ÚJ BARLANGOK A BÜKKBEN


 

A Myotis csoport feltárásai a Bükkben - rövid összefoglalás

László bányamester-barlangja            - 62 m
Peskő-katlani-barlang                        - 51 m, kb.400 m járattal 
Kerek-rétfői-barlang                            +6, -36 m
Kálmán-lápafői-barlang                        -42 m
Kopasz-réti-barlang                               -40 m
Nagymezői-hasadékbarlang                    -35 m (ebből csak az alsó 5 m a mi munkánk eredménye -egyenlőre)
Medvetükrös-barlang                            -32 m, 110 m járattal
Vöröskő-völgyfői-barlang                  kb. -20 m mélyen értük el az Estók Bertalanék ' 69-es végpontját az új szállító pályával
Hármaskúti-víznyelőbarlang most csak -55 m-ig járható, de volt már -68 m is. Most kezdtük újra a feltárást a GUBACS-csal. (Ez  a kivétel, ennek a feltárásában sokan vettek részt. A Myotis mindig kivette a munka "oroszlán részét". Én ennek a feltárására fordítottam a legtöbb időt eddigi életemben.)
 
Nem írom le a többi tízen-méteres találásokat, feltárásokat, mert legalább még egyszer ilyen hosszú lenne a felsorolás.
 
Lehet, hogy nem látványos ez a lista, inkább sok 100 m3 megmozgatott kitöltést, és főleg izzadtságot jelent, ami még önmagában nem érdem.
 
Melldöngetés helyett, mert valóban kevésnek érezzük mi is az eredményeket ahhoz képest, hogy az itteni adottságok 400 m mély barlangokat sejtetnek, gondoljuk tovább, miért csak ennyi? Miért állunk meg 40-50-60 m mélységnél?
 
A Bükk keleti felén 20-30 m mélységet elérve már bejutottak az elődök (pl. István-lábán, Szepessy-ben, Feketében, stb.). Itt úgy látszik ilyenek az adottságok, hogy mélyebben nyílnak meg véglegesen az üregek. De, hogy megnyílik, azt merem remélni.
A Bükk keleti felén a 40-es évek végétől kutattak, közel 60 évig, ami  a napjainkig eltelt idő alatt vált jól megkutatottá - bár ma is volna még ott is mit feltárni.
A Bükk nyugati felén a 80-as évek elején voltak az első kapavágások (csákánnyal). Gyanítom, hasonló munka mennyiséget itt is bele kell tenni, nem jön a siker magától. Meg kell dolgozni érte.
A keleti oldalon a tárgyi feltételek is hamarabb adottak voltak: A Létrási ház bázisa volt mindig a munkáknak. A nyugati oldalon  csurgó-kúti házat is csak 1979-ben építettük át barlangos háznak. Eleinte innen jártunk át gyalog Kopasz-rétre.  A Kopaszréti ház 1989-re készült el. Még utat is kellet építeni, hogy személygépkocsival is meg lehessen közelíteni, ne csak terepjáróval. Ettől az időponttól vált rendszeressé, egész évben folyamatossá a feltárás itt is.
 
Miskolc kulturális élete, fejlettsége, stb. számos barlangkutató csoportot nevelt ki, akiknek karnyújtásnyira volt a Keleti-Bükk. Még Budapestről is jól elérhető volt tömegközlekedéssel is. A bükki feltárásokat mi is itt kezdtük Létrás környékén.
A nyugati oldalon Egerben csak a 60-as években volt szervezett barlangkutatás Egri Vörös Meteorban, Estók Bertalan vezetésével. Halálával megszűnt a munka. Dr. Tóth Géza, Czenthe Huba aktív időszaka is erre az időre esett.
 A tömegközlekedéssel még ma is 6-7 óra Budapestről Kopasz-rét. A relatív  jólét és a műszaki fejlődés eredményeként a nyugati oldal gépkocsival már viszonylag hamar, pár óra alatt elérhető, egy tank benzin költséggel. 
A szervezett barlangász életet igyekszünk feltámasztani Egerben. A 2006-ban végzett tanfolyamosok adják a KAPTÁRKŐ Egyesület barlangász csoportjának gerincét. Persze ez még csak a kezdet, rendszeressé szándékozunk tenni az utánpótlás nevelését, hogy kialakulhasson itt is egy szélesebb barlangkedvelő réteg, akikből talán lesz kutató is idővel. Itt se lehet kihagyni ezt a lépcsőt, ami megint idő és munka igényes. Köztudott, hogy az alapfokú tanfolyamoknál 20-30-% a lemorzsolódás. 100 végzett emberből 10-nek válik tartós szenvedélyévé a barlangászat, és 10-ből 1-2 fő az, akiből barlangkutató válik.
 
