld légkörébe és onnan a
csapadékeredetű vizekbe, így a karsztvizekbe is, melyekből
megfelelő dúsítás után, speciális műszerekkel kimutatható.
Mértékegysége a TU (Tritium Unit). 1 TU-s az a minta, amelyben 1018
hidrogén atomra jut 1 trícium atom. A trícium felezési ideje 12, 26 év, ezért a
karsztvizek mozgásának, utánpótlódásának tanulmányozására rendkívül alkalmasnak
látszik.
Az 1953 előtt lehullott
csapadékokból származó vizek trícium tartalma gyakorlatilag 0 TU. Az azóta
hullott csapadékokban 100-5500 TU trícium tartalmat mértek.
Magyarországon az előadó
kezdte meg a karsztforrásvizek trícium tartalmának rendszeres vizsgálatát és az
előadás a két éve folyó kutatások eddigi eredményeit ismertette.
Az előadó megállapításai
szerint trícium vizsgálattal jól kimutatható, hogy
a termális vagy szubtermális
karsztforrás vizében milyen arányban van képviselve a vízzáró kőzetekkel
takart, leszorított tükrű mélykarsztból feláramló idős, meleg vagy
langyos víz és milyen arányban keveredik hozzá a szabadfelszínű karsztból
érkező, viszonylag friss, hideg karsztvíz.
Így megközelítőleg
kiszámítható a mélységi víz hőfoka is. Ebből pedig a mélységi tározó
tartományára, talpmélységére és vastagságára is lehet következtetéseket
levonni.
Minthogy a jól karsztosodó
mészkő tágas járataiban a karsztvíz viszonylag gyorsan átfut, a
belőle táplálkozó karsztforrások magas trícium tartalmú, fiatal vizet
hoznak felszínre. A gyengén karsztosodó, illetve dolomitos mészkövekből,
valamint a dolomitból, amelynek repedéshálózata karsztosan nem tágul,
alacsonyabb trícium tartalmú, idősebb vizekkel kevert karsztforrások
fakadnak. Így a trícium vizsgálat a karsztforrások vizének tározó
kőzeteire is adatokat szolgáltat.
Az előadó a következtetésinek alapját képező adatsorokat táblázatok, ábrák, grafikonok és vízföldtani térképek bemutatásával demonstrálta.
1973. március 19.
Pelikán Pál:
NÉHÁNY GONDOLAT A HÉVIZES
BARLANGKELETKEZÉS ELMÉLETÉHEZ
Ma már általánosan elfogadott
tény, hogy a barlangok egy részének kialakulásánál a hévizek döntő
szerepet játszottak. A legtöbb szakember azonban megelégszik a hévizes eredet
megállapításával és csak nagyon kevesen próbálták a barlangkialakulás
folyamatát megállapítani.
A hévizes
barlangkeletkezésről jelenleg több, egymásnak részben ellentmondó
elgondolás van. Jelen előadásban csak a vizek agresszívvé válásáról és a
kioldás menetéről van szó.
A hévizes barlang
keletkezésének folyamata általánosságban:
1. A karbonátos kőzet nem
szükségszerű feltétel; minden, agresszív víz által oldható kőzet
megfelelő.
2. A folyamat tagjai egymást
nem előzhetik meg.
3. A repedésrendszerek
kialakulása nem függ a tektonikus mozgások irányától. A repedések a hévíz
számára átjárhatóvá teszik a kőzetet. Ha a repedésrendszerek kialakulása
nem elegendő a vízáramlás megindulásához, szükséges a pozitív irányú
tektonikus mozgás (rendszerint lesüllyedés).
4. Az agresszív hévíz
behatolásának pillanatában megindul az oldás folyamata. Három megállító
tényező van, ezek csak a végeredmény nagyságrendjét befolyásolják. A három
tényező: a kőzetanyag teljesen feloldódik, a víz elveszti agresszív
jellegét, negatív irányú tektonikus mozgás (kiemelkedés).
5. Az eredmény tehát olyan
kőzettömeg, amelyben tektonikus repedésrendszerhez kötött üregcsoport van.
A tektonikus mozgások, bár
folyamatosak, de változó irányúak, ezért a barlangképződés csak
időlegesen szünetel. A hévizes barlangképződés tehát szakaszokra
oszlik. A tiszta hideg és meleg víz CaC03 oldóképesség között nincs
lényeges különbség. A mélyből feltörő szénsavas víz hamar elveszti
reakcióképességét és a felszínközelben már nem lesz reakcióképes. Hévizes
barlangjaink viszont mind felszínközelben találhatók. Szükséges
tehát ezektől eltérő
mészkőoldási folyamatot feltételezni. A tektonikus repedésekben feláramló,
nagy szénsavtartalmú, nagynyomású és magas hőmérsékletű víz a nyomás
és hőmérsékleti viszonyok megváltozása miatt nem tudja oldatban tartani a
C02-t. A felszabaduló gáz a hőmérséklet csökkenésének ütemében
képes visszanyelődni.
A maximális visszanyelődés tehát a hőmérsékleti minimumnál lesz, ez pedig a felszín közelében, ill. az áramló karsztvíz övezetében van. Itt található tehát a hévizes barlangrendszer magja.
A hévizes barlangok
kialakulásánál tehát nem a víz hőmérséklete jelentős, hanem a
mélységi és felszínközeli víz hőmérsékletének a különbsége.
1973. március 26.
Tóth Géza:
A NYUGAT-BÜKK IDŐSZAKOS
KARSZTFORRÁSAINAK AKTIVITÁSA MINT A TERÜLET VERTIKÁLIS KARSZTVÍZMOZGÁSÁNAK
TERMÉSZETES JELZŐI
A Bükk-plató nyugati fele jellegzetes
"A" típusú karszt, nagy vertikális és tekintélyes horizontális
kiterjedéssel. Felszíni karsztmorfológiai formakincse, a terület
karsztforrásainak vízhozam adatsorai, a vízelemzések értékei összhangban a
réshálózat fejletlenségével a karszt lassú víz áteresztőképességét
bizonyítja.
A terület időszakos
aktivitású karsztforrásai a karszt típusával és fejlettségével összhangban
lényegesen megemelkedő karsztvízkészletre utalnak. A Bükk-plató déli
peremén fakadó Imó-kői Feketeleni a Vöröskői-Alsó és Felső
időszakos karsztforrások aktivitásának időtartama, és maximális
vízhozamértékei a beszivárgó csapadék mennyiségével szoros kapcsolatban állnak.
A terület állandó és időszakos karsztforrásainak vízhozammaximumai
egyidőre esnek, aktivitásuk jellemzői közös, összefüggő
karsztvízterületre adnak következtetési lehetőséget. Az 1969-70-es években
végzett vízjelzések bizonyították az időszakos karsztforrások
összefüggő résrendszerét. Az előadás rámutatott arra, hogy a terület
időszakos karsztforrásainak aktivitási kezdete a tengerszintfeletti
magasság mellett a terület karsztvíztetőzési pontjától mért távolsággal is
összhangban áll. A terület időszakos karsztforrásainak aktivitása tehát a
résrendszer karsztvízkészletének vertikális mozgásától függ, ezzel természetes
jelzője a karsztvíz pillanatnyi tengerszintfeletti magasságának. E
természetes jelzők mellett célszerű lenne néhány karsztvíznívó
mérő-kúttal a terület karsztvízmozgását továbbkutatni, és ezzel az
általános karszthidrogeológiai kérdésekhez is újabb adatokat kaphatnánk.
1973. április 2.
Kordos László:
HEGYSÉGSZERKEZETI ÉS
BARLANGGENETIKAI MEGFIGYELÉSEK A TORNASZENTANDRÁSI OSZTRAMOS-HEGYEN
A Rudabánya-Tornaszentandrási
vonulat legészakibb felszíni tagja az Osztramos (Esztramos). Fő tömegében
ladini wettersteini mészkőből áll, a Bódva felőli letörés mentén
pedig alsó-anizuszi gutensteini dolomit alkotja. Előbb vasércbányászat,
jelenleg pedig az Ózdi Kohászati Művek mészkőbányája tárja fel.
