Kedves Barlangkutatók!

Örömmel számolunk be a magyar barlangi búvárok részvételével véghez vitt és magyar fejlesztők munkájának köszönhető csehországi felfedezésről, melyről tegnap első kézből értesültünk. A Hranická propast nem ismeretlen a magyar barlangi búvárok között, a most elért mélységről azonban élő ember nem álmodhat.
Itt a sajtóközleményt idézzük, Balázs Gergely és Lerner Balázs hazaérkezésük után bővebb beszámolóval készülnek számunkra az Unexmin robot újabb sikeréről. A vízalatti térképező robot hazai kalandjairól a 2019-es veszprémi szakmai napok emlékezetes előadásán már hallhatott a magyar barlangász közösség.

"Világrekordot döntött az UNEXMIN búvárrobot
A budapesti UNEXMIN Georobotics Kft (UGR) és a Cseh Barlangkutató Társaság Hranický Kras egysége összefogott a világ jelenleg ismert legmélyebb vízzel telt barlangja, a csehországi Hranická propast búvárrobotos feltérképezéséhez. Ennek keretében az UNEXUP EIT RawMaterials projekt nemzetközi csapata és a helyi barlangkutatók a csehországi tűzoltók és speciális mentőegységek támogatásával a terep előkészítése után július végén megkezdték a munkát.
A Cseh Barlangkutató Társaság a Hranická propast területét már évtizedek óta vizsgálja. A korábbi búvár- és búvárrobotos merülések a 404 m-es mélységet érték el. Az idei kutatás fő célja a barlang felső szakaszának nagypontosságú 3D térképezése volt. A munka során a csapat sikeresen elérte az eredetileg kitűzött célokat, sőt azon túlmenően új világrekordot állított fel 2022. augusztus elsején, amikor a búvárrobot 450 m-es mélységbe merült és 45 méterrel megnövelte a barlang bejárt és feltérképezett mélységét. Az expedícióról készülő film és az összegyűjtött tudományos adatok hamarosan a nagyközönség és a szakma számára is elérhetőek lesznek.
A mostani háromdimenziós adatokból egyértelműen látható, hogy még nem értük el a barlang alját, azonban a technológia jelenleg ezt a határt szabta meg a biztonságos merülésre. A nemzetközi UNEXUP fejlesztőcsapat és az UNEXMIN Georobotics Kft hamarosan elvégzi a szükséges műszaki módosításokat ahhoz, hogy az UX-robot akár az 1500 m-es mélységet is elérhesse, és a térképezést tovább folytatva jövőre újra megdönthesse a saját mélységi világrekordját.
Papp Richárd Zoltán
UNEXMIN Georobotics Kft."

Fotókat és videót a Hranická propast weboldalán találtok: https://hranickapropast.cz/novy-hloubkovy-rekord-450m/

Társulat nevében is gratulálunk az eredményekhez!

A 2017. augusztusi Monte Canin kutatótábor eredményei

Az idei nyári táborunkon, a már-már megszokott kis létszám volt jelen, azaz összesen 8 fő. A tábor ideje alatt a helyszíni ügyeletet B. Péter látta el.

Ez a kis létszám köszönhető annak, hogy a körülmények itt nem éppen mondhatóak ideálisnak. Gondolok itt a rengeteg felszerelés ide-oda cipelésére, az időjárás szélsőségességére /rengeteg eső, hosszan tartó erős, olykor 100km/h feletti szél../. De mivel a 'kis csapat gyorsan mozog, és hatékony' elvet és gyakorlatot követjük, az idei évben is sikerült eredményeket elérnünk.:

- A tavalyi év egyik projektje az Abisso Increduli, huzat és további járat keresése volt. Az ekkor újonnan feltárt járatokat idén sikeresen feltérképeztük, és továbbjutási lehetőségek szempontjából is átnéztünk. Erre a feladatra P. Katalin, Z. József, W. György vállalkozott. Bebizonyosodott hogy e nemes csapatnak a tagjai is osztják a véleményünket, miszerint itt is érdemes még kutatni!