A legtöbb tanulságot abból tudjuk levonni, ha megvizsgáljuk miért akadt el a feltárás egy-egy konkrét helyszínen, illetve mit kel vagy kellene tennünk, hogy tovább juthassunk:
 
László bányamester-barlangja: A bejárat fölé kupolát építettünk a sziklafalból hulló kövek miatt. A Felfedező-aknában létra-csúszdás szállítással dolgoztunk először, két emelő hellyel. Jelenleg - 42 m-en vagyunk, kihordtunk kb. 150 m3 kitöltést. Az oldal aknában (Zsófi-ágban) - 62-n. Itt a bontási anyagot helyben deponáltuk. A végpontnál fokozatosan beszűkül az egyébként nyitott járat. Mivel már minden deponálási helyet feltöltöttünk, csak úgy lehet folytatni a munkát, ha kiürítjük a depókat, és a bontási anyagot folyamatosan kiszállítjuk. Ezt kíséreltük meg az idei évben a Felfedező-akna tovább mélyítésével, mert a felmérésünk szerint van esélye, hogy a két akna ismét egyesül, és egy viszonylag egyszerűbb szállítópályával a felszínre érhetünk. E végett 45 m hosszú egytagú mecseki-pályát építettünk, amin egyszerre két vödröt mozgatunk ! ! ! Bár jelentős mennyiségű anyagot kihordtunk, még nem értük el a kitűzött célt a két akna egyesítését (vagy ha nem egyesül, esetleg innen a tovább jutást).
 
Peskő-katlani-barlang: A bejáratot betonba rakott kőfallal biztosítottuk. 28 m hosszú körmös-pályát építettünk egy kocsival, mellyel 200-300 m3 kitöltést hordtunk ki az évek során. Az egyébként szövevényes járat (nyelő deltában vagyunk) két mélyponttal közelíti egymást. Az Alsó-Visító járata -42-n beszűkült, valószínűleg a tűzköves mészkő miatt. Rendkívül nehéz, mondhatnám embertelen bontási körülmények miatt abba hagytuk ezen a ponton a feltárást. Durva beavatkozás nélkül nem építhető szállítópálya erre a helyre, ami megkönnyíthetné az itteni feltárást.
A Zsákos-ági végpont (-51 m-en) nevét arról kapta, hogy műanyag zsákokba töltöttük a végponti kitöltést, majd ebből készítettünk depót. Természetesen megtelt a tároló hely, és abba hagytuk a munkát. A pontos felmérés után feltűnt, hogy töredékére le lehet rövidíteni az eddigi hosszú megközelítő utat. Sikerrel járt az összebontás, így nincs akadálya, hogy a közeljövőben beépítsük végre a "T"-sínes, kis helyigényű szállítópályát, mellyel a körmös-pálya végéhez csatlakozhatunk. Utána ismét csak dolgozni kell.
 
Kerek-rétfői-barlang: Viszonylag kevés munkával, pár tíz m3 elbontása után nyílt meg -36 m-ig. A végpontot kitöltő anyagot az aknát 3/4 részben lerekesztő rakott kőfal mögé helyeztük el. Itt is betelt a tároló hely, abba kellett hagyni a munkát. A közeljövőben mecseki-pálya építését tervezzük, hogy felszínre szállíthassuk az ősi víznyelő kitöltését.
 
