MKBT - Magyar Karszt- és Barlangkutató Társulat

  • A betűméret növelése
  • Alapértelmezett betűméret
  • A betűméret csökkentése

Befejeződött az István-lápai-barlang, és a Láner Olivér-barlang nagyjavítása

E-mail Nyomtatás PDF

Sziasztok!

Örömmel jelenthetem, hogy befejeződött az István-lápai-barlang, és a Láner Olivér-barlang nagyjavítása. A munka a BNP megrendelésére és finanszírozásával, és alapvetően az Ariadne Egyesület tagjainak közreműködésével történt. Megtörtént 140m létra, több mint 700m kötél és közteseik cseréje, valamint a drótkötélhíd teljes felújítása.

Tény, hogy a felújítással a barlang tovább vesztett régi kínlódásos romantikájából, de ezt a túrázók talán nem bánják. Csak érdekességképpen két dolog: A Sárkány-fal ragasztott nittjeit kézzel húzogattuk ki a falból. A drótkötélhíd alsó szárát az egyik oldalon egy (azaz 1) db csavar tartotta.
A Lánerben az összes létrát, a Lápán az I-es és II-es szifonkerülőben, a Zeg-zug-ágban, a Keleti-ágban a Sóder-szifonnál és a Nagy-aknában, valamint a levezető aknarendszerben két helyen cseréltük ki a létrákat. A kiszerelt, de még használható állapotú létrákat - magánszorgalomból - elhelyeztük néhány további kellemetlen helyre, valamint kicsit feljavítottuk az aknarendszer több létráját is. Szerencsére az aknarendszer az elmúlt 16 évben nem sokat romlott, remélhetőleg a most beszerelt létrák is gond nélkül kibírják a következő néhány évtizedet.

 

Néhány tanács, illetve kérés:

  • A most beszerelt létrák robusztusnak tűnnek (azok is), de mint tudjuk, mindent tönkre lehet tenni. Ezért mindenkit kérünk, hogy az általános szabályt (egy létra egy ember) továbbra is tartsátok be. Ez alól kivétel lehet a két szifonkerülő hosszabb létrája, de ott is max. két ember mehet egyszerre, egymástól legalább 10 méter távolságban.
  • A Keleti-Nagy-akna létrája különös odafigyelést követel, mert hosszú, és nagyon kitett. Csak az menjen le rajta, akinek tényleg fontos, és mindig használjátok a kötélbiztosítást. A létra szigorúan egyszemélyes!!!
  • A kötélhíd rozsdamentes anyagból készült, ami remélhetőleg tartósabb lesz az elődeinél DE: a rozsdamentes anyag puhább, ezért valamivel jobban is kopik. Ezért a biztosító karabinerek terhelt állapotban történő húzogatása tilos! A kötelek jó helyen vannak, amúgy sem igénylik, hogy beleterheljetek a karabinerekbe. Ha valakinek rövid a kantárja, toldja meg, de ne nyúzza kötelet. A jobb oldali kötélen megszűnt a középső átakasztási macera, de figyeljetek rá, hogy a kötél mindig belefeküdjön a középső kötélvezetőbe. És persze ide is vonatkozik, hogy egyszerre csak egy ember használhatja, különösen, hogy az alsó kötél a kényelem érdekében jobban meg lett feszítve.
  • A régi létrák közül az aknarendszer leghosszabb létrája igényel külön odafigyelést. A felső rész megint csak szigorúan egyszemélyes, túlterhelése egészségtelen!!! A sok kritikát kapott áthajló részen pedig nem kell feleslegesen kepeszteni, ott kényelmesen ki lehet lépni hátra a járatba. A túravezetők hívják fel a többiek figyelmét erre az apró trükkre.

Akkor tehát a kérés: Ha észrevesztek bármilyen problémát (csavar lazulás, törés-kopás, kötélsérülés stb.), azt túra után azonnal jelezzétek, ne várjuk meg, amíg a javítható kötél/létra teljesen tönkremegy.
És ne felejtsétek, amiken közlekedtek, sok ember sok munkája árán, nem kevés anyagi ráfordítással készültek. Magyarul: VIGYÁZZATOK RÁJUK!!!

Kösz!
Az ARIADNE nevében:
Surda

Módosítás dátuma: 2011. szeptember 21. szerda, 21:31