Az eredetileg 380 m magas csúcs
alatt ma 312 m-es szinten fejtenek. 1967-ben, majd 1969-1972. között dr.
Jánossy Dénes vezetésével gerinces őslénytani ásatás volt az Osztramoson.
Az ásatásokhoz kapcsolódtak az előadó vizsgálatai is. A bánya területén a
hasadékokat és a barlangokat a középső-pliocéntól a középső-pleisztocénig
terjedő korú, gerinces faunával jelzett agyag tölti ki. A kitöltések
korának és egymáshoz viszonyított helyzetének ismeretében három,
függőleges hasadékokra vezető mozgást lehetett regisztrálni:
1. középső pliocén
2. pliocén-pleisztocén határ
(Villányium)
3. középső pleisztocén
A helyi mozgásokat összevetve a
Kárpát-medence, majd a Rudabányai-vonulat és az Alsóhegy tektonikai
viszonyaival, megállapítható volt az Osztramos különálló "sziget"
jellege. Az Osztramoson 13 barlangot lehetett megismerni. Ezek földtani
felépítése és kitöltése alapján 320 m-en és 305 m-en egy-egy egykori
karsztvízszinten kialakult barlangszintet lehetett rekonstruálni. Ezek mai
alakjukat (kalcitos kitöltésüket) már a középső pliocénben elnyerték, így
Magyarország legrégebben nyitott légterű barlangjai.
Az általános
"melegvizes" keletkezésű felfogással szemben hidegvizes
tényezőket kell előtérbe állítani.
A természetvédelmi kérdéseket
érintve az előadó a hozzászólókkal együtt megállapíthatta, hogy az
Osztramos barlangjainak képződményeit már súlyos károsítások érték, ezért
a különleges kalcitképződmények tudományos feldolgozására nagyobb súlyt
kell fektetni.
1973. április 9.
Maucha László:
A VASS IMRE-BARLANGI LITOKLÁZIS
FLUKTUÁCIÓ MÉRÉS
ÚJABB EREDMÉNYEI
(Összefoglalás)
Külföldön az artézi vizek,
hazánkban a karsztvizek árapály mozgását tanulmányozták részletesebben.
Karsztvízszintészlelő fúrásban először 1965-ben Tatabánya környékén Gerber
Pál ismerte fel a vízszintváltozások árapály eredetét. Ugyanebben az évben
a Jósvafői Kutató Állomáson a szivornyás karsztforrások
vízhozamváltozásainak elemzése vezetett a karsztvizek árapály jelenségének
kimutatására.
1965 óta a műszeres
karsztvízszint észlelések és forráshozam mérések elterjedésével számos új
megfigyelés született, melyek alapján sikerült megállapítani a karsztvizek
árapály mozgásának jellemző amplitudó és periódus viszonyait, az árapály
hullámok jelentkezésének körülményeit és kapcsolatát a gravitációs
változásokkal.
A jelenség mechanizmusának
vizsgálata megmutatta, hogy az árapály effektusok közvetlen okát a szilárd
kéreg árapálydeformációjában kell keresni.
Az 1966. évi Vass Imre-barlangi
mérések szerint a függőleges karsztos törésekben a szemben álló
kőzetblokkok között árapály periódusú relatív mozgás jelentkezik. A karsztvizek
árapály jelenségét tehát a függőleges törések hézagtérfogatának
megváltozása hozza létre.
1970. évtől kezdve három
komponensű elektronikus távmérő berendezés segítségével az Állomás
munkatársai meghatározták az ún. litoklázis-fluktuáció jellemző
paramétereit, az árapály eredetű kéregmozgások jellegzetességeit és
kapcsolatát a földi gravitációs erőtér luniszoláris ingadozásaival. A
törések keresztirányú mozgásának amplitudója átlagosan 1,5; maximálisan 5
mikrométer. A hossz, és függőleges irányú relatív elmozdulások átlagos
amplitudója 1,0; maximális amplitudója 5 mikrométer. Mindhárom irányú mozgásra
gravitációs ingadozás 12 és 24 órás periódusa hatást gyakorol, ez a hatás
keresztirányú elmozdulások esetén számottevő, hossz és függőleges
irányú elmozdulásoknál elmosódottabb. A kéreg dagály-állapotában, vagy
apály-állapotában egyaránt létrejöhet kontrakció, vagy dilatáció a tér
mindhárom irányában, vagyis apály idején nincs általános szűkülés, dagály
idején nincs általános tágulás a függőleges törésrendszerekben.
A földrengések hatása
litoklázis-fluktuációra keresztirányban leggyakrabban ugrásszerű
tágulással jár együtt. Ilyenkor függőleges és hossz-irányban is
ugrásszerű változás jelentkezik maximálisan 5 mikrométer méretben.
Földrengés csoportok hatására függőleges irányban tágulás, hossz irányban
szűkülés több napig tartó periódusát lehetett megfigyelni.
Feltételezhető, hogy a földrengések rázó hatása időszakosan csökkenti
a kőzettömbök közötti belső súrlódást, ezáltal az egyes
kőzettömbök rugalmas alakváltozással kisebb feszültségi állapotba mennek
át. Ennek következtében transzlációs elmozdulások jöhetnek létre az egyes
kőzettömbök között.
A légnyomásváltozások is
szerepet játszanak a kéregdeformációban. Különösen frontbetörések idején
ugrásszerű légnyomás növekedés (2-3 Hgmm) hatására karsztfelszínre
nehezedő többletterhelés miatt a kőzettömbök rugalmas alakváltozása
következik be. Az ugrásszerű alakváltozás szintén az egyes tömbök
transzlációs mozgására vezet. A megfigyelt légnyomás növekedések
időpontjában ugyanis kereszt, hossz és függőleges elmozdulásokat
lehetett kimutatni.
Sikerült kapcsolatot találni a
fluktuációs mozgások és a forrás vízhozam változás között. Bizonyos
időszakokban a vizsgált törés kereszt-irányú megváltozása, más időszakban
a vizsgált törés hossz és függőleges irányú ingadozása függ össze a
területet megcsapoló forrás finom vízhozamváltozásával.
A komplex meteorológiai,
hidrológiai és geofizikai mérések alapján fény derült a karsztvizek
kéregdeformáció eredetű mozgásának valószínű mechanizmusára.
Feltételezhető, hogy a kéreg árapály-deformációja dagálykor izotróp
húzófeszültséget, apálykor izotróp nyomófeszültséget eredményez, de a
kőzettömbök közötti törések torlódott-zónában zártak, fellazult zónában nyitottak.
A torlódott-zónák elhelyezkedése nemcsak a hegységszerkezeti viszonyok
függvénye, hanem a földrengések és légnyomás változások hatására is
átrendeződhet a torlódott és fellazult zónák kiterjedésének aránya, amely
együtt jár a tározó terek átlagos hézagtérfogatának megváltozásával. A
fellazult zónában dagálykor a törések minden irányban feltágulnak, apálykor
minden irányban összeszűkülnek. A torlódott zónában azonban ellentétes
folyamat játszódik le, mert nincs elegendő hézagtérfogat a tömbök szabad
mozgásához. Ezért apálykor a tömbök kihajlásával kell számolni, amely
hézagtérfogat növekedéssel jár együtt. Így érthetővé válik a források 6
órás periódusú árapály mozgása, mert azonos feszültségi állapotban egyaránt
létrejöhet egymás melletti
zónákban vízszint emelkedés, vagy vízszint süllyedés. Az ellentétes vízmozgás
szuperpozíciója létrehozhat 6 órás periódusú árapály ingadozást. A
karsztvízszint észlelő fúrások csak néhány töréssel állnak összefüggésben,
ezért a vízszint-ingadozások szoros kapcsolatban vannak a gravitációs
változásokkal. Valószínű, hogy a déltájban gyakran megfigyelhető
vízlengések a torlódott zónák kihajlási jelenségeinek instabilitásával függnek
össze. A hossz és függőleges irányú fluktuációs mozgások kapcsolata a
forráshozam változásokkal a kőzettömbök földrengés és légnyomás változás
eredetű transzlációs mozgásával magyarázható, ha a vizsgált törés
párhuzamos a transzlációs mozgások irányával.
