A barlang feltárásának története

 

A feltárás történetét tulajdonképpen attól a pillanattól kellene számítani, amikor az első ember a barlangba lépett. Hogy ez mikor volt, azt ma már nehéz megállapítani. Tény az, hogy már a kőkor embere szívesen felkereste a barlangot, sőt abba az eddigi kutatások eredményei szerint elég mélyen, kb. félkilométernyire behatolt.

Az első tudományosnak nevezhető kutatás idejét is elég nehéz megállapítani, de valószínű, hogy a londoni Royal Society Magyarországra küldött két tudósa a 18. század második felében az első tudományos kutatók között voltak. A barlang felméréséhez Raisz Keresztély, Gömör vm. akkori „földmérője” 1801-ben fogott hozzá és elkészítette a barlangnak akkor ismert - Vaskapu-ig terjedő - részének térképét. Raisz Keresztély hivatalbeli utódja Vass Imre (1794-1863) volt, akinek a barlang hatalmas kiterjedésű újabb szakaszainak felfedezését és a barlang első nagyobbszabású leírását köszönhetjük.

Vass Imre meggyőződése szerint a barlangnak az akkor ismert szakaszokon túl még hosszú folytatással kell bírnia. Ezt a folytatást részben a barlangban folyó patak eredete, részben az eltűnése irányában kell keresni. Először a patak eredetét akarta felkutatni, mert véleménye szerint ez vezethet a már akkor ismert „Büdöstói barlang”-ba vagy „Domicá”-ba. A barlangról írt 1831-ben magyar és német nyelven megjelent alapvető munkájában így ír próbálkozásairól: ...„á barlang boltozatja egész a’ víz színéig lebocsátkozik és a’ további menetelt gátolja…” A vízfolyás útját a „Paradicsom” mögötti labirintuson keresztül próbálta ezután megkerülni, de itt nem sikerült a vízfolyást újra megtalálni, ezért itt abbahagyta a kutatást „...míg valaki szerencsésb a’ Styx vize folyásához érend s tovább folytatja a felvételt…”

Minden figyelmét ezután a barlang keleti folytatásának kutatására szentelte. A barlang akkor ismert keleti végén, a „Vaskapu”-nál a barlang annyira összeszűkült, hogy a földalatti patak a járatot teljes szélességben kitöltötte. Ezen a veszélyes szakaszon sikerült Vass Imré-nek 1825 „Szent Iván havának első napján” keresztülhatolnia és a barlang hatalmas főjáratának egészen a „Pokol”-ig terjedő szakaszát felfedeznie. Kockázatos vállalkozásáról a következőket írja ma már igen ritka könyvében: „...tsak képzelni is borzasztó, milyen állapotba tehette volna a’ bentlevőt, ha a’ víz hirtelen megáradt volna és e’ mély gödröt megtöltötte volna; bizonyosan kétségbeesés, jaj és kínos halál volt volna sorsa annak...” Az újonnan felfedezett szakaszban is elég veszé­lyes volt akkor még a járás, hiszen hidak, lép­csők és korlátok nélkül kellett a csúszós sziklá­kon víz felett kapaszkodni. „...Egy kőnek tsak billenése, egy kis csuszamodás a’ magas kövek lapján és örökre koldus avagy a kövek közé zúzatva halva is maradhatna az ember. Reszket ott a’ legbátrabb is, mert sok helyt feltekintve induló félben levő hegyet lát maga felett!”

„Minerva temploma”.

Meghatóan írja le kedélyhullámzását a barlang különböző részleteinek láttára: „Mert most ottan egy tárgy gyönyörre és tűzre ragadja az embert, s tsak egy tekintet félre, már egy más tünet megrettenti a’ lelket s süllyeszti a” jó kedvet. Haszontalan minden rajz avagy festés, érzé­ketlen ecsetnek mázolása lenne az, hiszen mozdulat, minden fordulat már más képet mutat, melyet a toll s elme követni nem képes”.

A kitűnő könyvhöz mellékeli Vass a barlang alaprajzát és hosszmetszetét tartalmazó, valamint egy felszíni térképet. A könyvben foglalkozik a barlang geológiájával és összehasonlítja a barlangot a világ más híres barlangjaival. Ezzel kapcsolatban az Adelsbergi (Postumiai) barlang kiterjedéséről írja, hogy „...nem engedjük az elsőséget mind addig, míg a’ hiteles mérés annak nagyobb kiterjedésére meg nem mutattatik!”