- Táborunk fő célpontja idén is az Abisso Prez barlang. Tavaly ezt a barlangot sikerült összekötnünk a szomszédos Et5 barlanggal. Ez a két barlang, tszf 1370 m magasan találkozott egymással. Ígéretes helyeket fedeztünk fel benne, amiben előttünk még ember nem járt. Ezt onnan tudjuk, hogy a járatokban sem lábnyomok, sem víz nyomára nem bukkantunk. Továbbá a térképeken sem szerepelnek..

Az interneten (http://incave.org) már közzétett, ámbár egyelőre hivatalosan még meg nem erősített felmérési adatok szerint, szeptember elejétől fölcserélődött a barlangmélységi világranglista első két sora. Míg az eddigi listavezető, a Kruber-Vorónyja-barlang legnagyobb mélységadata (2199 m) nem nőtt meg az idén, addig a tőle néhány km-re lévő Alekszandr Verjovkin-barlang a legutóbbi feltárás eredményeként immár 2204 m mély.

Az arányaiban csekély különbség miatt nyilvánvalóan alaposan ellenőrizni kell majd a poligon adatokat. Az viszont kétségbevonhatatlan fegyvertény, hogy a kétezer méteres álomhatárt immár két barlangban is sikerült átlépni. Ráadásul az utóbbi barlangban búvárfelszerelés nélkül is be lehet járni a teljes mélységet. Ugyanilyen fontos, hogy a legalsó zónában, 2100-2200 mélység között, nagy kiterjedésű (7 km) és térfogatú, „száraz” járatrendszert találtak, amely a feltárók genetikai feltételezése szerint a környék aknabarlangjainak közös – már jórészt inaktív – vízrendszerébe tartozik.

A Verjovkin-barlang eddig nem volt közismert Magyarországon, hiszen 2015-ig csak egyike volt a világ sok-sok ezernyi, pár száz méter mélységű aknabarlangjának. A több évtizedes kemény feltáró munka dacára, még szűkebb hazájában, Abháziában is a „futottak még” kategóriába tartozott.

Sziasztok
Eltelt egy év és nem láttam őt… Csak most jutottunk ki újra a Gortániba a Quimbyvel foglalkozni. Bár hál isten jó sok minden volt az elmúlt évben. Nem panaszkodhatunk:)). Folyamatos egyeztetések után végül Január20-24 tűztük ki az expedíció idejét. Hárman vágtunk neki. Ambrus Gergő, Fábián Botond erdélyi (őt a Voronában ismertük meg) és én Tóth Attila. Cél alapban a Quimby omladékának az Özvegycsinálónak stabilizálása, Quimby bejárásának folytatása, térképezés.

Résztvevők: Tóth Attila, Ambrus Gergely, Fábián Botond

Tavalyi sikeres feltárásunkat, a Quimby-ág felfedezését követően nehezen sikerült megszervezni a visszatérést: hol különböző elfoglaltságok, hol pedig az időjárás hiúsította meg a próbálkozásokat. Az Özvegycsináló omladékot mindenképpen biztosítani szerettük volna, és emellett persze mindnyájunkat vonzott az ismeretlen csábítása, így alig vártuk, hogy újra a Humboldt-terem plafonjára nézve hajtsuk álomra fejünket...
A tél megérkeztével, a karácsonyi ünnepek elmúlásával aztán kitűztük az időpontot, és gyűjtöttük a csapattagokat. Sorozatos lemondások után végül hárman maradtunk: Tóth Atesz és Ambrus Gergő mellett a Voronyában megismert kiváló kolozsvári barlangkutató barátunk, Fábián Boti csatlakozott.
A csapat péntek reggel gyűlt össze, gyűjtötte össze a felszerelések hiányzó részét, és indult útnak Sella Nevea felé. A 25 éves Volvo 460 GLE ismét jól vizsgázott, rekordidő alatt értünk ki a parkolóba, és még a délutáni felvonóval jutottunk fel a Gilbertihez. Irene boldogan üdvözölt minket. Este még ettünk egy tésztát, aztán hamar aludni tértünk a padláson – Boti előző éjjel érkezett Kolozsvárról, Gergő egy nappal azelőtt jött haza Amerikából, Atesznek pedig lőtték a pizsit!
Másnap reggel frissen, kipihenve ébredtünk, és indultunk meg a Rolo felé a ragyogó napsütésben. Nagyon kevés a hó a fennsíkon, szokatlan volt a nagy sziklák látványa télen. Egy utolsó pillantás a síelőkre, majd a szokásos játszmázás a Rolo szűk meandereivel, a Gortani kuszodáival - kényelmes tempóval, 4 és fél óra alatt értük el a bivakot. Az olasz bivakban van vagy 200 m kötél, lehet, hogy el lehetne kérni tőlük?