1973. április 16.
Szenthe István:
LEGÚJABB KUTATÁSI EREDMÉNYEK AZ
ALSÓ-HEGYEN
Az 1972 ősze - 1973 tavasza
közötti időszakban az Alsó-hegy fennsíkjának magyarországi oldalán 11 új
zsomboly és két új barlang feltárására került sor.
A jelentős feltárási
eredmény a kollektív összefogás eredményeként született meg; a fennsík új
üregeit munkaközösségi formában a BEAC, a debreceni Kossuth Lajos TE, a MEAFC
barlangkutatói; a Vörös Meteor SC Téry Ödön hegymászó és a Tektonik
barlangkutató csoport tagjai, valamint a VITUKI barlangkutatói tárták fel.
Az új feltárások nyújtotta új
ismeretek az alábbiak.
1. Alátámasztani látszanak a
zsombolyok víznyelő-szerű keletkezési elméletét, de hangsúlyozzák a
szerkezeti viszonyok - meredek dőlések - meghatározó jellegét is.
2. A fennsík első feltárt
patakos barlangjának - Frank-bg. - jelentős keresztmetszetű és a
barlangban talált dihexagonális kvarckristály-felhalmozódások az elfogyott
vízgyűjtő elméletet támasztják alá.
3. A bontások közben talált
cserép, emberi-, állati csontleletek felhívták a figyelmet a fennsík esetleges
régészeti érdekességeire.
4. A zsombolyok eltömődésére
konkrét értéket sikerült meghatározni (meghatározó: Csernavölgyi László). A
töbör legfelső peremén, már az ellaposodó részben levő
Kalap-zsombolyban 4 m vastagságú törmelék alól előkerült tehéncsontok
400-600 évesnek bizonyultak (Ca/P arány alapján meghatározva).
5.
Beszámoló
a
Délnyugat-csendes-óceániai-szigeteken tett utazásról
Az 1972. esztendő utolsó
hete Új-Zélandon a következő útszakasz, a
Délnyugat-csendes-óceániai-szigetekre tervezett tanulmányút szakmai és
adminisztratív megszervezésével telt el. Fiji, Samoa és Tonga-szigetek
meglátogatásának kettős célja volt:
1. Folytatni a
karsztmorfológiai tanulmánysorozatot ezúttal fiatal korall-mészköves
felszíneken trópusi klimatikus feltételek mellett.
2. Regionális természeti és
gazdasági földrajzi, továbbá néprajzi adatokat és fotódokumentációkat
gyűjteni a kiadásra tervezett könyvemhez.
1. Fiji (300 sziget,
18,272 km2 terület, 535,000 lakos)
A tanulmányút első
állomása Fiji szigetek legnagyobbika, Viti Levu volt, ahova 1973. január 1-én
érkeztem meg. Nadi (kiejtés szerint Nandi) városkából kiindulva egy hét alatt
körülutaztam a mintegy 500 km kerületű szigetet. Az óramutató járásával
ellentétes irányban haladva először a déli korallpartokat követtem és
második nap megérkeztem a fővárosba, Suvába. Egy napot töltöttem a keleti
esőerdővel borított partvidék egyik kis bennszülött falujában,
Namarában. A sziget belsejébe jutva, Vailotua mellett egy törzsfőnök,
Ratu Inoke Sili elvezetett egy nagy mészkőbarlanghoz, amelyről sok
monda kering a nép körében. A natoyai mólónál hajóra szálltam és átkeltem
Ovalau-szigetre, hogy megtekintsem Fiji hajdani fővárosát, Levukát.
Visszatérve Levura, az északi parton aranybányákat, cukornádültetvényeket
látogattam meg, Nautokában pedig felkerestem a Dél-csendes-óceániai-szigetek
legnagyobb cukorgyárát. Az éjszakát rendszerint a melaneziai őslakosság
falvaiban töltöttem, ahol mindig szeretettel fogadtak. Közben alkalmam nyílt
személyes benyomásokat szerezni a sziget lakosságának ma már nagyobb hányadát
képező bevándorolt indiaiak és az őslakó fijik viszonyáról.
Fijit "paradicsomi
szigetnek" reklámozzák a prospektusok, valójában azonban nem tartozik a
legszebb csendes-óceániai szigetek közé. A sziget tekintélyes részét
füves-cserjés bozót fedi, csak a parti sávban díszlenek kókuszültetvények.
Ottjártamkor ezek a kókuszligetek is szánalmas képet mutattak: a szigeten 1972
októberében félelmetes hurrikán, a Bebe száguldott át és nagy kárt okozott az
ültetvényekben. A főleg nádból épült kunyhóknak több, mint a felét elsodorta
a szélvihar és a lakosság jórésze a külföldi segélyként érkezett sátrakban
lakott.
2. Samoa i Sisifo
(Nyugat-Szamoa, 9 sziget, 2,934 km2 terület és 135,000 főnyi
lakosság)
A következő állomás a
Csendes-óceániai-szigetvilág első független állama,
Nyugat-Szamoa. Míg
Fiji-szigeteken sokat nélkülöztem, Szamoán annál gördülékenyebben bonyolódott
az utazásom.
Nyugat-Szamoa területének zömét
a két nagy vulkánikus sziget, Upolu és Savai' i teszi ki. A főváros, Apia,
Upolu-sziget északi partján fekszik, ennek déli peremtelepülése, Vailima volt a
főhadiszállásom. Innen kiindulva először a sziget nyugati és déli
felét kerestem fel, majd gyalogosan átkeltem a sziget gerincét képező,
sűrű esőerdővel fedett hegységen. Kis hajóval átkeltem
Savai' i szigetre is és két napot töltöttem ott. A polinéziai őslakosság
határtalan szeretettel fogadott és a falubeliek egymással vetélkedve
hívogattak, hogy töltsem náluk az éjszakát a minden oldalról nyitott,
szellős kunyhóikban, a "fae tupe"-kban. Elhalmoztak élelemmel,
ami itt főleg gumós terményekből (taro, yam, kasszava stb.) állott,
továbbá a kenyérgyümölcsfa sült terméséből.
Házigazdám otthonában alkalmam
nyílt megismerkednem a rendkívül bonyolult szamoai szokásokkal. Részt vehettem
különféle ceremóniákon. Éppen látogatásom idejére esett az egyik kelet-upolui
falu, Lalomauga vezetőjének, a "pule"-nak megválasztása. Matai
házigazdám is lalomaugai törzshöz tartozik, és kieszközölte, hogy jelen
lehessek a mataiok ünnepi kava-szertartásán, valamint az ezt követő
ajándékozási ceremóniákon és táncokon.
3. Tonga (150 sziget,
696 km2, 85,000 lakosság)
A Nyugat-Szamoán töltött feledhetetlen nyolc nap után a Tonga-szigetekre utaztam. Ez az egyetlen királysági formában működő független állam Óceániában. A jelenleg uralkodó Taufa' ahau Tapou, Salote anyakirálynő fia.
A tongai archipelágus nyugati
szigetsora vulkánikus eredetű, a keleti szigetek felemelt
korallképződmények. A 10-50 m tengerszint feletti magasságba kiemelt
korallmezőkön kezdetleges karsztjelenségek figyelhetők meg (kisebb depressziók,
víznyelők stb.). A felszíni vízhálózat teljesen hiányzik, a csapadékvíz
hamar elszivárog a laza korallmészkőben és a nagyobb szigeteken
tekintélyes méretű föld alatti hidrográfiai hálózat alakult ki. Ezek közül
Tongatapu-sziget keleti partjain felkerestem az Anahulu-barlangot ("Száraz
kókuszlevél-barlang"). Nevezetesek és igen látványosak a sziget déli
partjain a horizontális, kemény korallpadokban képződött ún.