Kálmán-lápafői-barlang. A bejárati ácsolathoz csatlakoztatva létra-csúszdát telepítettünk, melyet az alsóbb járatok megnyílása után elbontottunk, "kitártuk" a barlangot. Viszonylag kevés munkával, pár tíz m3 elbontása után nyílt meg 20 m mélységig az üreg. A tovább jutás érdekében a viszonylag széles járatban lerekesztő ácsolat mögé tettük a kitöltő anyagot. Pár m3 elbontása után jutottunk ismét tovább - 42 m-ig. Eddig ez volt az egyetlen hely, ahol megérte "helyben tologatni" az anyagot. Napjaink problémája, hogy a faácsolat korhad, sürgősen végleges megoldás kell. -42-n már nem jött be a "tologatás", a depóra termelés. Mivel megtelt, abba hagytuk a feltárást. Szállítópálya építését tervezzük. Valószínűleg mecseki rendszerűt építünk, mert annak a legegyszerűbb a telepítése, és legnagyobb a mobilitása.
 
Kopasz-réti-barlang: Pár száz m3 eltávolítása után -40 m-en vagyunk. -10-ig betonozással véglegesítettük a faácsolatot. -28 m-ig teljes szelvényben bontottunk létra-csúszdákkal. Miután a két párhuzamos akna egyesült, a bontási szelvény kb. 15 m2 lett, ami ezzel a technikával nem volt hatékony. Abba hagytuk a feltárást addig, míg nem építettünk egy körmös-pályát két kocsival (egyszerre 2 vödröt szállít). Bár két percenként ér  a felszínre egy vödör, ennek  ellenére az volt az érzésünk, hogy lassan halad a munka a nagy bontási szelvény miatt. Szándékunk szerint teljes szelvényben bontottunk volna, de - 29 m-en É-i irányban egy széles járat indulás(?), vagy teremmé kiöblösödő járat kezdetet találtunk.. -34 m-ig részleges, de így is 15 m2-es szelvényben bontottunk mindaddig, míg az É-i agyagfal 5-6 m magasan nem tornyosult fölénk. Nem mertük tovább mélyíteni, mert nem ismertük az állékonyságát. Kibiztosítani költséges és iszonyú nagy ácsolási munka lett volna. Helyette e szint alatt falhoz támaszkodó, faácsolattal biztosított, 2 m2 bintási szelvényű aknát hajtottunk ki -40 m-ig. A kitermelt anyaggal megtámasztottuk az agyagfalat. Lehetne folytatni a munkát, most már akár felszínre juttatva a bontási anyagot. Kételyeim azt illetően vannak, hogy az ácsolat elkorhadása előtt bejutunk-e levegős járatba, hogy véglegesíthessük az ideiglenes járatbiztosítást. Az ugyan is egyáltalán nem biztos, hogy ezen a helyen van a továbbjutás, lehet, hogy szálkő talpat fogunk és akkor amatőr eszközökkel végleg megáll a kutatás, míg nem folytatjuk ismét a teljes szelvényű bontást. Ennek viszont az az akadálya, hogy a K-i oldalon ...... Az ördögi körből úgy léphetnénk ki, hogy mindkettő irányt megbontjuk. Ennek viszont rendkívül hatékony szállítás a feltétele, mert több száz m3 anyagot kell megmozgatni. Foglalkoztat a gondolat, hogy legalább egy 1 m3/óra szállító kapacitású pálya kellene ! ! !
 
Nagymezői-hasadékbarlang: - 30 m-en egy 3 m átmérőjű akna oldalában nyíló szűkületet kitágítva 5 m-rel lentebb jutottunk. A hasadék kitöltését a tágasabb aknába deponáltuk. A gyors előre haladás során tapasztaltuk, hogy a hasadék vissza nyílik a nagyobbik aknára, ami ki van töltve teljes szelvényben.
Az aknabarlang jelleg miatt egy viszonylag egyszerű mecseki-pályával a felszínre juttathatjuk a kitöltést nagy termelékenységgel, melyre meg is kaptuk az engedélyt. Az elhatározást már csak tettnek kell követnie.
 
