Versenyfeladatok
2002
Kötélpálya
vázlat
A kötél először a fáról feszes és meredek híddal indult. Itt
nehézséget okozott, ha valaki a nittbe tette a rövid kantárját, akkor mind
a két mászógép felrakása után nem tudta kiakasztani a kantárját.
Innen több nitten keresztül lehetett eljutni a boltív traverzhez. Ezt
leküzdve ereszkedtek a nagy laza kötélhídhoz. Közvetlenül a verseny előtt
ide még be lett téve egy kék segédkötél, mely nagymértékben megkönnyítette
a hídra való rászerelést. Súlyos pontlevonással sújtották azt a versenyzőt,
aki nem használta a kötélhíd feletti biztosító kötelet. Az utolsó ereszkedésben
egy jókora elhúzás volt. Az átakasztás nem volt könnyű, de többen kapásból
megoldották. Itt szinte mindenki begyűjtött büntetőpontokat, mivel az elhúzás
karabinerének átakasztása során azt nem biztosították kantárjukkal, így
egy elhibázott átakasztásnál megszűnhetett volnaaz elhúzás, ami barlangban
akár balesethez is vezethet.
Az első 4 legjobb idejű csapat között alig néhány másodperc
volt! A pontlevonások (melyek nagyon súlyosak voltak) jóformán behozhatatlan
veszteséget okoztak.
Csomón
átszerelés
A következő feladata kötéltechnikai rutint vizsgálta, ugyanis
a két párhuzamos kötélen mind a két versenyzőnek fel kellett másznia egy
csomózott kötélen. Felérve először átszereltek ereszkedésbe, majd a gépük
lebikázása után a magukkal vitt fekete kendővel bekötni a szemüket. Mikor
megfelelően megvakultak indult az óra. Általában ez a feladat is könnyűnek
bizonyult, habár előfordultak tekerések, kavarások, becsavarodások, de
mindenkinek sikerült úrrá lennie a rendezetlenségen.
Érdekes volt megfigyelni az átszerelési technikákat.
Volt, aki a klasszikus módszert alkalmazta, vagyis a csomónál betette a
poignéet és a crolt is, majd az ereszkét a csomó alá szerelve lebikázta
a gépét, majd leszedte a mászógépeket.
Volt, aki csak a poignéet tette be, majd a lépőhurokban állva egy kézzel
fűzte be az ereszkébe a kötelet. Ezért pontlevonás járt,
mivel a lépőhurokban megbillenve a félig befűzött kötél eltörheti a nyitott
ereszkedőgépet, és nagy barlangban ereszkedőgép nélkül maradhatunk. Ennek
a módszernek külön érdekessége volt, hogy egyáltalán nem volt gyorsabb
a klasszikus módszernél!
A gyakorlottabbak a gyorslebikázást (a kötelet csak a stopkar alatt
fűzik át, mely leeshet,ha nincs folyamatosan terhelve), illetve az ereszkedő
gépbe terheléskor a kötelet fogva ereszkedtek, melyért szintén pontlevonás
járt veszélyessége, illetve kerülendő barlangi technika miatt.
(Az utóbbi időkben a versenyeken elfogadott, szokásossá vált technikák
itt megbosszulták magukat!)
Tréfás
csomózás
A feladat elég meglepő volt. Először mind a két versenyzőnek
a kötél végére szabályosan be kellett kötnie magát boulinnal. Mivel
ez a bekötési mód kötélbiztosításnál a mászóra rendkívül veszélyes, ezért
manapság sok helyen már nem is oktatják (pedig ha nincs más, ez is több
a semminél), így voltak, akiknek már ez is gondot okozott. Mihelyst azonban
mégis sikerült, már büszkén feszítettek, szépen összekötve. Ekkor már csak
egy egyszerű fűzött perecet kellett kötni a fa köré, persze
a nélkül, hogy magukról levették volna a kötelet, tehát elkezdődött a nagy
bujkálás. Az ügyesebbek először kötöttek egy sima perecet, majd ezután
már csak az egyik versenyző bujkált a csomóban lévő kötelet követve. Néha
még sikerült a csomó is! A másik csomó, a szorító 8-as már
gyorsabban ment.
Csigamászás
A második tréfás feladat a "csigamászás" volt. Itt a
versenyzők összekapcsolták magukat kantárjaikkal, s így indultak el felfele
a kötélen. Kivételesen most a kötél nem nittbe volt rögzítve, hanem egy
csigán átvetve. Ez mindenkinek jól sikerült, habár felfele még kissé
bátortalanul másztak, lefele már nagylendülettel ereszkedtek egymás mellett.
Barlangfutás
A második tréfás feladat a "csigamászás" volt. Itt a
versenyzők összekapcsolták magukat kantárjaikkal, s így indultak el felfele
a kötélen. Kivételesen most a kötél nem nittbe volt rögzítve, hanem egy
csigán átvetve. Ez mindenkinek jól sikerült, habár felfele még kissé
bátortalanul másztak, lefele már nagylendülettel ereszkedtek egymás mellett.
Társmentés
Az utolsó versenyszám a klasszikus társmentés volt, melyet
mind a két versenyzőnek teljesítenie kellett. Itt volt egy furcsa
szabály; mindenki csak a saját gépeit használhatta. Két versenyző is pórul
járt, fennakadt a poignée. Marci a többiek biztatására erőből hamar megoldotta,
habár így is jelentős időveszteséget szerzett. Mindenki a klasszikus társmentési
technikát alkalmazta, kivétel egy gyakorlatlanabb lány, aki csigás-ellensúlyos
bonyolult manőverbe kezdett, amivel jó sokáig el is bíbelődött.