'blow-hole"-ok, amelyekből a tengeri hullámok nyomására időnként
gejzírként szökik fel a tenger vize 10-20 m magasságba.
Tongatapu-szigetről hajóval a középső szigetcsoportra, Ha' apai-ra, majd onnan az északi Vava' u-szigetekre utaztam. Az utóbbi szigetcsoportban a horizontális korallrétegek már 50-100 m magasságba emelődtek ki, szétszórt "táblaszigeteket'' alkotnak, amelyeknek abráziós partfalait fecskékkel benépesült barlangüregek tarkítják.
4. American Samoa
(Amerikai Szamoa, 7 sziget. 196 km2, 25,000 lakos).
Ez a szigetcsoport eredetileg
nem szerepelt útitervemben, azonban Tongából Fijin keresztül a New Zeelandba
való visszatérésem nehézségekbe ütközött, ezért kénytelen voltam kerülő
utat választani. Így jutottam el azután hajóval az Amerikai Egyesült Államok
birtokába tartozó Tutuila-szigetre, ahonnan repülőgépen folytathattam az
utamat Új-Zéland felé.
A tutuliai látogatás hasznosnak
bizonyult, mert alkalmam nyílt összehasonlítást tenni Nyugat- és Kelet-Szamoa
között.
Tutuila és az Amerikai
Szamoához tartozó többi sziget is vulkánikus eredetű, azonban itt sokkal
kevesebb lehetőség van mezőgazdasági termelésre, mint
Nyugat-Szamoában, mivel a felszínt meredek lejtőjű, erősen
összeszabdalt hegyek tagolják. Viszont itt alakult ki a Pago-Pago-öbölben egy
tengerrel elárasztott hosszanti kráterben, a Csendes-óceán egyik legideálisabb
kikötője, amelyet az amerikaiak a második világháború idején hatalmas
tengerészeti bázissá fejlesztettek. Bár a szamoa társadalom Amerikai Szamoaban
is a feudális matai-rendszeren alapszik, mind jobban érezteti hatását az
amerikai életforma benyomulása.
A háromnapos tutuilai
terepbejárás után a tafunai repülőtéren újra gépre szálltam és Nadin
keresztül 1973. január 24-én visszaérkeztem az új-zélandi Aucklandba.
Dr.
Balázs Dénes
Magyarország
barlangkataszteri felosztása
A Magyar Karszt- és
Barlangkutató Társulat Dokumentációs Szakbizottsága 1971-72-ben elkészítette
Magyarország barlangkataszteri számfelosztását az Ausztriában bevezetett és
gyakorlatban bevált rendszerhez kapcsolódva. Ez a rendszer fokozatos, négy
lépcsős földrajzi területosztáson alapszik. A felosztásra került legkisebb
területegység száma után az ott lévő barlangok sorszámot kapnak pl.
5430/1.
Magyarország
barlangkataszterébe az olyan felszín alatti természetes üregek kerülnek,
amelyekbe egy normálisan fejlett ember befér, pontosabban amelynek egyik
kiterjedése a 2 métert eléri vagy meghaladja. Kataszteri számot kapnak a
bizonyítottan létezett, de elpusztult barlangok, viszont nem kapnak számot a
barlangi méretet el nem érő víznyelők. A barlangok kataszteri számmal
való ellátását a Dokumentációs Szakbizottság végzi irodalmi és terepi
ellenőrzés után.
A terület felosztását
kidolgozták: Balogh T. (Bükk), Bertalan K. (Bakony), Dénes Gy.
(Gömör-Tornai-karszt és Cserehát, Börzsöny-Cserhát-Mátra), Horváth J.
(Velence-Vértes), Kordos L. (Bükk, Budai hg, Pilis), Láner O. (Bükk), Rónaki L.
(Mecsek-Villány), Schönviszky L. (Gerecse, Budai-hg.). A részfelosztások
egyeztetését és az összeszerkesztést Kordos L. végezte.
Egyes területek
ellenőrzését Majoros Zs., Pék J., Tóth J. és Várszegi S. végezték. Az
országos tervezetet Kaiser M., Láng S., Szentes F. és Zámbó L. bírálta.
A barlangkataszterezés elvi és
gyakorlati kérdései 1971 februárjában társulati nyilvános szakülésen, majd az
1971. évi Barlangnapon kerültek előadásra és megvitatásra. A fentiek
szerint kidolgozott tervezetet 1971 őszén a Dokumentációs Szakbizottság
bemutatta az MKBT Vezetőségének, 1972 márciusában pedig nyilvános vitára
bocsátotta. Az elhangzott javaslatokat figyelembe véve készült el Magyarország
alább közölt barlangkataszteri felosztása, amely kiindulási alap az ország
barlangjainak rendszeres számbavételéhez.
2000 - Nagyrésze Kelet-Ausztria
területére esik. Magyarországra a Rába vonalától Ny-ra eső terület
tartozik.
4000 - Pannónia.
Ausztria-Magyarország államhatára a Rábánál - Rába - Győr - Rába torkolata
a Duna főágába - Duna (Váci- és Soroksári-ág) - Ferenc-csatorna -
Jugoszlávia államhatáráig - államhatár a Rábáig.
5000 - Kárpátok belső
vonulata és az Alföld. Az 5000-e1 jelölt terület északi határát jelenleg az
államhatárral vonjuk meg, hogy az e kategóriába eső terület később
Szlovákia területének is biztosítson helyet e nemzetközi rendszerben, annál is
inkább, mert az államhatár egységes karsztterületet és barlangot is kettémetsz.
Jugoszlávia-Magyarország
államhatára a Ferenc-csatornánál - Ferenc-csatorna - Duna az Ipoly torkolatáig
(Soroksári- és Váciág) - Ipoly - Ipolytarnóctól
Csehszlovákia-Szovjetunió-Románia-Jugoszlávia Magyarországgal csatlakozó
államhatára a Ferenc-csatornáig.
2800 - Alpokalja.
Rába-Duna-államhatár-Rába.
4100 - Villányi-hegység-Mecsek-Zselic
és környéke. Barcs - vasút Kadarkút - Kaposvár - Kapos Szakályig - autóút
Hőgyész - Zomba - 6-os műút - Sió híd - Sió - Duna - Ferenc-csatorna
- államhatár - Barcs.
4200 - Somogy-Tolnai-dombság.
Jugoszlávia-Magyarország államhatára a Dombó-csatornától - Dombó-csatorna -
Tekeres-patak - Csurgó - autóút Iharosberényre - 61-es út Inkére - Határárok-csatorna
a Kis-Balatonba - Zala - Balaton középvonala - Balatonaliga - autóút a 71-es
útra - 71-es műút a 7-es útra - Székesfehérvár - 70-es műút -
Baracska - Váli-víz - Duna - Sió híd - 6-os műút - autóút Zomba -
Hőgyész - Szakály – Kapos - Kaposvár - vasút Kadarkút-Barcs – államhatár a
Dombó-csatornáig.
4300 - Zalai-dombság.
Ausztria-Magyarország államhatára a Rábánál - Rába - Sárvár - Sárvár - Zalabér
vasútvonal - Zala - Kis-Balaton – határ-árok-csatorna - Inke 61-es út
Iharosberénybe - autóút Csurgóra - Csurgó - Tekeres-patak - Dombó-csatorna az
államhatárig - államhatár a Rábáig.
4400 - Bakony és északi
előtere. Zala - Zalabér - vasút Sárvárra - Sárvár - Rába - Győr -
81-es út - Székesfehérvár - 7-es út a 71-es útig - 71-es út a balatonaligai
elágazásig - autóút Balatonaligára - Balatonaliga - Balaton középvonala - Zala.
4500 - Vértes-Velencei-hegység
és előterük. Győr - Rába - Duna - Almásfüzitő - 1-es út (M1)
a Váli-vízig - Váli-víz - Baracska - 70-es út - Székesfehérvár - 81-es út -
Győr.