Medvetükrös-barlang: Létra-csúszdás szállítással talán 10 m3  kitöltés eltávolítása után -19 m-ig jutottunk, 70 m járat megtalálása mellett. A tovább jutást újabb létracsúszda beépítésével kíséreltük meg, feltermelve az anyagot alkalmas deponálási helyre. A depó megtelte után úgy döntöttünk, hogy "T"-sínes pályát építünk. Ezzel juttattuk felszínre a megtelt depó anyagát, majd tovább mélyítettük a barlangot. Folyamatosan hosszabbítva létracsúszdát ácsoltunk a "T"-sínes pálya végéhez, mellyel 32 m mélységet értünk el, miközben felszínre juttatunk 150-200 m3 anyagot. Csak dolgozni kell ........
 
Vöröskő-völgyfői-barlang: a Vöröskő-forrás egyik legfelsőbb ősi  forrásbarlangja. A ' 60-as évek végén Estók Bertalan tanár úr tanítványaival kezdte meg itt a feltárást. Csekély mennyiségű anyagot juttattak csak  a felszínre. A feltárásban résztvevő egyik tanítvány elmondása alapján egy belső depóniába termelve kísérelték meg a továbbjutást. Napjainkra az üreg 2/3 részéig teljes szelvényben visszatöltődött, így nem volt egyértelmű a kapott információ.
Létra-csúszdán szállítva a kitöltést kezdtük meg a feltárást. A távolság növekedésével egyre több ember kellett az anyagmozgatáshoz. Ekkor határoztuk el, hogy szállítópályát építünk. A mecseki-pálya mellett döntöttünk, mert a laposvas szalagot a járat kanyarjaihoz lehet igazítani, így semmilyen átalakítás, bővítés nem kell . Ennek eredményeként egy dugóhúzónyi spirált tesz a vödör a jelenlegi 26 m hosszú útja során. Talán 20 m3 visszapergett anyag kiszállítását követően megnyílt egy kapu, melyen áthatolva egy hasadékterembe értünk, melynek plafonja összeszorult kövekből és egyéb agyagos kitöltésből áll. Ez az egykori forráskürtő. Megtaláltuk és azonosítottuk Estók Bertalanék feltárásának végpontját. Ettől kezdve új utakon járhatunk .......  
Az egri illetékességű Staticky csoport tagjai (pl. Taskó Dani) mondták, hogy szívesen részt vennének a feltárásban, de eddig még nem került sor erre. Ami késik nem múlik. Akár közös kutatási hely lehetne ......
 
Hármaskúti-víznyelőbarlang:Ennek a barlangnak a feltárására fordítottuk a legtöbb energiát 1975 óta. A bejárati szakaszban létracsúszda készült először, illeszkedve az ácsolathoz. Az ácsolatot betonozással véglegesítettük -18 m-től.
Betonba rakott kőfallal akadályoztuk meg a hegyoldali törmelék befolyását, mely egy esőbeálló jellegű tetővel egészült ki.
22 m hosszú "T"-sínes szállítópályával váltottuk ki a bejárati létra-csúszdát. A barlang jelenleg kb. 50 m mélységig járható, de 1995-ben még -68 m-ig nyitott volt. Ahhoz, hogy a  felszínre termelhessünk, minimum 10 fő kellett a láncba ekkor. Az idei évben kezdtük meg 12 évi szünet után ismét mi (Myotis) a barlang feltárását a GUBACS-csal közösen. (1975-től 1995-ig a Myotisnak volt kutatási engedélye Szenthe István vezetésével, majd 1995-től Szenthe Istvánnak volt egyéni kutatási engedélye).
A szállítási útvonal kiépítésével kezdtük (folytattuk) a munkát. A "T"-sínes-pályához egy 28 m hosszú mecseki-pályát csatlakoztattunk. Mindkét pályán egyszerre két vödör mozog, így 1,5 percenként ér a felszínre egy vödör. Tervezzük, hogy megduplázzuk a vödrök számát, így óránként közel 1 m3 anyagot juttathatnánk a felszínre, amit jelen körülmények között "forradalminak" gondolok. Legfőképpen azért, mert nem kell hozzá csak 5 fő, hogy közel 70 m mélyről a felszínre jusson a bontott anyag nagy  mennyiségben anélkül, hogy megszakadnánk, többnyire csak az elektromos csörlő gombját nyomva. Ilyen termelékenységnél el kell felejteni az ideiglenes járatbiztosítás melletti feltárást.
A teljes szelvényű bontással kiváltható lesz véglegesen a mélyebb szinten lévő faácsolat, és hatékony előre jutásra számítunk.
 