"NO PICNIC"

Ez volt az a felirat, ami alatt az éjszakai megérkezés után lehevertünk a régi felvonóház évről évre zsugorodó mintegy mínusz 10 fokos hideg előterében. Persze a Sisma-t ismerve már lehetett sejteni, hogy ez a felirat nem tiltás, hanem inkább kijelentés, és hogy a következő 5 napra végig igaz lesz.
Ezt támasztotta alá annak a 7 embernek az ábrázata is, akikkel másnap reggel fönt a Gilberti -ben találkoztunk. Ők a barlangból akkor érkeztek ki. Meglehetősen elnyűttek és vidámak voltak, és nagyon hunyorogtak a napsütésben. Irigyeltem őket, látszott rajtuk a sok élmény, és az a temérdek vinnyogó röhögőgörcs amit odalent végigcsinálhattak... aztán a hét végére rávezetett a barlang minket is, hogy "testben élünk". És hogy igazából "lélekben" is... ez utóbbiból időnként csak a baromság ömlik, és csak szopatja a testet azzal hogy egy olyan helyre vezényli, ahol képtelenség normálisan létezni. Szűkületek vannak, hideg, sötét, több-száz méteres aknák, és még ahhoz a bizonyos dologhoz is föl kell venni a slószt (a csomón átszerelésről nem is beszélve)... hát ezért a tapasztalatért is érdemes odamenni. Cserébe a test visszaszopatja a lelket mindenféle komforttalan érzettel, és a legdurvább az, hogy mindez a kedvünkre van. Azt hiszem ezek vagyunk mi barlangászok.
Nade ennyit a metafizikáról, térjünk a tárgyra:
A 9 nap alatt a barlangban 2 csapat váltotta egymást. A lent töltött 4 alvásos bivakolásos idő alatt létrejött jónéhány embernek jónéhány túra. Ezek elvezettek a Chuck Norris -ba, a Japán folyosóba, kiszerelődött a Fonda végpont is. Gyönyörű ez a barlang. A Laricetto -t viszont nem sikerült megnézni, mert félreértések történtek, feltehetőleg ki lett szerelve.
Az iszonyatos cucchiány ellenére történt föltárás is. A befejezettnek hitt "félbehagyott kürtő" tetején egy nem túl biztató, és teljesen huzatmentes felmászás után találtunk kb. 150-200m új részt. Mint kiderült, a huzat nagy része egy alulról teljesen láthatatlan ablakon keresztül megy át, szóval legyen tanulság, hogy a huzat sem minden ám...