4600 - Gerecse-Gete.
Almásfüzitő - Duna - Kenyérmezői-patak - Kenyérmező v. á.
-vasúton Tinnye v. á. - műút Tinnyére - Töki-patak - M1-es út Tatabányára
- 1-es út Almásfüzitőre.
4700 - Budai-hegység és Érd
környéke. Váli-víz - M1-es út - Töki-patak - Tinnye - autóút Tinnye v. á. -
vasút - Budapest - Északi vasúti összekötő híd - Duna - Soroksári-Duna-ág
- Nagy-Duna-ág - Váli-víz.
4800 - Pilis. Duna -
északi összekötő híd - vasút - Kenyérmező v. á. -
Kenyérmezői-patak - Duna - Esztergom h. á. - műút - Budakalász - Luppa-sziget
- Szentendrei-Duna-ág - Duna.
4900 - Szentendre -
Visegrádi-hegység. Esztergom h. á. - Duna - Váci-Dunaág - Duna -
Szentendrei-Duna-ág - Luppa-sziget - műút Budakalász - Esztergom -
Esztergom h. á.
5100 - Alföld.
Jugoszlávia - Magyarország államhatára a Ferenc-csatornától - Ferenc-csatorna -
Duna (Soroksári-Duna-ág) - Budapest Kossuth L. utca - Rákóczi út - Bp. Keleti
p.u. - vasút - Gödöllő - Aszód - Hatvan - Vámosgyörk - Kál-Kápolna -
Füzesabony - Miskolc Tiszai p.u. - Szinva-patak - Sajó - Tisza - Bodrog -
államhatár a Ferenc-csatornáig.
5200 - Börzsöny-Cserhát-Mátra-Karancs.
Erzsébet híd - Duna - Váci-Duna-ág -Ipoly - Ipolytarnóc - tovább az államhatár
a Tarnáig - Tarna - Füzesabony - vasúton Budapest Keleti p.u. - Rákóczi út -
Kossuth L. utca - Erzsébet híd.
5300 - Bükk. Füzesabony
- Tarna-patak - államhatár Sajóig - Sajó - Szinva-patak - Miskolc Tiszai p.u. -
vasút - Füzesabony.
5400 - Gömör-Tornai-karszt
és a Cserehát. Miskolc - Szinva-patak - Sajó - államhatár a Hernádig -
Hernád - Sajó - Szinva - Miskolc.
5500 - Zempléni-hegység.
Sajó-Hernád torkolata - Hernád - államhatár a Bodrogig - Bodrog - Tisza -
Sajó-Hernád torkolata.
2890 - Alpok és a Kisalföld
magyarországi része. Lásd a százas szám körülhatárolásánál.
4100 - Villányi-hegység-Mecsek-Zselic
és környéke
4110 – Gorica-hetvehelyi
karsztterület és környéke. Szentlőrinc - vasút Szigetvár - Barcs -
Kadarkút - Kaposvár - Kapos - Dombóvár - vasút - Sásd - Kishajmás -
Boród-puszta - makadám út Szentkatalin - Okorvölgy - műút a Nyáras-patak
völgyébe vezető makadám útig - a nyárasi út és a vasút kereszteződése
után földút a Petőc-patak völgyében lévő erdészeti épületekig -
Petőc-patak - földút Nagyrege felé – Melegmál - Nagyrege közötti földút
torkolatáig - ami tovább Bodára vezet - makadám út Boda-Bicsérd v. á.-ig -
vasút Szentlőrincre.
4120 - Nyugat-Mecseki
karsztterület és környéke. Szentlőrinc v. á. - vasút - Boda-Bicsérd v.
á. - makadám út Boda - a Melegmál-Nagyrege közötti földút torkolatáig -
Petőc-patak - erdészeti épületek - földút a nyárasi út és a vasút
kereszteződéséig - makadám út a Nyáras-patak völgyében az okorvölgyi
elágazásig - műút Okorvölgy - makadám út - Szentkatalin - Boród-puszta -
Kishajmás - Sásd - vasút Dombóvár - Kapos Kurdig - autóút - Kisvejke - Mucsfa -
Majos - Szászvár - Kárász - Magyaregregy - Zobák - Hosszúhetény - Hosszúhetényi
út és a vasút kereszteződése - vasút - Pécs - Szentlőrinc.
4130 - Keleti-mecseki
karsztterület és környéke. Hosszúhetényi műút - vasúti
kereszteződéstől vasúton - Bátaszék - Sió - 6-os út - 65-ös út -
Zomba - Hőgyész - Szakály - Kapos - Kurd - Kisvejke - Majos - Nagymányok -
Szászvár - Kárász - Zobák - Hosszúhetény - műút és vasútvonal
kereszteződése.
4140 - Dráva-völgy környéke.
Barcs - vasút Pécs - Siklósi úti átjáró - 58-as műút - Garé -
Babarcszőlős - makadám út - Harkány--Babarcszőlős - vasút
Harkány - műút Drávaszabolcs - drávaszabolcsi híd - államhatár - Barcs.
4150 - Villányi-hegység
karszt és környéke. Pécs - Siklósi úti vasúti kereszteződés - vasút -
Vasas és Hird közötti Karasica-patak hídja - Karasica-patak az államhatárig -
államhatár a drávaszabolcsi hídig - műút Drávaszabolcs - Harkány - vasút
Harkány-Babarcszőlős - makadámút - Babarcszőlős-Garé -
58-as műút torkolata - 58-as út - Pécs.
4160 - Mohács környéke.
Vasas és Hird közötti vasút és a Karasica-patak hídjától - vasút - Bátaszék -
Szekszárd - Sió - Duna - Ferenc-csatorna - államhatár a Karasica-patakig -
Karasica - Vasas és Hird közötti vasti hídig.
4200 - Somogy-Tolnai-dombság.
További osztásra nem kerül.
4300 - Zalai-dombság.
További osztásra nem kerül.
4400 - Bakony és északi
előtere.
4410 - Az Északi-Bakony Ny-i
része. Győr - Rába - Sárvár - Celldömölk - Boda - Devecser - Ajka
(eddig műút)- vasúton Veszprém külső p.u. – Zirc - Győr.
4411 - Hajag-Papod csoport.
Herend - Incsekfai-völgy -Berencpuszta Á.G. - Gella-patak - Gerence-patak -
Bakonybél - műút Zirc – vasút - Veszprém külső p.u. - Herend.
4412 - Pápai-Bakony.
Marcaltő - Gerence-patak - Gella-patak - Berencpuszta Á.G. -
Incsekfai-völgy - Herend - vasút Ajka - műút - Devecser - Celldömölk -
Sárvár - Rába - Marcaltő.
4413 - Magas-Bakony.
Bakonybél - Gerence-patak - Vanyola és Nagyimót közötti hídig - műút -
Vanyola - Lovászpatona - Nagydém - Gic - vasúti kereszteződéstől
vasúton Zirc - műút Bakonybél.
4414 - Sokoró. Győr
- vasút a Lázi és Gic közötti műút kereszteződésig - műút -
Nagydém - Vanyola - Gerence-patak hídjáig - Gerence-patak - Marcaltő -
Rába - Győr.
4420 - Az Északi-Bakony K-i
része. Győr - 81-es út - Székesfehérvár - vasút - Várpalota - Veszprém
külső p. u. - Zirc - Győr.
4421 - Isztimér környéke.
Székesfehérvár - 81-es út - Bodajk - Bakonycsernye - Hétház-puszta -
Királyszállás - Várpalota - vasúton Székesfehérvárra.
4422 - Tés környéke.
Zirc - Veszprém külső p. u. - Várpalota - Királyszállás - Hétházpuszta -
Bakonycsernye - Dudar - Zirc.
4423 - Csesznek környéke.
Zirc - vasút a lázi kereszteződésig - Lázi - Bakonybánk -
Bakonyszombathely - Kisbér - 81-es út - Bodajk - Balinka - Bakonycsernye – Zirc.
4424 - Bársonyos.