 
Összegzés: Vannak eredmények, csak még kevés. Megvan a módszer, hogy hogyan, milyen módon tudjuk tovább feltárni barlangjainkat: amatőr keretek között is hatékonyak lehetünk, ha nagy szállító kapacitású pályákat használunk. Az után csak kutatni, kutatni, kutatni kell.
 
Budapest, 2007-11-26                                                                              Üdvözlettel:   Lengyel Janó   

 

 

 


 

ÚJ FELTÁRÁSOK AZ ISTVÁN-BARLANGBAN

 

Kedden (2004 XI. 9.) megint voltunk az István-barlangban kürtőket mászni Kismoha, Ligeti Marci a helyszín rendkívül koca túristás, csak ki kell szállni a kocsiból, besétálni a kiépített barlangba, beöltözni kürtőmászó szkafanderbe, felkapcsolni a megfelelő reflektort, és a korlát a stand ha lemerül az aksi, vagy a fotógép, hát rádugom a konnektorra szóval így könnyű, csak össze kellet söpörni magunk után tehát a lényeg: néhány rövidebb, már ismert járatban való poligonálás után a szanatóriumrész feletti hatalmas űrt vettük górcső alá egy 8*8as szelvény megy 45 fokos szögben fölfelé vagy 50 méter hosszúságban, ennek az oldalából-plafonjából nyílik néhány, részben összefüggő kürtőszáj lélegzetelállító, ahogyan néhány méter traverz után már 15 méteres magasságól tekintek magam alá a kivilágított teremre, miközben a kantárban lógva mintegy ülveigyekszem elérni a következő bütyköt, ahová a trepnit akaszthatom a felső zóna egy cseppköves-agyagporos, egymással összefüggő fülkerendszer, melynek a legmagasabb pontja érintetlen volt nagyon fasza kis hely, a cseppköves-cseppkőlefolyásos vakkürtő- végpont szerintem amúgy is az egyik legszebb magyar barlangmorfológiai elem most 600 m körül van az Isvtán-bg poligon-öszhossza, nem kizárt, hogy km fölé tornázhatjuk

 Szabó Leo

 

(Folyt. köv. Leó után)......Megint másztunk a tényleg hihetetlen komfortos István-barlangban. Ezúttal nagyobb meglepetés nélkül. Azonban a Fekete-terem felett egy kis "új rész" azért akadt. A régi térkép nem jelölte párhuzamos de már valaha, valaki által jár 15-20 m-es kürtők rendszere (Pista te gyanús vagy megint !). Pici új résszel (10-15m). No valami hasonló a Tordai-hasadék felső (végső) részén is volt, azonban ott a mai pattintós módszerrel "könnyen" lehetne tovább nyomulni a szembe lengedező huzattal egy hasadékban. Kérdés hova ? Mert a fő rendszer talán nem arra van, de ki tudja, bármi lehet.

István eddig 690m hosszú az új felmérés szerint (még sok hiányzik), a régi szerint 711 volt arra jött az új rész a Kupola Csarnok felett azzal 830m lett, de tényleg lehet 1 km feletti még a végén. A szintkülönbsége 94m, ez már nem igen változik (kár), csak ha, hacsak....irány a fennsík és István-Lápa.

Mostanra már azt is tudjuk hogy a Lápa a Pokol aljától 250 m-re van 30 m-el feljebb. ...és azt is hogy a Lápától a Szepi meg 770 m-re szintén 30m-el feljebb. Lehet hogy a Lápa lesz a következő ami Béke-barlang (7100m) fölé emelkedik a hosszával. Már 6 km felett van és jövőre kész lesz az új immár publikus térképe (Szabó-Szabó-BEAC). Komoly.