A február utolsó hetében zajló 6. Zeppelin kutatótábor során közel 2 kilométerrel növekedett a barlang ismert hossza. A fő eredmény egy észak-nyugatias irányban tartó, 950 méteres mélységben (kb. 1180 m tszf. - kicsivel a parkoló szintje fölött) húzódó, bő kilométeres szakaszon nyílegyenes, fosszilis folyosó, melynek a végét jelentő omladékán sajnos nem sikerült átbújni.
Eredeti koncepciónk a vízrendszer főágának feltárása  a bő 600 méterrel a jelenleg ismert legmélyebb pont (-1030 m) alatt fakadó forrás felé.
Ebből a szempontból az újonnan megismert barlangrészek tekintélyes hosszúságuk ellenére sem tekinthetők kecsegtető eredménynek, mivel a forrás a másik irányban van, és a barlang mélységét sem sikerült növelni. Azonban az új részek meglepő földtani összefüggésekre világítanak rá és izgalmas perspektívákat nyitnak a továbbiakra nézve.

A Szépvölgyi-barlangrendszer megismerése

Sajtóanyag - 2011. december 14.

A ma már 28,6 km hosszban ismert barlangrendszer első része a Pál-völgyi-kőfejtő legmagasabb pontján nyíló Harcsaszájú (Déry)-barlang lehetett a múlt század legelső éveiben. Ebből a barlangból évszázadnál hosszabb ideig csak egy 300 méteres, viszonylag cseppköves szakaszt ismertünk.

A Pál-völgyi-barlang első szakasza kőbányászat közben nyílt meg 1904-ben, ami hamarosan 1200 méter hosszban vált ismertté. Nem sokkal később, a mai bányatalp elérésével megnyílt a Bagyura-, a Hideg-lyuk- és a Kis-Hideg-lyuk-barlang is. Ezek közül csak a Hideg-lyuk ért el jelentősebb: 170 méteres hosszúságot. Könnyen lehet, hogy több összekötő járat is volt a barlangok között, amiket azonban a befoglaló kőzettel együtt a bánya letermelt. 100 évvel ezelőtt a természetvédelem még sokkal gyengébb lábakon állt…

Rövid, de eredményes akcióban folytattuk a Canin fennsíkon a Zeppelin kutatását.

Bevezetésként:
A barlangot olasz kutatók 1993 és 98 között 960 méter mélységig feltárták. A víznyomjelzéses vizsgálatok szerint a bejárat és a forrás között 1600 méter szintkülönbség van, ezen felbuzdulva, 2008-ban hatalmas csapatmunkával csatlakoztunk a kutatáshoz, olasz segítséggel a régi köteleket kicseréltük, és találtunk egy ígéretes továbbvezető folyosót 900 méter alatt. Az elmúlt két évben több alkalommal próbálkoztunk az új végpont omladékán túljutni, ami tavaly szeptemberben sikerült - egy baradlai méretű folyosó vezet le 1000 méteres mélységbe. A feltárások folytatódtak volna novemberen is, de egy hirtelen árvíz megállította a csapatot. A mintegy 100 métert emelkedő vízszint elzárta a visszavonulás útját, és a kutatók csak úgy élték túl a vízbetörést, hogy ismeretlen kürtőkben egyre feljebb és feljebb kapaszkodtak. Ebben a 62 órás kalandban a szerencse nem lett volna elég - elképesztő kitartás nélkül.

Ilyen előzmények után tértünk vissza, hogy folytassuk a barlang mélyzónájának megismerését.

Sziasztok!

A Canin-fennsík Sisma-barlangjában folyó kutatás legújabb eredményeiről szeretnék beszámolni.
Az előzményekről röviden: az elmúlt néhány év során három nagyobb (1-2 hetes) és több rövidebb akció során az olaszok által feltárt három, 5-700 méter mély aknabarlangját sikerült összekötni, illetve ismert hosszukat sok kilométer járattal megnövelni.

NJEGUŠI – LOVĆEN 2010

Augusztus 1-13. között immár a nyolcadik magyar barlangkutató expedíció tevékenykedett Montenegróban, a Kotori-öböl felett KDK-re elterülő karsztvidéken; ahol a táborhelyet a tavalyi évhez hasonlóan a Lovćen Nemzeti Park igazgatósága biztosította számunkra. Az expedíció munkájában – melynek során összesen 39 objektumba történtek leszállások – legalább 13 hazai csoport képviseletében 82 fő vett (rövidebb-hosszabb időtartammal) aktívan részt.