Győr - 81-es ut - Kisbér - Bakonybánk - Lázi - vasuti kereszteződés -
vasut - Győr.
4430 - Déli-Bakony.
Zalaszentlászló - Zala - Zalabér - vasút - Sárvár - autóút Celldömölk - Boba -
Devecser - Ajka - vasúton Veszprém külső p. u. - műúton Nagyvázsony -
Diszel - dűlőúton Vár-hegy - Haláp-hegy - Véndek-hegy -
Főző-hegy belső (medence felé eső) lábánál Lesenceistvándig
- műúton Lesencetomaj - Várvölgy - Csetényi-patak kereszteződéséig -
Csetényi-patak - Zalaszántó - Zalakarmacs - Gyülvész - Zalaszentlászló.
4440 - Keszthelyi-hegység és
Ny-i előtere. Zalaszentlászló - Zala - Balaton középvonala -
Balatonederics merőleges vetületéig – Balatonederics - Lesencetomaj -
Várvölgy - Csetényi-patak kereszteződéséig - Csetényi-patak - Zalaszántó -
Gyülvész - Zalaszentlászló.
4450 - Tapolcai-medence.
Balaton középvonala - Badacsonytomaj - Káptalantóti (műút) - Diszel
(dűlőút) - tovább dűlőúton Várhegy - Haláp-hegy -
Véndek-hegy - Főző-hegy belső (medence felé eső) lábánál
Lesenceistvándig - műút - Lesencetomaj - Balatonederics - Balaton
középvonala.
4460 - Balatonfelvidék.
Balaton középvonala - Badacsonytomaj - Káptalantóti
(műút) - Diszel-re dűlőút - műút - Nagyvázsony - Veszprém külső p. u. - vasút Székesfehérvár - 7-es út - 71-es út - Balatonaliga - Balaton középvonala.
4461 - Káli-medence
környéke. Nagyvázsony - Mencshely - Dörgicse – Balatonakali - Balaton
középvonala - Badacsonytomaj - Káptalantóti - Diszel - Nagyvázsony.
4462 - Dörgicse-Füred-Felsőörsi
karszt. Balaton középvonala - Balatonfüzfő - Litér - Kádárta v. á. -
vasút Veszprém külső p. u. - műút Nagyvázsony - Mencshely - Dörgicse
- Balatonakali - Balaton középvonala.
4463 - Tihanyi-félsziget.
Balaton középvonala - csatorna (amely egykor szigetté alakította) - Balaton
középvonala.
4464 - Polgárdi környéke.
Balaton középvonala - Balatonfüzfő - Litér - Kádárta v. á. - vasút
Székesfehérvár - 7-es út 71-es út - Balatonaliga - Balaton középvonala.
4500 - Vértes -
Velencei-hegység és előterük.
4510 - Velencei -hegység.
Székesfehérvár - 7-es út - Baracska - Váli-víz - 806-os út - Sőréd - 81-es
út - Székesfehérvár.
4520 - Vértes-hegység.
Mór - 81-es út - Sőréd - 806-os út - Csákberény - Csákvár - Vértesboglár -
Váli-víz - M 1-es út - Tatabánya - Által-ér - Pusztavám - Mór.
4521 - Gánt és környéke.
Sőréd - Csákberény - Kőhányás-puszta - Majk-puszta - Kőrnye -
Által-ér - Pusztavám - Mór - Sőréd.
4522 - Körtvélyes.
Csákvár - Kőhányás-puszta - Majk-puszta - Környe - Által-ér - Tatabánya -
M 1-es út - Váli-víz - 806-os út - Csákvár.
4530 - Az Által-értől-ÉNY-ra.
eső dombvidék. Mór - pusztavámi út - Pusztavám - Által-ér - Tatabánya
- Tata - Almásfüzitő - Duna - Győr - 81-es út - Mór.
4600 - Gerecse-Gete.
4610 - Peskő és
ettől a Gerecse D-nek húzódó vonulata. Vértestolnáról délnek -
Malom-árki-patak - Tuskós-rét - Tarjánról jövő műúton az E 5-ös
műútig - E 5-ös műút - Szent László-víz - Tarján – műúton
Vértestolnára.
4620 - Nagy-Gerecse és a
Gerecse DK-i vonulata. Erdei vasút nyomvonala Gerecse v. m. és
Felsőbikol v. m. közötti szakasza - Bikol - Malom-völgyi út - Tardosbánya
- műút Vértestolnára - Tarján – Szent László-víz - Csabdi - E 5-ös
műút - Töki-patak - Zsámbék - Szomor - Bajna - innen É-nak a bajóti
útelágazásig - Masina-völgy - Pusztamarót - erdei vasút Gerecse v. m.
4630 - Öreg-Kovács--Szénes--Halyagos-hegy
csoportja. Tata - E 5-ös út - ágostyáni elágazás - Ágostyán -
bocsájtó-völgyi műút - Tardosbánya - Vértestolna - Malom-árki-patak -
Tuskós-rét - Tarjánból jövő műúton az E 5-ös műútig - E 5-ös
műút – Tata.
4640 - Nagy-Somló és
Hosszúvontató csoportja. Süttő- Duna - Dunaalmás - Almásfüzitő -
1-es műút - Tata - ágostyáni elágazás - Ágostyán - Bocsájtó-völgy -
Tardosbánya - Malom-völgy - Bikol-völgy - Süttő.
4650 - Nagy-Pisznice
csoportja. Nyergesújfalu - Duna - Süttő - erdei vasút nyomvonalán
Gerecse v. m. - műút Pusztamarótra - Masina-völgy - Bika-völgy - Bajót -
Nyergesújfalu.
4660 - Bajóti Öregkő és
a Gete csoportja. Nyergesújfalu - Bajót - Bika völgy - Bajna - Szomor -
Zsámbék - Töki-patak - Tinnye - Piliscsaba Jászfalu v. m. - vasút
Kenyérmező v. á. - Kenyérmezői-patak - Duna - Nyergesújfalu.
4700 - Budai-hegység és Érd
környéke.
4710 - Érd és környéke.
Biatorbágy - E-5-ös út - Törökbálint v. á. - vasút - Kelenföldi p. u. -
Budapest déli vasúti összekötő híd - Duna - Soroksári-Duna-ág -
Csepeli-Duna-ág - Töki-patak - Biatorbágy.
4720 - Martonvásár és
környéke. Váli-víz - E-5-ös út - Biatorbágy - Töki-patak - Csepeli-Duna-ág
- Váli víz.
4730 - Buda. Erzsébet
híd - Krisztina krt. - Szilágyi Erzsébet fsr. – Vörös Hadsereg útja -
Remetekertváros - Szépjuhászné ut - Budakeszi út - Törökbálint v. á. - vasút -
Kelenföldi p. u. - Budapest déli vasúti összekötő híd - Duna - Erzsébet
híd.
4731 - Csiki-hegyek.
Törökbálint v. m. - Csiki-puszta - Budakeszi - Kálvária - Makkosmáriai th. -
Máriamakk - Csillebérc - Farkas-völgy - Ördögorom csárda - Törökbálinti út -
Határ út - Budaörsi út - Kőérbereki út - vasút - Törökbálint v. m.
4732 - Nagy-Hárs-hegy--János-hegy--Szabadság-hegy
csoport. Budakeszi - Budakeszi út - Szépjuhászné - Remetekertváros - Vörös
Hadsereg útja - Szilágyi Erzsébet fsr. - Krisztina krt. - Erzsébet híd - Duna -
déli vasúti összekötő híd - Kelenföldi p. u. - vasúton a Kőérbereki
útig - Kőérbereki út - Budaörsi út - Határ út - Törökbálinti út -
Ördögorom csárda - Farkas-völgy - Csillebérc - Máriamakk - Makkosmária th. -
Kálvária - Budakeszi.
4740 - Páty. Töki-patak
- Budajenő - Telki - Budakeszi - Csiki-puszta - E 5-ös út - Biatorbágy -
Töki-patak.