A korszakalkotó felfedezés után a világ minden részéről jöttek a barlang látogatói. Ekkor tűnt ki igazán az a nagy hátrány, hogy a barlangnak nincsen hivatott kezelője. Az aggteleki közbirtokosság tulajdonában volt barlangból mindenki vitt magának emléket, sőt egykorú feljegyzések szerint a cseppkövek porát beteg marhákkal etették. 1881-ben Siegmeth Károly MÁV-igazgató javaslatára a Magyarországi Kárpát Egyesület Keleti Osztálya bérbevette a barlangot, lépcsőket, utakat épített és így nagyjából járhatóvá tette a barlangot. A vezetést hivatásos vezetők végezték és megszüntették a cseppkőtörést. Miután azonban az egész barlang megtekintése rendkívül fárasztó volt, hiszen az aggteleki bejárattól a Pokol-ig terjedő utat oda-vissza kellett megtenni, felmerült a barlang másik végén törendő új bejáratnak a gondolata. Ezért a barlangot 1886-ban Münnich Kálmán bányatanácsos pontosan felmérte és megállapította az áttörésre legalkalmasabb helyet. Az bejárat helyéül az Aggtelek-Jósvafő közötti országút alatti, a Vöröstó melletti töbröt szemelték ki, ahonnan a barlang egyik oldalágába nyíló 100 m hosszú tárót 1890 márc. 15-én sikeresen áttörték.

A jósvafői barlangszakasz villanyvilágítással ellátott része.

1922-ben Kaffka Péter-nek sikerült a barlangnak a „Pokol” mögötti, Jósvafő felé vezető folytatását megtalálnia. Ennek nagy jelentősége abban rejlett, hogy ez az új barlangszakasz erősen megközelítette a Jósvafő község felett emelkedő Somostető (441 m) lejtőjét. Felmerült egy újabb áttörés gondolata, amelynek segítségével most már a teljes barlangot úgy meg lehet tekinteni, hogy seholsem kell visszafordulni. Ezenkívül ennek az új, vízszintes tárónak a használata sokkal kényelmesebb lenne, mint a rendkívül meredek Vöröstó-i táróé. A barlangnak ez a része már Abauj-Torna vármegye területe alatt vonult, ezért Kaffka Péter kezdeményezésére ez a vármegye karolta fel az új áttörés gondolatát. Az át­törést 1928-ban a vármegye támogatásával végrehajtották és ezzel bekapcsolták a bájos fekvésű Jósvafő községet is a barlang idegenforgalmába.

1926-ban a csehek az Aggtelek melletti de megszállt Kecső község területén nyíló „Domica” ­barlang kutatásával kezdtek foglalkozni és ebben rendkívül szép és nagykiterjedésű újabb járatokat fedeztek fel, amiben legnagyobb érdeme egy Majkó János nevű tót Pénzügyőrnek volt. Ezzel kapcsolatban meg kell említenem, hogy a „csehszlovákok” híresztelésével szemben a barlangot már a megszállás előtti magyar időkben is ismerték, hiszen má Sigmeth Károly emlékezik meg róla a Magyarországi Kárpát Egyesület 1891-ben megjelent évkönyvében, melyben a következőket írja: „...a Domicza-barlang csarnokai és me­netei különösen magasságuk és gótikus styljük által tűnnek ki…”, tehát nemcsak a nyílást ismerték a magyar kutatók, hanem a barlang belső szakaszait is. A barlang egyik termét ma is „Gótikus dóm”-nak nevezik. Miután azonban an­nak idején a jóval nagyobb és sokkal könnyebben hozzáférhető Aggteleki-barlang kötötte le a kutatók figyelmét, részletesebb leírásunk nem maradt a Domiczá-ról, csak Bartholomaeides 1805-ben megjelent munkájában találunk erről a barlangról egy vázlatos alaprajzot.