Bár ez az országhatáron kívül történt, de az elmúlt héten heten magyarországról a pádisi V5 zsombolyban egy km körüli nagyméretű (5-30m széles, 5-20m magas) új járatot tártunk és mértünk fel. Ezzel a rendszer hossza néhány méterrel túljutott a 20km-en, mélysége maradt -653m.
Túrára csábító méretei ellenére minden kalóz kalandort óva intek a barlang önkényes felkeresésétől a járatrendszerek nagyfokú veszélyességei miatt (omlások, eltévedési lehetőségek, stb).
Az, hogy ma beszámolhattam túránkról és nem a barlangban rekedt barlangászokról szóló hozzászólásoktól hemzseg a lista, a szerencsének köszönhető. A hírtelen jött tavasz ott is éreztette hatását, jókorára dúzzadt vízeséseken vergődtünk ki a bejárati zónában, egy-két órán múlott, hogy nem kellett kényszerbivakolnunk még néhány napot odalent.
Továbbra is mindenkinek ajánlom, ha a Királyerdő vagy Bihar hegységbe tervez barlangtúrát, érdeklődjön a barlang védettségi fokáról (www.parcapuseni.ro), a bihari barlangok esetében pedig kérjen engedélyt az Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. címen.

Annyira ígéretesen alakultak a januári feltárások a Sismában, hogy a téli szezon vége előtt még kiugrottunk, hogy folytassuk a munkát.
A kezdeti közel harminc fős létszám az indulás idejére leapadt tizenhét főre. A bejáratot hamar kiástuk a hó alól, ezúttal viszont a 100 méteres mélységben befagyott aknaszáj kitágítása volt problémás.
Januárban a nyugati végponton egy ígéretes bontás előtt voltunk kénytelenek megtorpanni.  A mostani kiszállás során a kutatásra három hosszú napunk jutott, ami pont elég volt a rövid munkával feltárult oldalág bejárására, kiépítésére, kürtőinek kimászására és feltérképezésére.Az új részt minden idők legnevesebb kutatója után Chuck Norris zónának kereszteltük. A járat egy hasadék, mely a kelet-nyugati irányú főjáratból délkelet felé - a Japán zónával párhuzamosan - ágazik ki. A hasadék vége, éppúgy, mint a Japánnak egy vetőkkel összeszabdalt omladékos zóna, és egy nagyobb termet is találtunk itt.
A Chuck Norrisban mindent fölmértünk, összesen 925 métert.
A főágban beereszkedtünk egy 80as aknába, melynek aljáról két irányban is vezetett a hasadék, de ezeket nem jártuk be teljesen.
Kifelé jövet még felmértük a régi részeket, melyek közel 450 méter hosszúak a felszínig. A méréseink szinte pontosan egyeznek a régi olasz térképpel.
Tegnapelőtt elindult hét társunk, hogy néhány napot a föld alatt töltve 3d fotókat készítsen. A távoztunk óta eltelt 2 nap alatt a 100 méteres mélységben lévő szűkületben annyira visszahízott a jég, hogy hiába tágították ki, nem vállalták azt a kockázatoz, hogy a lent töltendő néhány nap alatt teljesen rájuk fagy a kijárat, ezért visszafordultak.

Hamarosan vetítünk kalandjainkról.

Egy 5 nemzetből (litván, ír, angol, spanyol, magyar) álló expedíció résztvevőiként 4-en, első magyar barlangászokként lehetőséget kaptunk a föld jelenleg ismert legmélyebb barlangjába eljutni. A Kaukázusban (Arabika-plató, Orto-balagan völgy) található Krubera–Voronja barlangrendszer jelenleg ismert mélysége 2191 m, hossza az idei feltárásokkal együtt 15 486 m.