4750 - Nagy-Kopasz és
környéke. Nagykovácsi - Ördögárok - Remetekertváros - Szépjuhászné -
Budakeszi út - Budakeszi - műút Telki - kocsiút Nagykovácsi.
4760 - Óbuda. Solymár v.
á. - Solymár - Pesthidegkút - Máriaremete - Ördögárok - Erzsébet-telektől
műút - Vörös Hadsereg út - Szilágyi Erzsébet fsr. - Krisztina krt. -
Erzsébet híd - Duna - északi vasúti összekötő híd. - vasút - Solymár v. á.
4761 - Pesthidegkút.
Solymár v. á. - vasút - Solymári-völgy - Pest megye és Budapest határán induló
kék turistajelzés - Virágos-nyereg - piros kereszt jelzés - Újlaki-hegy - piros
jelzés - Határnyereg - kék jelzés - Hűvösvölgy - Ördögárok - Máriaremete -
Hidegkúti út - Solymár - Solymár v. á.
4762 - Ferenc-hegy--Szemlő-hegy
és környéke. Hűvösvölgyi népkert - kék jelzés - határnyereg - piros
jelzés - Szépvölgyi út - egyenesen ki a Dunához - Duna – Erzsébet híd -
Krisztina krt. - Szilágyi Erzsébet fsr. - Vörös Hadsereg útja -
Hűvösvölgyi népkert.
4763 - Hármashatár-hegy.
Solymári-völgy - Pest megye és Budapest határánál kék turistaút -
Virágos-nyereg - piros kereszt jelzés - Újlaki-hegy - Szépvölgyi út - Duna -
Északi vasúti összekötő híd - vasút - Solymári-völgy a kék
turistajelzésig.
4770 - Solymár. Tinnye
v. á. - Tinnye - Töki patak - Perbál - Budajenő - Telki - kocsiút
Nagykovácsira - Ördögárok - Máriaremete - Pesthidegkút (Ófalu) - Solymár v. á.
- Pilisvörösvár - vasút - Tinnye v. á.
4771 - Kutya-hegy és
környéke. Tinnye v. á. - Tinnye - Töki-patak - Perbál - Budajenő -
Telki - kocsiút Nagykovácsira - Nagykovácsi - piros jelzés - nagy-szénási th. -
kék jelzés - Piliscsaba - Piliscsaba v. á. - vasút - Tinnye v. á.
4772 - Remete-hegy.
Nagykovácsi- piros jelzés - nagy-szénási th. - kék jelzés - zsíros-hegyi th. -
Budaliget - Mániaremete - Ördögárok - Nagykovácsi.
4773 - Pilisszentiván.
Piliscsaba v. á. - Piliscsaba - kék jelzés - nagy szénási th. - zsíros-hegyi
th. - Budaliget - Máriaremete - Hidegkúti út - Solymár - Solymár v. á. - vasút
- Piliscsaba v. á.
4800 - Pilis -hegység.
4810 - Üröm. Duna -
Északi vasúti összekötőhíd - vasút Üröm v. á. - műút Üröm -
Budakalász - Luppa-sziget - Duna.
4820 - Kevély-csoport.
Üröm v. á. - vasút Pilisvörösvárra - műút - Csobánka - Margitliget - Pomáz
- Budakalász - Üröm - Üröm v. á.
4830 - Hosszú-hegy
csoportja. Pilisvörösvár v. á. - vasút Piliscsaba-alsó v. m. - piros jelzés
Pilisszántóra - műút Pilisszentkeresztre - műút a csobánkai elágazásig
- Csobánka - Pilisvörösvár v. á.
4840 - Pilis-csoport.
Piliscsaba-alsó v. m. - vasút Piliscsév v. m. - műút Piliscsévre - kék
jelzés Klastrom-pusztára - sárga jelzés Pilisszentlélekre - műút
Pilisszentkeresztre - műút Pilisszántóra - piros jelzés - Piliscsaba-alsó
v. m.
4850 - Dorog és környéke.
Piliscsév v. m. - vasút Kenyérmező v. á. - Kenyérmezői-patak - Duna -
Esztergom h. á. - műút Pilisszentlélekig - sárga jelzés - Pilisnyereg -
Klastrom-puszta - kék jelzés - Piliscsév - műút Piliscsév v. m.
4851 - Strázsa-hegy.
Esztergom h. á. - műút Nyárásdig - Pékmalom út - Tetves-kút - Kesztölc -
műút a vasútig (piros jelzés) - vasút - Kenyérmező v. á. -
Kenyérmezői-patak - Duna - Esztergom h. á.
4852 - Kesztölc.
Piliscsév v. m. - vasút a kesztölci kereszteződésig - piros jelzés -
Kesztölc - kocsiút - Tetves-kút - Nyárásd – műút - Pilisszentlélek - sárga
jelzés - Pilisnyereg - Klastrom-puszta – kék jelzés - Piliscsév - műú -
Piliscsév v. m.
4900 -
Szentendre--Visegrádi-hegység.
További osztásra nem kerül.
5100 - Alföld.
További osztásra nem kerül.
5200 -
Börzsöny--Cserhát--Mátra--Karancs.
5210 - Börzsöny. Duna -
Verőce v. á. - vasút - Diósjenő - Drégelypalánk v, á. - műút az
Ipolyhoz - államhatár – Duna.
5220 - Cserhát. Duna -
Verőce v. á. - vasút Drégelypalánk - műút az Ipolyhoz - államhatár -
Rónabánya (szilváskő elágazás) - műút Zagyvaróna - Zagyva - Hatvan -
vasút - Budapest Keleti p.u. - Erzsébet híd - Duna.
5221 - Naszály. Duna -
Verőce v. á- - vasút Berkenye - műút Nőtincs - Ősagárd -
Keszeg - Penc - Rád - Vác h. á. - Duna.
5222 - Csővár-Nézsa.
Berkenye - Diósjenő - vasút Romhány - műút Kétbodony - Szécsénke -
Nógrádkövesd - Galgaguta - Acsa - Csővár - Penc - Keszeg - Ősagárd -
Nőtincs - Berkenye.
5223 - Salgótarján.
Diósjenő - vasút Drégelypalánk - államhatár - Rónabánya - Zagyvaróna -
Zagyva - Hatvan - vasút Budapest Keleti p. u. - Erzsébet híd - Duna - Vác h. á.
- műút Rád - Penc - Acsa - Galgaguta - Nógrádkövesd - Szécsénke - Romhány
- vasút Diósjenőre.
5300 - Bükk.
5310 - Demjén--Domaháza.
Kál-Kápolna - Tarna - államhatár - Sajó - Hangony-patak - Arlói-patak -
Borsodnádasd - Balaton - Bélapátfalva - Eger-patak - Füzesabony - vasút -
Kál-Kápolna.
5320 - Uppony. Monosbél
- Balaton - Borsodnádasd - Arlói-patak –Hangony-patak - Sajó - Bán-patak -
Szilvás-patak - Szilvásvárad - műút Bélapátfalva - Monosbél.
5330 - Bánkút.
Szilvásvárad - Szilvás-patak - Nagyvisnyó - műút Dédestapolcsány -
mályinka - Száraz-völgy - Vadász-völgy - Csipkés - Nagymező - Feketesár -
Gerenna-vár - sárga jelzés a Szalajka-völgybe - Szalajka-völgy - Szilvásvárad.
5331 - Nagyvisnyó.
Nagyvisnyó - Bán-patak - Dédestapolcsány - Mályinka - Száraz-völgy -
Vadász-völgy - Nagy-Csipkés - zöld jelzés - Bánkút - zöld jelzés -
Ablakoskő völgye - Nagyvisnyó.
5332 - Szilvásvárad.
Szilvásvárad - Bán-patak - Nagyvisnyó - Ablakoskő
völgye - zöld jelzés - Bánkút -
zöld jelzés - Nagymező - Feketesár - Gerennavár - Tótfalusi-völgy -
Szalajka-patak - Szilvásvárad.
5340 - Peskő.