 Nyerges Attila (kis Moha)

 


 

ÚJ FELTÁRÁS A BÜKKBEN!

Karácsony-Szilveszter táján és január elején, pár napos bontással, Kiss János és Várszegi Sándor, a Marcel Loubens Barlangkutató Egyesület tagjai, a bükki Felsõ-forrás közelében található 15 m hosszúságú és 8 m mélységű Bronzika-barlang alsó végpontját átbontva, 4 szűkületen át, jelentős kiterjedésű, cseppköves járatokba ju-tottak. Az eddig talált, jellemzően szintes jellegű barlangszakaszok hossza kb. 250 méter. Ebben tágas járatok, kürtők, 15x25 méteres cseppköves terem, hatalmas homokszifon a Kaszáskúti-víznyelő/Lilla-barlang irányából, egykor talán a felszínre nyíló nagy terem (jelenleg ősi, nagyrészt becseppkövesedett omladékkal elzárva) stb. találhatók.

A barlangban esély van további járatok feltárására. A kutatási engedélyt meg-kértük. A közeli turistaút miatti túlságosan is gyakori hívatlan látogatók és a karsztvíz közelsége miatt a barlangot lezártuk.

Fényképek: http://www.pbase.com/kisjano és http://www.sodexho-pass.hu/mlbe/fotoalbum/kisjano/bronzika/index.htm

Kovács Attila 

  BRONZ-29  BRONZ-17

Kiss János két felvétele a Bronzika-barlangból


2001. június 2-án a Debreceni Búvárklub Barlangkutató Szakosztályának hat lelkes tagja terepbejárást tartott a Lyukas-gerinci-zsomboly környékén. A zsombolytól dél-délkeleti irányban levõ Betyár-barlang közelében vizsgálódtak leginkább. Egy korábbi információ alapján két barlangra utaló karsztképzõdményt találtak, és hozzá-fogtak ezek bontásához. A csapat egyik embere egyórás “görcsölés” után elindult a hegyoldal déli oldalán kelet felé, és a Lyukas-gerinci-zsombolytól kb. 100 méterre a hegygerincen egy fél négyzetméteres aláhajló sziklára lett figyelmes. A nála levõ rigolírozó (kétágú villás talajlazító) szerszámmal (mely korábban az “ördögûzõ” nevet kapta) elhúzta a szikla tövétõl az avart, és lapát híján kézzel szedte a köves-földes törmeléket. A körvonalazódó bejáratot 3—4 nagyobb kõtömb zárta el, melyet kez-detben megmozdítani sem lehetett. Segítségre volt szükség, ami meg is érkezett egy újabb csapattárs személyében. Ketten mozdították ki helyérõl a mázsás köveket, így nagyobb hely maradt a további munkálatokhoz. Egy méter mélységben emberfejnyi kõtömbök elmozdítása után kisebb kövek hangos, hosszantartó kopogással gurultak a mélybe. E sokat sejttetõ hangok új erõt adtak embereinknek. 1,5 méteren hatalmas beékelõdött kõtömb zárta el az utat, mely kiemeléséhez kötélre volt szükség. A csur-gói barlangászházból már kötéllel és mászócuccal felszerelve tértek vissza a bar-langhoz. Ekkorra már a többiek is a helyszínre értek. Ketten lemásztak a járatba, kö-telet kötöttek a kõ köré, majd négyen kihúzták azt a barlangból. Szabaddá vált a bejárat, és elsõként a felfedezõ szállt a mélybe. Kb. 5 m szabad mászás után kisebb akna tetejéhez ért, melynek leküzdéséhez kötélre (10 m) volt szüksége. Õt követte még két kutató. Az aknába (kb. 5 m) leereszkedve a járat jobbra kanyarodik, lejt és kb. 10 m megtétele után omladékban ér véget. A barlangászok megkezdték az omladék bontását, és tervezik további folytatását. A barlang becsült hossza 20 m, mélysége kb. 21,5 m. Az “Ördögûzõ-barlang” nevet kapta, utalva ezzel a feltárásánál használt egyetlen kéziszerszámra. A barlang további feltárását, térképezését az õsz folyamán a birtokunkban levõ kutatási engedélyben foglaltak szerint folytatjuk.