A csehek hamarosan felismerték a barlang nagy idegenforgalmi jelentőségét és ezért első­sorban az eddigi bejárat helyett - melyen csak létrák segítségével lehetett közlekedni - az autó­út mellett rövid vízszintes tárót robbantottak a barlangba, majd villanyvilágítással, utakkal lát­ták el és rövidesen nagy forgalmat eredményeztek. Miután ebben a barlangban is patak folyt, még pedig keleti irányban, vagyis Aggtelek felé, valószínűnek látszott, hogy ez a barlang, melynek hossza megközelítette a 7 kilométert, összefügg az Aggteleki-barlanggal. A barlangot kezelő csehszlovák turista klub kutatói mindent elkövettek, hogy az összefüggést meg is találják, de egyik helyen, ahol az összefüggést sejtették annyira összeszűkült a barlang, hogy a patak azt nemcsak egész szélességében kitöltötte, hanem a barlang mennyezete is a víz színe alá hajolt (szifon) és így teljesen elzárta a további utat. A cseh és német kutatóknak 1930 augusztus 20-án sikerült eddig a helyig eljutniuk. Itt neveiket a sziklafalba karcolták, ezenkívül az egyik sziklafülkében a feljegyzéseiket tartalmazó bádogdobozt helyezték el.

Természetesen magyar részről is állandóan foglalkoztak a két barlang összefüggésének kutatásával. Az akkori szomszédainkkal való feszült politikai viszony miatt azonban szó sem lehetett a két ország kutatói közötti együttműködésről és a két barlang térképének esetleges összehasonlításáról. A Budapesti Egyetemi Turista Egyesület 1932-évi kutatóexpedíciója alkalmával sikerült végre rendkívüli nehézségek árán a teljesen vízzel telt szifon alatt keresztülhatolnunk és aug. hó 21-én az összefüggést a Domicza-barlang-gal megtalálni. Bizonyítékul magunkkal hoztuk a csehek által elhelyezett bádogdobozt a feljegyzésekkel.

Ezzel kitűnt, hogy a két óriási barlang tulajdonképpen egyetlenegy hatalmas barlangrendszer, melynek hossza meghaladja a 21 kilométert és így a világ legnagyobb cseppkőbarlangjainak élére került.

Ez a felfedezés felhívta az akkori kormány figyelmét a barlang rendkívüli idegenforgalmi jelentőségére. Gömöbös Gyula miniszterelnök részletes tervezetet dolgoztatott ki a kereskedelemügyi minisztériummal a meglehetősen elhanyagolt barlang idegenforgalmi értékesítéséről.

Időközben a barlang aggteleki szakaszát kezelő Magyarországi Kárpát Egyesület Gömöri Osztálya és a jósvafői kezelőség között helyi ellentétek is felmerültek. Ez, valamint a kezelősé­gek pénzhiánya teljesen megakasztották a barlang korszerű fejlődését. A kormány ezért úgy határozott, hogy csak az esetben támogatja a barlangot, ha ez egységes és szakszerű kezelésbe kerül. Ezt egy a Magyar Turista Szövetség keretén belül megalakítandó bizottságban látták biztosítottnak, amelyben az eddigi érdekeltségeken kívül a tudományos intézetek és az illetékes kormányhatóságok is résztvesznek.

A Magyarországi Kárpát Egyesület és Abaúj-Torna vármegye ezért az országos közérdekre való tekintettel 1935-ben önzetlenül lemondott eddigi jogairól és azóta az új bizottság kezelése mellett hatalmas ütemben haladnak a barlanggal kapcsolatos korszerűsítő munkálatok és a barlang forgalmának emelkedése. A látogatók száma rövid pár év alatt évi 2-3000-ről 1939-ben 30 ezerre emelkedett!

Amint a barlang egységes kezelése megvalósult, megindult a villanyvilágítás bevezetése, a barlangi utak végleges megépítése, elkészült a jósvafői bejárathoz vezető autóút, megépült az aggteleki turistaszálló, megkezdődött a jósvafői turistaszálló építkezése, létesült saját áramfejlesztőtelep és vízvezeték, rendezték a barlangbejáratok környékét és megvalósult még rengeteg olyan munka, amelynek célja az, hogy Hazánknak ez a nagy természeti kincse az egész világ legnagyobb látványosságává váljon. Hogy ez megvalósuljon, annak csak egy nagy akadálya volt: a földalatti országhatár, de ma már ez is a múlté!

1938 november hó 7-én 11 órakor honvédeink Aggteleknél átlépték a határt és félórával később magyar kézben volt az egész hatalmas barlangrendszer, a világ legnagyobb cseppkövesbarlangja! Most már semmisem állja útját, hogy teljes szépségében kibontakozzék felvidéki hegyeinknek ez a rejtett gyöngye…

vissza a tartalomjegyzékhez