Felnémet - Eger-patak - műút Monosbél - Bélapátfalva - Szilvásvárad -
Szilvás-patak - sárga jelzés - Gerenna-vár – műút - Nagymező -
Bányahegy - műút Eger felé - Lök-völgynél a patak-műút kereszteződésétől
a patak - Felnémet.
5341 - Istállós-kő.
Bélapátfalva - Szilvásvárad - Szalajka-völgy – Tótfalusi-völgy - Gerenna-vár -
Feketesár - országos kék-jelzés - Tarkő - Perkő - Őrkő -
Bélkő - Bélapátfalva.
5342 - Berva. Felnémet -
Eger-patak - Bélapátfalva - országos kék-jelzés - Bélkő-nyak - sárga
jelzés - Sándor-kút - Mellér-völgy - zöld jelzés - Bő-völgy -
Felsőtárkány - Felnémet.
5343 - Imókő.
Felsőtárkány - Bő-völgy - Mellér-völgy - Bélkő-nyak - országos
kék-jelzés - Feketesár - Nagymező - Bánya-hegy – Felsőtárkány.
5350 - Varbó.
Dédestapolcsány - Bán-patak - Vadna - Sajó - Szinva - Csanyik - kisvasút
végállomás - Harica - kék négyzet jelzés - Tardona - műút
Dédestapolcsányra.
5351 - Kazincbarcika.
Dédestapolcsány - Bán-patak - Vadna - Kazincbarcika - Nyögő-patak -
Harica-patak - kék jelzés - Tardona - Dédestapolcsány.
5352 - Parasznya.
Sajószentpéter - Sajó Szinva - Csanyi.k - kisvasút – Harica-patak -
Nyögő-patak - Sajószentpéter.
5360 - Kis-fennsík. Ómassa
- Garadna-patak - Száraz-völgy - műút Mályinka - Dédestapolcsány - Tardona
- kék négyzet jelzés - Harica - kisvonat - Csanyik - műút Lillafüred -
Hámori-tó középvonala - Garadna – Ómassa.
5361 - Odvaskő.
Szentlélek - piros jelzés - Farkasnyak - Mályinka - Dédestapolcsány - Tardona -
Harica - kisvasút végállomás - műút Osztratető - Barátság-kert -
piros jelzés - Szentlélek.
5362 - Magoskő. Ómassa
- Száraz-völgy - Farkasnyak - piros jelzés - Szentlélek - kék-sárga-piros
jelzés - műút Harica végállomásig - kisvasút - Nagy-Mésztető - Csókás
- kék jelzés - Hámori-tó - Garadna - Ómassa.
5363 - Kőlyuk.
Hámori-tó - kék jelzés - Csókás - műút - kisvasút – Csanyik - műút
Lillafüred - Hámori-tó.
5370 - Nagy-fennsík.
Bánya-hegy - Nagymező - Csipkés - Vadász-völgy - Garadna - Hámori-tó -
Lillafüred - műút Bányahegyig.
5371 - Nagy-Dél.
Bányahegy - Nagymező - Kis-Mező - Hosszú-bérc - Lusta-völgy - egri műút
Bányahegyig.
5372 - Jávorkút-Létrás.
Nagymező - Nagy-Csipkés - Vadász-völgy - Ómassa - Garadna - Hámori-tó - műút
- Lusta-völgy - Kis-Mező - Nagymező.
5380 - Répáshuta-Bükkzsérc.
Eger-patak - Felnémet - Felsőtárkány - Barát-völgy - Hollós-tető -
Tebe őrh. - Hór-völgy - Hór-patak - Mezőkövesd - vasút - Füzesabony -
Eger-patak.
5381 - Ballabérc.
Juhász-kút - műút Hollós-tető - Tebe őrh. - Vécs-verő - Nagy-pazsag-völgy
- Juhász-kút.
5382 - Odorvár.
Barát-völgy felső vége - műút Juhász-kútig - Nagy-pazsag-völgy - Vécs-verő
- Hór-patak - bükkzsérci elágazás - Bükkzsérc - Cseresznyés-patak -
Cseresznyés-kút - Csipkés-lápa - Tárkény-vize - Barát-völgy.
5383 - Noszvaj.
Füzesabony - Eger-patak - Felsőtárkány - Tárkény-vize - Csipkés-lápa -
Cseresznyés-patak - Bükkzsérc - Cserépfalu – Hór--patak - Mezőkövesd - vasút
- Füzesabony.
5390 - Miskolc-Tapolca-Kács.
Mezőkövesd - Hór-patak - Hór-völgy - Tebe őrh. - Hollós-tető -
Lillafüred - Csanyik - Szinva - Miskolctól vasút Mezőkövesdre.
5391 - Diósgyőr.
Hollós-tető - Bükkszentkereszt - Bükkszentlászló műút - Tatár-árok -
Mexikó-völgy - villamos - Szinva - műút Lillafüred - Hollóstető.
5392 - Miskolc-Tapolca.
Bükkszentlászló - Tatárárok - Mexikó-völgy - villamos - Szinva - Miskolc Tiszai
p. u. - vasút Emődig - Bükkaranyos - Cseh-völgy - Kékmező -
Bükkszentlászló.
5393 - Kisgyőr.
Hollós-tető - Nagy-Bodzás - Dorongós - Fekete-sár - Lator-vár -
Lator-patak - Sály - Mezőkeresztes - Mezőnyárád v. á. - vasút Emődig
- Cseh-völgy - Kékmező - Bükkszentlászló - Bükkszentkereszt -
Ho116stető.
5394 - Cserépváralja.
Mezőkövesd - Hór-patak - Vécs-verő - Tebe órh. - Nagy-Bodzás - Dorongós
- Fekete-sár - Lator-vár - Lator-patak - Mezőkeresztes - Mezőnyárád
v. á. - vasút Mezőkövesdig.
5400 - Gömör-Tornai-karszt és a
Cserehát.
5410 - Cserehát és a Bódván
túli karszt. Sajó - Bódva - államhatár - Hernád - Sajó.
5411 - Szendrői
-hegység és környéke. Sajó - Bódva - Rakaca - Krasznokvajda mellett az autóút
kereszteződése - autóút Büttös - államhatár - Hernád - Sajó.
5412 - Szalonnai-karszt--Osztramos.
Bódva - Komjáti - Tornaszentrandrás - Tornabarakony - Debréte - Viszló - Rakaca
- Rakaca-patak - Bódva.
5413 - Bódvalenke környéki
karszt. Rakaca - Rakaca-patak - Krasznokvajda mellett a kocsiút
kereszteződéséig - Büttös - államhatár - Bódva - Komjáti -
Tornaszentandrás - Tornabarakony - Debréte - Visz1ó - Rakaca.
5420 - Rudabányai-hegység és
a Sajó-balparti-dombvidék. Sajó - Bódva - szőllősardói elágazás -
Szőllősardó - Kánó - Imola - Ragály – Trizs - műút Aggtelek felé
- államhatár - Sajó.
5421 - Sajó-balparti-dombvidék.
Sajó - Bódva - Szendrő - Szuhogy - Rudabámya - Felsőkelecsény -
Zubogy - Ragály - Trizs - államhatár - Sajó.
5422 - Rudabányai-hegység.
Szendrő - Szuhogy - Rudabánya - Telsőkelecsény - Zubogy - Ragály -
Imola - Kánó - Szőllősardó - Bódva - Szendrő.
5340 - Galyaság.
Államhatár - Kecső-patak - Jósva pat ak - Bódva - szőllősardói
elágazás - Szóllősardói-patak - Teresztenye - Kánói műút - Kánó - Imola
- Ragály - Trizs - államhatár.
5440 - Szilicei-fennsík
magyarországi része. Bódva - Jósva-patak - Kecső-patak - államhatár -
Ménes-völgy - Ménes-patak - Bódva.
5450 - Alsóhegy.
Ménes-völgy - Ménes-patak - Bódva - államhatár - Ménes-völgy.
5500 - Zempléni-hegység.
További osztásra nem kerül.
Dokumentációs
Szakbizottság