Horn István (Pihe)


Továbbjutás a Jávorkuti III. sz. víznyelőben

A BEAC csoport évek óta foglalkozik a Jávorkúthoz közel, közvetlenül a műút mellett található nyelő kutatásával. A hétvége során (2001.05.01.) a kutatóakna alján szépen oldott formákat mutató járatokba lyukadtak, melyek jelenleg –26 méter mélységig vezetnek a végponton a továbbjutást hordalék dugó akadályozza. A bontást tovább folytatják.


A Jáspis-barlang felfedezese

FERENCZY Gergely - F. NAGY Zsuzsanna

(Képek: KOVACS Attila)

Bejarat - Jaspis Barlang

A Jaspis Barlang bejarata.

Bevezetés  

A hazai barlangkutatás 1993-as évének egyik legjelentősebb eredménye, a Jáspis-barlang feltárása volt. A barlang a Bükki Nemzeti Park területén, porfirit-mészkő határon nyílik, járatrendszere benyúlik a még napjainkban is művelt Nyavalyás-hegyi dolomit külfejtés bányatelkébe, csakúgy mint a közeli, fokozottan védett Balekina-barlang.

 Jáspis Barlang, merőleges vetületek és 3 dimenzios ábrázolás.

Terkep vetuletek - Jaspis Barlang

Kutatástörténete:

A Szilfás-nyelőt a Marcel Loubens Barlangkutató Egyesület jogelődjei a 70-es évek elején már bontották, ekkor azonban a töbör mélypontján létesített akna alján talált nagyméretű köveken nem tudtak áttörni. A feltárást abbahagyták, pedig leírásuk szerint ekkor is erős huzat tört fel a kövek közül.

A barlang feltárása 1993. augusztusában történt meg, a csoport nyári táborán. A bontást nem a mélyponton, hanem néhány méterrel följebb, egy réteglap alatt kezdte meg négy fiatal kutató (Apró Zoltán, László Róbert, Liksay László, Lipták Roland), és 6 nap alatt sikerült a bejárati eltömődést megszüntetniük. Aznap egyikük a Nagy-akna tetejéig jutott, azonban a végpontot kötél hiánya miatt csak a bejutást követő második túrán tudták elérni. Az első bejáróknak az a ritka szerencse adatott meg, hogy a közel 200 méter mélységű végpontig szabad volt a járat, eltömődés nem állta útjukat.

A barlang feldolgozása, dokumentálása azonnal megkezdődött, s 1994. júniusáig, a Dzsenga-folyosóban történt omlásig intenzíven folyt. A vesztett-pontos felmérést követően 1993. decemberében - a Bükki Nemzeti Park Igazgatósága felkérésére - az egyesület elvégezte a pontos geodéziai mérést. Ezek alapján a barlang mélysége 190,2 méter, felmért hossza 626,6 méter, fel nem mért járatainak hossza körülbelül 200 méter, ezzel hazánk 4. legmélyebb és 26. leghosszabb barlangja.

Cseppko kompozicio - Jaspis Barlang
A Termeszet Kompozicioja - Jaspis Barlang

Ezen túlmenően elkészült a barlang természeti állapotának felmérése, a fotódokumentálás a jellegzetes képződményekről, a fokozottan védetté nyilvánítási kérelme, ezen kívül a barlang ideiglenes lezárása. Az omlást követően megszűnt a barlang intenzív kutatásának lehetősége. A biztonságos járhatóság, esetleges életmentés érdekében szükséges műszaki bevatkozások csak nagyösszegű beruházással oldhatók meg.

(KARSZT ÉS BARLANG - 1993, Preprint - 1999.) (Source:  http://mlbe.freeweb.hu/)